Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Klarna
Analys
Konsensus i branschen är att 2023 blir ett utmanande år. Samtidigt tycks ingen vilja erkänna sig vara utsatt, i stället tror man att just sitt företag står starkt i krisen. Det skriver Markets Loke Westberg.
Betallösningar
Fler än hälften av svenskarna räknar med att spendera mer pengar i fysiska butiker än online det kommande året. Det visar en undersökning från Klarna som nu gör det möjligt att betala i fysiska butiker via Klarna-appen. ”Vi stärker Klarnas roll som tillväxtmotor för återförsäljare lagom till shoppinghögtiderna”, säger Björn Goss, head of in-store på Klarna.
Arbetsliv
Det är hård konkurrens om e-handelstalangerna – och ofta vänder sig personer med attraktiv kompetens till andra sektorer. Det visar unik data som 4 Potentials har tagit fram på uppdrag av Market. ”Oftast vill e-handeln ha de främsta talangerna, men de har just nu inte de vassaste rekryteringsprocesserna”, konstaterar Fredrik Andersson, vd på 4 Potentials. Här är listan över e-handelstalangernas favoritföretag.
Betallösningar
De svarta rubrikerna om Klarna har duggat tätt den senaste tiden. Market kunde i går berätta om hur e-handlarna ser på situationen – med både kritik och hyllningar av betaljätten.
Här ger Sverigechefen Jesper Eriksson sin bild av läget i Klarna, miljardförlusterna, utvecklingen på den svenska marknaden och relationen med handlarna: ”Jag har inte pratat med någon kund som har belyst detta som en oro.”
Granskning
Det stormar rejält kring Klarna. Betaljätten har redovisat förluster i miljardklassen de senaste kvartalen och rubrikerna i affärspressen har varit svarta.
Men hur påverkas deras kunder – e-handlarna – av turbulensen och hur kommunicerar Klarna med dem?
Market har kontaktat ett 60-tal retailers och e-handlare. Svaren antyder att frågan är känslig – och att handlarna är mycket splittrade i bilden av Klarna. ”Vi har inte hört något från dem och har hela tiden haft svårt att nå dem vid försök till kommunikation”, säger en toppchef som vill vara anonym.
Här är handlarnas bild av det krisstämplade Klarna.
Betallösningar
Kapitalet forsar ut från Klarna, och om lönsamheten inte förbättras är det senaste tillskottet av pengar slut i april. Nu har Finansinspektionen, FI, skärpt kontrollen av Klarna och begär tätare rapportering av bland annat resultat- och balansposter. Det uppger Dagens Industri.
Kartläggning
Markets ständiga granskningar av handelns företag ger nya insikter om de största konkurrenterna, kundernas köpbeteende och branschens uppstickare. Här tipsar vi om tio kartläggningar från våren, som du inte får missa.
Kartläggning
E-handeln blomstrade under pandemin. Men nu faller onlineförsäljningen tillbaka samtidigt som investerare blir mer försiktiga, vilket har resulterat i en rad vinstvarningar. Market har tittat närmare på e-handelsbolagen som tidigare gasade för fullt – men som nu har tvingats dra i nödbromsen och lägga varsel, stora sparpaket och sänka prognoser. ”Om man inte har volymerna eller tillgång till någon form av bryggfinansiering över den tunga tiden får man krympa ännu mer”, säger Stefan Olsson, detaljhandelsanalytiker på Ålandsbanken. Här är tio pressade aktörer i e-handelssektorn.
Analys
Klarna kommer få svårare att täcka upp förlusterna med nytt kapital. Nu lanserar betaljätten ett sparpaket och cirka 700 anställda kommer att få lämna bolaget. Men om handlarnas avgifter höjs kommer fler se sig om efter billigare alternativ.
Betallösningar
Nu vidtar Klarna ytterligare åtgärder för att få unga i åldrarna 18-25 år att inte dra på sig onödiga krediter. ”De har ofta en mindre förståelse för konsekvenserna att inte betala i tid”, säger landschef Jesper Eriksson.
Kartläggning
Har Qliro någon chans? Hur går det för Paypal i Sverige? Vilka aktörer väljer bort Klarna? Market har genomfört en omfattande kartläggning av 250 stora e-handelssajter. I dag kan vi presentera ett unikt material:
✓ Hela kartläggningen i en nedladdningsbar fil.
✓ Vilka betalleverantörer anlitar e-handlarna? Lista butik för butik.
✓ Vilka betallösningar erbjuder de? Lista butik för butik.
✓ All grafik från kartläggningen samlad i en pdf.
Trender
Caroline Berg är näringslivets mäktigaste kvinna. Det slår Dagens Industri fast. Axel Johnson, där hon är styrelseordförande, är storägare i Axfood och har bolag som Åhléns Kicks i sin ägo. Även H&M:s vd Helena Helmersson rankas högt.
Analys
Den som vill övertyga mig om varför Pricerunners stämning mot Google inte är det mest intressanta (och problematiska) som sker inom e-handeln just nu kommer få det väldigt svårt. Jag ska berätta varför.
Betallösningar
Klarna hyllas för sin enkelhet – men bland e-handlarna finns också ett pyrande missnöje. Det visar Markets stora kartläggning av 250 svenska nätbutiker. Läs om:
✓ E-handlarna om varför de lämnade Klarna:
• Högre kostnader.
• Kritiken mot dominanta ställningen.
• Tar över kundrelationen.
✓ Data ur undersökningen: Hit vänder sig de som ratar Klarna.
✓ Jämförelse: Så går försäljningen – med och utan Klarna.
Kartläggning
Market har genomfört en stor kartläggning av 250 e-handelssajter. Här kan vi presentera unika siffror som visar hur dominerande Klarna är betalleverantör. Här kan du läsa allt om:
✓ Kartläggningen: Så många e-handlare använder Klarna.
✓ Konkurrenternas andelar: Qliro, Resurs Bank, Walley med flera.
✓ Skillnaderna mellan traditionella aktörer och pure players.
✓ E-handlare och experter om Klarnas styrkor – och faktorn som oroar.
✓ Klarna om kritiken.
Debatt
Rätt pris blir en allt viktigare strategisk fråga för handlarna. Prisexperten Martin Granberg reder ut vad dynamiska priser kan innebära för kampanjintensiva perioder som Black Week – och varför vi nu ser större prisförändringar även under helgerna.
Affärsutveckling
Betaljätten Klarna öppnar en produktutvecklingshub i Göteborg. Satsningen väntas generera 500 jobb. ”Kommer att spela en viktig roll för att kunna skala upp och nå våra ambitiösa mål”, säger teknikchefen Koen Köppen.
Betallösningar
Kreditlagen från i fjol skulle bidra till att minska hushållens skuldsättning. Hos Klarna är dock faktura fortfarande populärast. ”Konsumenterna vill få hem varan innan betalning”, säger Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson.
Vd-byte
Sverigebekanta rapparen “A$AP Rocky investerar i Klarna – och har dessutom agerat betaljättens vd för en dag. ”Klarna är ett företag som ser framåt och utmanar status quo”, säger han i en kommentar.
Säkerhet
En teknikincident hos betalföretaget Klarna gjorde att användare som loggat in i appen fick tillgång till andra användares person- och bankuppgifter, skriver flera medier. Användare uppges även ha tagit del av andras fakturor.
Digitala handelsplatser
Under pandemin har den äldre generationen tagit ett stort kliv in i näthandeln. Med många nya e-handelskunder behöver handlarna också lära sig möta ovana e-shoppare. ”Allt måste vara tydligt så att man ser vad man har gjort och vad som väntas i nästa steg”, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna.
Försäljning
Under de tre första veckorna i december har försäljningen online ökat med 54 procent, visar färska siffror från Klarna. ”Det är ett tydligt trendbrott”, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna.
Betallösningar
Med en påfylld kassa är Klarna redo för fortsatt global expansion. Bland annat väntar en utökad satsning i USA, fler marknader och en utveckling av banktjänsterna. ”Men vi ska inte hamna bredvid storbankerna”, säger bolagets produktchef David Fock i en intervju med Market.
Trender
Äldre konsumenter står för allt större andel av inköpen på nätet – det konstaterar betalföretaget Klarna i en ny rapport. I dag står de så kallade silversurfarna för över 20 procent av den totala e-handeln jämfört med knappt 17 procent i februari 2018.
Betallösningar
Hur friktionsfri kan framtidens köpupplevelse egentligen bli? Jättesmooth, om du frågar det svenska betalbolaget Klarna. ”Processen kommer mer och mer att skötas av kunden. Utan inblandning från butikspersonal”, säger David Fock, produktchef på Klarna.
Digitala handelsplatser
De är uppväxta med nätet, handlar gärna online – och returnerar oftare än andra. Här är några avgörande faktorer om hur den digitala generationen förhåller sig till shopping. ”Gräv i varför kunderna kommer till just dig”, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteenden hos Klarna.