Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Kappahl
Affärsutveckling
Kappahls barnkoncept Newbie fortsätter att växa. Nu har varumärket fått en egen butik i Birsta City, i direkt anslutning till moderkedjan. ”Det finns ett stort intresse från köpcentrum att få detta tillägg”, säger kommunikationschef Johanna Flemström.
Kartläggning
Under hösten har retailexperter pratat om Black Friday som den sista sucken innan lågkonjunkturen slår till. Men vad säger handlarna – blir det vild reafest, eller inställda kampanjer? Market har pejlat läget med elva stora kedjor och e-handlare. Här berättar de hur, när och var de satsar på årets rea, omvärldsturbulensens påverkan och hur lagernivåerna ser ut.
Kartläggning
Modebutikerna tog en tuff smäll 2020. Men 2021 blev en revansch med ett rejält lönsamhetslyft. Det visar Markets kartläggning av branschens 45 största aktörer. I dag listar vi modehandelns mest framgångsrika företag det senaste året.
Läs om:
✓ Topplistor: Här är modehandelns snabbväxare – och vinstmaskiner.
✓ Kedjorna med rörelsemarginal på över 20 procent: ”Det är frukten av ett långsiktigt arbete.”
✓ Gemensamma faktorerna hos de som skördat framgångar under pandemin.
✓ Klädbolagens planer för att hantera lågkonjunkturen.
✓ Vinstraketen som till våren når 100 procent hållbara fibrer.
✓ Ladda ner hela kartläggningen: Nyckeltal bolag för bolag 2021, 2020 och 2019.
Cityhandel
Kappahl blir nästa aktör som väljer bort centrala Eskilstuna för att koncentrera verksamheten till externa Tuna Park. ”Handeln i city har minskat de senaste sex åren”, säger kommunikatör Mikaela Månsson.
Försäljning
Kappahl ökade försäljningen under 2021 samtidigt som resultatet förbättrades kraftigt. Nu fortsätter kedjan expansionen ut i Europa och börjar för första gången någonsin sälja via en extern partner. ”Vi ser stor potential att öka kännedomen om Kappahl och de andra varumärkena”, säger Elisabeth Peregi.
Kartläggning
Under pandemin ansökte många handelsföretag om stöd hos Tillväxtverket för att parera de ekonomiska effekterna av kundbortfall. Men många företag fick för mycket i stöd och en del var inte berättigade till stöd alls, enligt myndigheten. Nu har de i stället fått återkrav och ska betala tillbaka delar av eller hela stöden. Här kan du läsa om:
✓ Hela listan: 2 668 bolag – så mycket tvingas de betala tillbaka.
✓ Företaget som har fått högst återkrav: ”Vi vill göra rätt för oss”.
✓ Därför tvingas företagen betala tillbaka: ”Då kan man göra ett återkrav på hela summan.”
✓ Björn Borgs kritik mot Tillväxtverket: ”Har ändrat sin syn under resans gång”.
✓ Svensk Handel om tuffa tidsfristen: ”Handlare såg sina livsverk gå i kras.”
Digitala handelsplatser
E-handeln rusar vidare och beräknas stå för hälften av kommersen framöver. Men samtidigt betonas också vikten av att gifta kanalerna med varandra och skapa en bättre kundresa. Det spår tio nyckelpersoner hos lika många tunga retailaktörer i en stor enkät som Market har genomfört. Här ger de en unik inblick i sina planer, fokusområden och prognoser för e-handeln – nu och i framtiden.
Chefsintervju
De skapade stora rubriker som toppchefer i handeln – sen försvann de från branschen. Market har letat upp några tunga namn från förr och kollat vad de gör i dag. Johan Åberg hade en lång karriär inom retail. Sen blev han sparkad från Kappahl med omedelbar verkan – och livet tog en ny riktning. I en stor intervju berättar han bland annat om:
✓ Den positiva synen på tiden i Kappahl: ”Jag lyfte bolaget.”
✓ Egna orden om varför han fick sparken.
✓ Kritiken mot kedjor som Jula och Mio: ”De har inget där att göra.”
✓ Slumpen som ledde honom till retailvärlden.
✓ Den nya karriären i riskkapitalvärlden.
✓ Och hemligheten bakom den udda e-postadressen.
Försäljning
2021 blev lite av ett revanschår för delar av den sargade klädhandeln. Så även för Kappahl. Vd Elisabeth Peregi anser att snacket om butiksdöd är överdrivet. ”Butikerna är en stark tillgång”, säger hon.
Hållbarhet
Kappahl har lanserat en klimatstrategi som är förankrad i modekedjans ambitiösa tillväxtplan. ”Vi behövde säkerställa att våra framtida ambitioner linjerar med vårt klimatmål”, säger Kappahls vd Elisabeth Peregi.
Konkurs
Snart gör det välkända varumärket comeback efter konkursen. I början av december börjar Flash byxor att säljas hos Kappahl. ”Ivrigt efterfrågade av många kunder”, säger kommunikationschef Charlotte Högberg.
Försäljning
Kunderna återvänder till modebutikerna efter att restriktionerna har lättat. ”Kundflödena ökar absolut och kunderna är väldigt köpsugna”, säger Kati Jonsson, regionchef på Kappahl. Samtidigt fortsätter butikerna med säkerhetsåtgärder för att förhindra ökad smittspridning.
Affärsutveckling
Mitt under pandemin har Kappahl samlat resurserna via teams-möten och arbetat fram en plan som ska göra företaget mer relevant i framtiden. Här berättar vd Elisabeth Peregi om kärnan i kedjans nya varumärkesstrategi. ”Det här är det roligaste jag har gjort i min karriär”, säger hon.
Försäljning
Kappahl ökade försäljningen under första halvåret 2021. Samtidigt som e-handeln fortsätter att växa börjar kunderna återvända till butikerna. ”Vi får verkligen hoppas att det fortsätter successivt under hösten”, säger finansdirektör Peter Andersson.
Försäljning
Kappahl tappade försäljning under pandemin. Men tack vare en rad kostnadsbesparingar förbättrades resultatet. ”Jag har hela tiden tänkt att Kappahl kan ta klivet upp till sex miljarder och i stället sjönk vi ned till 4,2 miljarder, men det hade såklart kunnat vara värre”, säger vd Elisabeth Peregi.
Affärsutveckling
Efter framgångarna med Newbie, nu lanserar Kappahl ett nytt varumärke för barn. ”KappAhl står inför en spännande tillväxtfas, där vi vässar vår varumärkesportfölj ytterligare”, säger Desiré Westerberg, vice president business unit kids hos kedjan.
Arbetsliv
Claes Meldgaard blir ny försäljningsdirektör för Kappahl. Han har en bakgrund som vd för Team Sportia och Nilson Group och är i dag tillförordnad vd för Stayhard. ”Hans roll är en viktig del i vårt arbete med att bygga vår tillväxtstrategi”, säger vd Elisabeth Peregi.
Chefsintervju
När pandemin slog ut företag till höger och vänster i våras blev även Kappahl utpekat som ett troligt konkursoffer. Men kedjan står kvar och precis som hos flera andra modeaktörer finns en stark beslutsamhet att klara detta. ”Kappahl har framtiden för sig”, säger vd Elisabeth Peregi i en stor intervju.
Säkerhet
Av de 39 miljarder kronor som avsattes för omställningsstöd, hade handelsföretagen i slutet av förra veckan fått ta del av cirka 243 miljoner. Kappahl är det företag inom handeln som hittills har fått mest stöd. Här är topp 20-listan.
Arbetsliv
Detaljhandelns tjänstemän fortsätter att arbeta hemifrån så länge Folkhälsomyndigheten rekommenderar det. ”Överlag har det fungerat bra men det vissa saknar är den sociala biten och korridorsnacket”, säger Anna Andihn, Hr- och kommunikationsdirektör på Kappahl.
Försäljning
Ökad e-handel och återöppnade butiker i Europa hör till glädjeämnena för Kappahl. Kedjan har tagit till drastiska åtgärder för att parera coronakrisen, men enligt vd Elisabeth Peregi är det för tidigt att utvärdera vilken effekt de har gett.
Försäljning
Kappahls försäljning påverkas kraftigt av coronakrisen. ”Vi har gjort korttidspermitteringar i samtliga butiker och huvudkontor”, säger vd Elisabeth Peregi som också berättar att visstidsanställda och konsulter fått gå.
Arbetsliv
Kvinnor sitter nu på vd-stolarna i tre av Sveriges största modekedjor, H&M, Kappahl och Lindex. ”Det var på tiden och det är bisarrt att det dröjt så länge”, säger Amanda Lundeteg, vd på stiftelsen Allbrigt, och pekar på att jämställdhet ökar lönsamheten och minskar risken för konkurs.
Affärsutveckling
Fler undervarumärken som står på egna ben och blir egna butiker likt Newbie är ett viktigt inslag i Kappahls nya strategi. ”Det finns en enorm potential att växa”, säger Elisabeth Peregi och vill på sikt ta kedjan ut på helt nya marknader.
Förvärv
”I sak är det inte så stor skillnad om företaget är på börsen eller inte”, säger Anders Bülow, styrelseordförande för Kappahl och förklarar att framtidsplanen är densamma: utveckla e-handeln och få bättre ordning på damkollektionen.
Försäljning
”Det är synd att Kappahl köps ut från börsen av Mellby Gård”, säger analytikern Joakim Bornold på Söderberg & Partner och beklagar att bolag lämnar börsen när de behöver göra stora förändringar. Men han spår en börscomeback för klädkedjan.
Förvärv
Mellby Gård har lyckats samla över 90 procent av aktierna i Kappahl. Därmed går koncernen vidare med sina planer på att göra kedjan till ett helägt dotterbolag."Vi ser fram emot att jobba med Kappahl under en lång framtid", säger Johan Andersson, vd i Mellby Gård.
Förvärv
I dag löper den förlängda acceptfristen ut i Kappahl-affären. Mellby Gård har varit i kontakt med aktieägare som ännu inte sålt och förhoppningen är att de två procent som saknas till 90 procents aktieinnehav ska vara i hamn och att bolaget kan bli ensam ägare till klädkedjan.
Förvärv
I dag går acceptperioden ut för Mellby Gårds erbjudande till aktieägarna i Kappahl. ”Jag svävar själv i ovisshet, men har en bra magkänsla”, säger Johan Andersson, vd i Mellby Gård, som nu väntar på utfallet i storaffären.
Försäljning
Senast 20 september måste Kappahls aktieägare meddela om de acceptera Mellby Gårds bud. Därför publiceras ett preliminärt resultat för senaste kvartalet redan nu. Det visar att kedjan tog revansch efter det svaga tredje kvartalet.
Affärsutveckling
Kappahls nya vd har bilden klar för sig. Hon vill göra bolaget ännu mer flexibelt vilket gör att det snabbt kan anpassa sig när förändringens vindar blåser. ”Det kommer att gå ännu snabbare framöver”, säger Elisabeth Peregi till Market.
Försäljning
Kappahl ökade försäljningen med 6,3 procent under senaste kvartalet. Däremot försämrades det redan låga resultatet. Nu sjösätts ett åtgärdsprogram vilket innebär att fler butiker stängs och personal sägs upp.
Etablering
I dag är det premiär för Kappahl Kids. Kedjans barnavdelning har blommat ut till ett eget butikskoncept. ”Sortimentet är detsamma men rent konceptuellt är det en annan upplevelse”, säger Sverigechefen Martin Barden.
Podcast
Anna Karin Holck, customer experience-direktör på Kappahl, gästar Markets podcast och pratar om kundmöten, förändrade kundbeteenden och butiksdöd. ”Dåliga butiker som inte svarar upp till kundernas behov har alltid dött. Den som kan komma nära sin kund har lättare att överleva”, säger hon.
Etablering
Kappahl låter en avdelning bli en egen butik. ”Det är ett sätt för oss att vara mer flexibla och komma närmare kunden”, säger Sverigechefen Martin Barden. Han utesluter inte fler liknande satsningar.
Kundmöte
Slaget om kunden på det fysiska butiksgolvet är hårdare än någonsin. Den som inte tar kunden på allvar riskerar att slås ut. Market har pratat med tre kedjor som jobbar med en termometer mitt i verksamheten för att läsa av tempen i kundmötet. Först ut är Kappahl.
På nytt jobb
Hon kommer närmast från jobbet som sortiments- och designdirektör hos Kappahl. Tidigare har hon jobbat inom H&M, bland annat som global assortment manager för varumärket & other stories.
Arbetsliv
När Kappahl kallar till årsstämma i början av december föreslås Göran Bille, i dag tillförordnad vd för Kappahl, bli omvald som styrelseledamot. Däremot är det locket på om vem som ska leda kedjan framöver.
Försäljning
Kappahl hade en stark avslutning på det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Både försäljning och rörelseresultat förbättrades. ”Kappahl är tillbaka på banan”, säger tillförordnad vd Göran Bille.
Arbetsliv
Ledningen och styrelsen var oeniga om vilken målgrupp Kappahl skulle fokusera på. Därför tvingades Danny Feltmann lämna vd-posten. ”Det är mycket hårt konkurrens i det segmentet”, säger styrelsens ordförande, Anders Bülow.