Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Kicks
Podcast
Market Headlines är tillbaka med årets första avsnitt: Domedagsprofetiorna duggar tätt – men det finns ljus i mörkret. Nancy Asmar, säljaren som kunderna köar till. Faktorerna som skapar ett fantastiskt kundmöte.
Arbetsliv
I veckan blev det klart att Hanna Graflund Sleyman tar över rollen som vd hos Kicks efter Freddy Sobin. Nu berättar hon om varför hon tog jobbet – och vad som blir det första hon hugger tag i.
Köpupplevelse
På Kicks i Norrköping har kedjans nya koncept Treat blivit en succé, och lockat en något oväntad målgrupp. Nancy Asmar, som nyligen prisats som årets butikssäljare, såg potentialen redan för 20 år sedan. För Market berättar hon hur Tiktok revolutionerat efterfrågan, och vad hon själv förändrat i sitt bemötande för att få kunden att välja fysisk butik framför online.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Trenderna från 200-listan, Markets unika kartläggning av de största svenska e-handelsföretagen. Motonet och Thansen – finska och danska kedjorna intar Sverige från var sitt håll. Freddy Sobin lämnar Kicks för krisstämplade XXL: ”En liten skräll.”
Hållbarhet
Sminkkedjan Kicks rullar ut en insamlingsmöbel för kosmetiskt avfall i utvalda butiker. Kedjan hoppas göra sina kunder mer medvetna om hur produkter ska sorteras för återvinning. ”Ett ansvar att agera och arbeta proaktivt.”
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Bakom kulisserna på Market Awards – de stod för största jublet och gänget som stängde festen efter galan. Skön tillväxt men oskön lönsamhet i skönhetshandeln. Ayad Al-Saffars fråga efter stora intervjun: ”Han vill sälja i alla sammanhang.”
Kartläggning
Sammanslagningen av Kicks och Skincity ökar avståndet till de andra aktörerna inom kosmetikhandeln. HUI:s vd Emma Hernell tror att det är ett sätt att klara de tuffa tider handeln står inför. ”Vi kommer nog se fler konsolideringar”, säger hon.
Market har kartlagt utvecklingen för 17 av de största specialiserade aktörerna på den svenska marknaden. Här är utvecklingen bolag för bolag – både vinnare och förlorare.
Etablering
Kosmetikkedjan Kicks flyttar fyra av sina butiker till nya lokaler. Det rör sig om tre Stockholmsbutiker och en butik i Kiruna. ”Fortsätter att investera i vår marknadsposition”.
Affärsutveckling
Kicks omlokaliserar sin butik på Kungsholmen i Stockholm och flyttar in i Västermalmsgallerian. ”Vi fortsätter att investera i vårt butiksnät”, säger vd Freddy Sobin. Kedjan ser vinster i samspelet mellan fysiska och digitala kanaler.
Marknadsföring
För ett år sedan lanserade Kicks en community för alla ”skönhetsälskare”. Tycke uppstod tidigt och vid det här laget har platsen utvecklats till en spirande kärleksaffär mellan Kicks och medlemmarna. Här berättar marknadschefen Carola Lundell om satsningen:
✓ Hur rekrytering och aktivering har gått till.
✓ Så nådde de 40 000 aktiva medlemmar på ett år.
✓ Medlemmarnas viktiga bidrag.
✓ Vad som är ”helt avgörande” för framgången.
✓ Utfallet: Fyra positiva effekter för företaget.
Affärsutveckling
Efter att ha testat sitt nya koncept Treat by Kicks med skönhetsbehandlingar i fem butiker rullar kedjan ut satsningen på bred front. Snart kan kunderna bli sminkade eller få brynen fixade i 60 av kedjans butiker.
Finansiella rapporter
Förmågan att snabbt kunna anpassa verksamheten efter förändrade kundmönster blev framgångsfaktor för Kicks i fjol. Facit blev en ökad försäljning med tio procent. ”2021 bjöd på rejäla svängningar”, säger vd Freddy Sobin.
Trender
Caroline Berg är näringslivets mäktigaste kvinna. Det slår Dagens Industri fast. Axel Johnson, där hon är styrelseordförande, är storägare i Axfood och har bolag som Åhléns Kicks i sin ägo. Även H&M:s vd Helena Helmersson rankas högt.
Hållbarhet
Skönhetskedjan Kicks växlar upp sitt arbete med kosmetikavfall. Förutom att fortsätta arbetet med insamling i butiker och tillsammans med kommuner pågår en pilot på tre ställen där kunderna själva sorterar sitt avfall.
Försäljning
Kicks lämnar ett rekordbra år bakom sig. Omsättningen nådde 3,6 miljarder kronor, enligt preliminära siffror. ”Det minskade resandet har gjort att skönhetskonsumtionen landat på inhemska marknaden”, säger vd Freddy Sobin.
Chefsintervju
2010 lanserade Kicks e-handel och därmed påbörjades bolagets resa från en fysisk kedja till en omniaktör. 2021 rusar e-handelsförsäljningen och företaget prisas för sitt omnikanalarbete. Här berättar vd Freddy Sobin om:
✓ Investeringarna och projekten bakom omnikanalstrategin.
✓ Den snabba e-handelstillväxten.
✓ Den digitala lösningen som direkt ger effekt i butik.
✓ Kundklubbens viktiga roll.
✓ Nästa steg i omniarbetet.
Affärsutveckling
Plexiglas, extra öppettider för riskgrupper, 3D-butiker och liveshopping. I krisen frodas kreativitet, det visade handeln tydligt under pandemin. Market har botaniserat bland de innovativa idéerna – vilka har passerat bäst före datum och vilka känns fortfarande fräscha?
Försäljning
Trots låga besökstal i butikerna har Kicks klarat första kvartalet bra, enligt vd Freddy Sobin. En stor förklaring är e-handeln. Men fler butiker är ändå på gång. ”Vi fokuserar på att kontinuerligt förädla butiksnätet.”
Lojalitet
Under våren lanserar Kicks sin community för landets skönhetsintresserade. Kedjan ser stora möjligheter för varumärket och lojaliteten. ”Det måste upplevas som en relevant plats att hänga på”, säger marknadschefen Carola Lundell.
Lojalitet
Kicks lanserar ett community för skönhetsintresserade. ”Vår vision är att Kicks Beauty Talks ska bli den självklara go-to destinationen för alla beautyfantaster”, säger marknadschefen Carola Lundell.
Försäljning
Pandemiåret 2020 var ett utmanande år för Kicks med minskad trafik till butikerna när svenskarna uppmanades att undvika fysisk handel. Samtidigt gick kedjan starkt online. ”En betydande e-handelstillväxt kompenserade nästan fullt ut för det besökstapp vi upplevde”, säger vd Freddy Sobin.
Försäljning
Antalet kunder i Kicks fysiska butiker minskade under fjolåret som en följd av pandemin. En snabbväxande e-handel gjorde att omsättningstappet inte blev så stort. Tack var den och kostnadsbesparingar förbättrades resultatet.
Etablering
Nilson Group stänger i centrala Göteborg. Då tar Kicks över lokalerna. ”Vi ser att butiken kommer ge oss möjlighet att nå ut och stärka relationen till både nya och befintliga kunder”, säger PR- och informationschef Maria Kempe.
Försäljning
Kicks höjer tempot på sin live-satsning. Under hösten lanseras programmet i Norge och Finland. ”Vi hoppas att det kan bli en av våra viktigare försäljningskanaler”, säger pr- och informationschefen Maria Kempe.
Arbetsliv
Psykisk ohälsa ökar mest bland unga tjejer. Den dystra statistiken försöker Kicks förändra genom en mentorsledd praktik. ”Vi vill gärna inspirera andra företag att ta efter”, säger hållbarhetschefen Josefin Hård.
Framtidens teknik
Vad händer om du sammanför ett gäng etablerade retailers med en samling disruptiva tillväxtbolag, med utmaningen att lösa ett par av nutidens främsta branschknutar? ”Många bra samtal, nya kontakter och spännande insikter”, säger Anna Lovric, managementkonsult på arrangerande PWC.
Försäljning
Antalet vd-byten fortsätter att ligga på en hög nivå inom handeln. Detta trots att notan för en petad vd ofta slutar med sjusiffriga belopp. Att få in en ny kraft i företaget kan ofta löna sig, säger Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton. Samtidigt kräver han större transparens kring vd-bytena.
Retail Awards
INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS BUTIKSSÄLJARE. Engagerade säljare är avgörande för framgång, enligt Annika Norrgård, som Korades till Årets säljare 2016. ”Att ständigt utveckla och förbättra kundupplevelsen, och bygga en personlig relation till kunden, är en viktig del för att vara attraktiv inom detaljhandeln”, säger hon.
Affärsutveckling
Bakom de snabba vägvalen måste det finnas en styrelse som pekar ut riktningen. Market frågade tre handelsproffs om de nya kraven på styrelserna och var det brister i dag. Här är fem viktiga utmaningar.
Affärsutveckling
Framöver ska Åhléns och Kicks göra sina inköp tillsammans. Ägaren Axel Johnson slår kedjornas inköpsenheter till en. ”Vi möjliggör synergier som gynnar kunderna, säger koncernchef Mia Brunell Livfors.
Etablering
Kicks öppnar en flaggskeppsbutik i Stockholm. Kedjan flyttar in i ombyggda Gallerian lagom till julhandeln. ”Vi kommer att utveckla konceptet ytterligare en nivå”, säger marknadschefen Gina Azaric.
Köpcentrum
Axel Johnson-koncernen vänder sig till medarbetarna för att hitta nya innovationer. ”Det har skapat en stor påverkanskänsla ute i våra bolag”, säger vd Mia Brunell Livfors, på D-Congress i Göteborg.
Etablering
Utmaningarna ökar när konkurrensen på skönhetsmarknaden ökar. För Kicks är strategin klar: Mer service och vassare butiksupplevelser. ”Vi måste se varje besökare som kommer in i butiken”, säger vd Pontuz Bjelfman.
Kundmöte
Bloggare och You Tube-kändisar guidar kunderna rätt. Virtuella verktyg används för inspiration. Sminkkurser anordnas på plats i butiken. Lekfullhet är ledordet när skönhetskedjorna ska tilltala en yngre målgrupp.
Etablering
Kicks flaggskeppsbutik i gallerian Femman i Göteborg har fått ett bra mottagande. Nu vill kedjan öppna fler. ”Vi vill ha flagships i huvudstäderna och i de större städerna på de marknader där vi finns”, säger Sverigechefen.