Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Kjell & Company
Kartläggning
Under hösten har retailexperter pratat om Black Friday som den sista sucken innan lågkonjunkturen slår till. Men vad säger handlarna – blir det vild reafest, eller inställda kampanjer? Market har pejlat läget med elva stora kedjor och e-handlare. Här berättar de hur, när och var de satsar på årets rea, omvärldsturbulensens påverkan och hur lagernivåerna ser ut.
Finansiella rapporter
”Glädjande kan jag konstatera att vi under Q3 fortsatte att växa med lönsamhet.” Det konstaterar Kjell Groups vd och koncernchef Andreas Rylander efter ett kvartal där både omsättningen och rörelseresultatet förbättrats.
Retail Awards
Vad är det som banar väg för Kjell & Companys framgångar? Och hur jobbar kedjan nu när tiderna blir tuffare? Det berättar vd:n Andreas Rylander i den här tv-intervjun från Retail Talks.
Market Awards
Kjell & Company, Inet och Elgiganten stod som finalister inom kategorin Hemelektronik. Inet korades som vinnare av prisjuryn, som imponeras av bolagets siffror. ”Framtiden blir tuffare”, varnade dock vd Erik Wickman från scenen.
Affärsutveckling
Kundfokus har alltid varit Kjell & Companys styrka, och det är vad som kommer vara företagets fortsatta strategi för att fortsätta stå starka i den allt tuffare konjunkturen. Det berättade bolagets vd Andreas Rylander på Retail Arena tidigare i dag. ”När vi rekryterar nya medarbetare lägger vi stort fokus på att de ska brinna för att förmedla sina kunskaper till kunderna”, säger han.
Market Awards
Inet, Elgiganten och Kjell & Company är finalister i Market Awards kategori Hemelektronik. Här berättar vd:arna för respektive bolag om sitt framgångsrecept – och vad det skulle betyda att vinna. ”En viktig bekräftelse på att vårt arbete syns och märks”
Retail Awards
Kjell & Company fick motta pris som Årets köpupplevelse vid Retail Awards i går, det enda pris som avgjordes genom en öppen omröstning. ”Det betyder såklart extra mycket att det är konsumenterna som har fått säga sitt”, säger vd Andreas Rylander.
Affärsutveckling
Kjell & Company vill nå ut till fjällturisterna. I ett pilotprojekt flyttar kedjan in i 14 av Skistars butiker i Sverige och Norge. ”Genom att finnas på plats både under resan och på destinationen finns vi alltid tillgängliga för våra kunder”, säger omnikanalschefen Fredrik Hällkvist.
Finansiella rapporter
Kjell & Companys försäljning steg med nästan 20 procent under det andra kvartalet. ”Vår e-handel fortsätter att gå starkt, likt koncernens övriga kanaler, trots en generellt minskad e-handelstillväxt på de nordiska marknaderna”, säger vd och koncernchef Anderas Rylander.
Etablering
Kjell & Company öppnar tre butiker i Sverige i höst. Framöver kommer fokus ligga på omlokalisering på den svenska marknaden. ”På det stora hela så är vi nöjda med butiksnätet vi har i dag”, säger koncept- och expansionschef Christopher Thour.
Analys
I rapporterna för första kvartalet börjar e-handelns bakslag synas samtidigt som prisökningarna redan slår mot marginalerna hos vissa bolag. Framöver får handeln räkna med ett tufft klimat som kommer slå mot både försäljning och lönsamhet.
Finansiella rapporter
Ökad försäljning i alla kanaler och flera nya butiksöppningar präglade årets första kvartal för hemelektronikkedjan Kjell & Company. Kedjans modell fungerar bra även i bistra tider, konstaterar vd Andreas Rylander.
Etablering
Kjell & Company har öppnat 292 expressbutiker hos Cirkle K i Sverige. Nu väljer kedjan att testa konceptet i Norge. En pilot har sjösatts där sex stationer är inblandade.
Finansiella rapporter
Kjell & Companys jämförbara försäljning steg med 5,8 procent under det fjärde kvartalet. Tillväxten för helåret var högre än 2020. ”Vi visar att vikten av goda kundrelationer är nyckeln för att lyckas inom handel”, säger vd och koncernchef Andreas Rylander.
Etablering
Sju nya butiker och fem som flyttade till bättre lägen – när Kjell & Company summerar 2021 blev det rekord i etableringar. Hur blir det i år? Market har pratat med med koncept- och expansionschefen Christopher Thour.
Försäljning
Kjell & Company redovisade i går den första delårsrapporten som noterat bolag – med ökad omsättning och vässat resultat dagen till ära. Nu fortsätter offensiven: ”Vi är ett framåtlutat bolag och är inte klara på något sätt”, säger vd Andreas Rylander.
Finansiella rapporter
Kjell & Company ökade försäljningen under det tredje kvartalet. Kedjan såg att fler kunder hittade tillbaka till de fysiska butikerna. ”Samtidigt fortsätter onlineförsäljningen att växa”, säger vd Andreas Rylander i en kommentar.
Retail Awards
Att våga kliva ur gamla hjulspår och skapa en stark kultur har varit avgörande för Kjell & Companys resa från klassisk butikskedja till omniaktör. En gemensam vilja och en förståelse för varför murarna mellan fysiskt och digitalt måste bort gjorde kedjan till en vinnare.
Affärsutveckling
Plexiglas, extra öppettider för riskgrupper, 3D-butiker och liveshopping. I krisen frodas kreativitet, det visade handeln tydligt under pandemin. Market har botaniserat bland de innovativa idéerna – vilka har passerat bäst före datum och vilka känns fortfarande fräscha?
Chefsintervju
Kjell & Company gjorde succé vid intåget på börsen i går torsdag. Vd Andreas Rylander är dock sansad och pekar här på vad som kommer att sätta bolagets värde på sikt. ”Du är aldrig bättre än dina senaste prestationer”, säger han till Market.
Affärsutveckling
16 september väntas Kjell & Company kliva in på börsen. Nu presenterar bolaget sitt erbjudande till investerare. ”Nu ser vi fram emot att erbjuda ytterligare nya ägare att vara med på vår fortsatta utveckling av Kjell & Company”, säger vd Andreas Rylander.
Chefsintervju
Kjell & Company har stått starka i pandemin. Kedjans fokus på att erbjuda rätt kablar och kontakter har gett resultat. Nu ska bolaget in på börsen. Här berättar vd Andreas Rylander om varför kunderna bjuder säljarna på fika, varför kanalval är ointressant och varför kedjan är en särart. ”Alla borde vara Kjell-kunder”, säger han.
Etablering
Elektronikkedjan öppnar i tre nya lägen till hösten. Dessutom ska två butiker flyttas och uppgraderas. ”I dessa pandemitider är det extra glädjande att vi satsar på det fysiska och det ser vi verkligen fram emot i höst” säger koncept- och etableringschefen.
Försäljning
Kjell & Company ökade försäljning under 2020 och den positiva trenden ser ut att hålla i sig även i år. Till hösten tror vd Andreas Rylander även på en återhämtning för de handelsplatser som har haft det svårt under pandemin. ”Vi befinner oss förhoppningsvis i slutet av coronapandemin och ser ett starkt intresse för hemelektronik”, säger han.
Vd-byte
”Jag älskar Kjell & Company.” Det säger kedjans nya vd Andreas Rylander. När han fick frågan om han ville ha jobbet så var det ett enkelt beslut. Nu ska han styra verksamheten rätt på den fortsatta tillväxtresan.
Framtidens teknik
Många kreativa lösningar har tagits fram inom handeln under pandemin. Några av lösningarna har gett väldigt bra resultat och kommer att sätta ett permanent spår i hur vi handlar. ”Om det är något som är här för att stanna så är det live shopping”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digitalhandel.
Framtidens teknik
Handla på plats i butiken men utan att kliva in? Jodå, i dag under Black Friday kan kunderna hos Kjell & Company trottoar-shoppa genom att skanna en QR-kod och sedan få hjälp av en personlig säljare via ett livemöte direkt i mobilen eller paddan.
Digitala handelsplatser
Har du och ditt företag funderat på att hoppa på trenden med live video shopping? Eller provat men inte fått satsningen att lyfta? Häng med till Kjell & Company, som vet hur man transformerar expertkunskap till köp i realtid.
Etablering
2014 öppnade Kjell & Company sin första expressbutik. Nu är det dags för nummer två. ”Det handlar om mindre butiker med ett anpassat sortiment utifrån handelsplatsen”, säger koncept- och expansionschefen Christopher Thour. Lidingö blir platsen.
Digitala handelsplatser
Trenden med live video shopping blev het i samband med att coronapandemin bröt ut i våras. Nu har den fullständigt exploderat. ”Det är ett fantastiskt sätt att vara personlig på distans”, säger Therése Andén, affärsutvecklare på Åhléns.
Etablering
I våras flyttade Kjell & Company in med expressbutiker i 20 av Circle K:s drivmedelsstationer. Pilotprojektet pågår fortfarande men vd Eric Lundberg ser positivt på konceptet. ”Jag hoppas på en bredare utrullning längre fram”, säger han.
Köpupplevelse
Kjell & Company kommer inom kort att lansera Live möte med Kjell - en tjänst där kunderna har personliga videomöten med säljare i butikerna. ”Vi ser en stark efterfrågan från våra kunder att få träffa våra säljare även digitalt”, säger vd Eric Lundberg.
Kundmöte
Hälften av konsumenterna tänker undvika köpcentrum när restriktionerna lättar. Det visar amerikanska siffror. Men livet efter corona handlar precis som förut om att vara relevant. ”Om du inte har rätt affärsidé är det ändå bara en tidsfråga innan du är ute ur marknaden”, säger retailstrategen Magnus Ohlsson.
Digitala handelsplatser
Live video shopping har exploderat under våren. Intersport kallar det ”the new black” och med dubblad konvertering, ökat snittordervärde och ökat engagemang ser Gina Tricot fenomenet som ett vinnande koncept som är här för att stanna. Experten spår att det kan bli räddningen för fysisk butik.
Etablering
I Kjell & Companys nya butik i Sergelgången möter säljarna kunden direkt på butiksgolvet istället för bakom en disk. Market fick en smygtitt på butiken som även fungerar som hubb för hemleverans och har avsatt yta för rådgivning och installation. ”Att kombinera långsamt och snabbt tror vi väldigt mycket på”, säger vd Eric Lundberg.
Etablering
I morse kom beskedet, Kjell & Company öppnar servicebutiker hos Circle K. Här berättar vd Eric Lundberg mer om satsningen. ”Drivmedelsstationerna är inne i en spännande transformation”, säger han till Market.
Köpcentrum
Coronapandemin slår skoningslöst mot handeln. Samtidigt växer kreativiteten och allt fler lanserar nya lösningar för att minska virusets konsekvenser. Här är sju exempel att inspireras av. ”Det gäller att fånga de möjligheter som finns”, säger Eric Lundberg, vd på Kjell & Company, som i dag lanserar en helt ny leveranstjänst.
Chefsintervju
Hemelektronikkedjan Kjell & Company gör ett nytt rekordår och gasar då många detaljhandelsgrannar tvingas tvärbromsa. ”Rätt kundbemötande och lösningsorienterade medarbetare har skapat vår framgång”, säger koncern-vd Eric Lundberg.
Försäljning
Här är Kjell & Companys glädjesiffror för 2019: På koncernnivå hade hemelektronikkedjan en försäljningstillväxt på 10,7 procent. På den svenska marknaden landade tillväxten på 9 procent. Men det stora lyftet – det stod e-handeln för. ”Kanonsiffror. Vi jobbar stenhårt på att skapa en känsla för våra kunder, oavsett kanal”, säger koncern-vd Eric Lundberg till Market.
Försäljning
Mobiltillbehör och dataspel hör till vinnarna inom hemelektronik. Ett tydligt koncept, få mellanhänder och satsningar på kundupplevelsen har bidragit till att öka lönsamheten. Ladda ner listan med de lönsammaste aktörerna här.
Köpcentrum
Nedräkningen till Black Friday har redan börjat. ”Trenden har varit ett ökat intresse och jag ser ingen anledning till något trendbrott för årets Black Friday”, säger Emma Hernell, vice vd på HUI, och tipsar handeln om hur man får ut mest av köpfesten.
Framtidens teknik
Låt Kjell göra jobbet. I Stockholm har Kjell & Company lanserat en installationstjänst där kunderna kan få hjälp i hemmet. ”Vår ambition är att förflytta våra butiker från butiker till service points”, säger vd Eric Lundberg.
Försäljning
2018 var ett succéår för Kjell & Company. Kedjan skördade framgångar på både den svenska och norska marknaden. Trenden håller i sig även i år. ”Vi ser en fortsatt stark tillväxt i både jämförbara butiker och online”, säger vd Eric Lundberg.
Etablering
Kjell & Company har byggt om butiken vid Hötorget i centrala Stockholm enligt sitt nya koncept. Nu ska det testas i Norge också. ”En del i vår resa att göra våra butiker till servicepoints”, säger konceptchefen Christopher Thour.
Podcast
När detaljhandeln förnyas så förändras också rollen för både medarbetare och ledare i kedjeföretagen. Så också hos Kjell & Company vars landschef Thomas Wendel som snackar rekrytering och karriär i Markets karriärspodd.
Etablering
Efter Halmstad och Kungälv. Nu bygger Kjell & Company om butiken vid Hötorget i Stockholm enligt det nya konceptet. ”Det blir spännande att testa det i en befintlig butik”, säger konceptchefen Christopher Thour.
Kundmöte
Kjell & Company är inne i en snabb digital omställning. Den närmaste tiden lanseras flera nyheter: entimmesleveranser, röststyrning, ny e-handelsplattform och nya tjänster. ”Vi vill skapa en outstanding kundupplevelse i alla kanaler”, säger vd Eric Lundberg.
Arbetsliv
Nu är Kjell & Companys nya vd Eric Lundberg på plats. Han ser digitaliseringen som en av kedjans största utmaningar. ”Onlineförsäljningen är vår i särklass största butik”, säger han till Market.
Arbetsliv
Kjell & Company ska vidareutveckla sitt koncept genom en ökad satsning på e-handel. Där får den nya vd:n Eric Lundberg en viktig roll. ”Han har djup erfarenhet av att sy ihop e-handel med fysiska butiker”, ordförande Peter Möller.
Försäljning
Det är svårt att slå sig in som ett av Handelns Hetaste varumärken. Men ett par kedjor har med raketfart etablerat sig i toppen. ”Det är ett kvitto på att vi lägger resurser på rätt saker”, säger en företrädare för en av dem.