Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Komplett
Kartläggning
Först meddelade Elon och Electra att de slår sig samman. Förra veckan kom beskedet att Netonnet och Komplett göra samma sak. Market har kikat närmare på hemelektronikhandelns storaffärer. Här kan du läsa om:
✓ Försäljningsutvecklingen för nio stora aktörer.
✓ Lönsamheten – de har högst och lägst rörelsemarginal.
✓ Experterna om prispressen i hemelektronikhandeln.
✓ De tidigare storaffärerna som förändrade marknaden.
✓ Detaljhandelsanalytikern om varför aktörerna går samman.
Förvärv
Den nya koncernen Komplett Group uppskattas ha en marknadsandel på 10 procent i Norden efter sammanslagningen av Komplett och Netonnet. ”Det är två starka aktörer som har en fin utveckling bakom sig som nu slås samman för att bli dubbelt så starka på marknaden”, säger Netonnets vd, Susanne Holmström, om affären.
Förvärv
Komplett och Netonnet går samman genom ett förvärv. Sammanslagningen förväntas ge synergier på minst 200 miljoner kronor. ”Vi vill göra samma sak som i dag – samtidigt som vi blir dubbelt så starka”, säger Susanne Holmström, vd på Netonnet.
Försäljning
Komplett ökade omsättningen med 31 procent under första kvartalet. Störst tillväxt hade koncernens distributionsföretag, Itegra. ”Vi levererar ett starkt resultat och fortsätter den positiva utvecklingen i hela koncernen”, säger vd Lars Olav Olaussen.
Försäljning
Hemelektronik, vuxenleksaker, guld och snus. De femton mest produktiva retailbolagen tillhör en brokig skara. ”Generellt har vi sett att det är en större produktivitet inom e-handeln än i handeln i stort”, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Försäljning
Webhallen och Komplett.se hade ett tufft år 2018. De båda hemelektronikaktörerna tappade försäljning och resultatet försämrades. ”Webhallens omsättning i jämförbara butiker växte dock”, säger Kristin Hovland, kommunikationschef på ägarbolaget Komplett Group.
Marknadsföring
Två varumärken dominerade surret. Det visar en ny mätning av de största sällanköpsaktörerna i öppna sociala medier under Black Week. Här är resultatet av ”share of voice” under den heta handelsveckan.
Digitala handelsplatser
I framtiden är det leveranser ända hem som gäller. Det visar den senaste E-barometern. Över hälften av de tillfrågade vill ha sina paket till en box vid hemmet eller in genom dörren via en engångskod.
Digitala handelsplatser
Intresset för e-sport växer starkt bland ungdomar, vilket påverkar försäljningen av spelrelaterade produkter. ”Vår absoluta toppsäljare hade en tillväxt på 1 200 procent under 2015”, säger Lena Iren Oen på Komplett.