Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Jysk
Försäljning
I fjol fick Jysk tillfälligt stänga e-handeln till följd av en superstark efterfrågan under vårsäsongen. I år ser högtrycket ut att återkomma. ”Det är ett vansinnigt intresse för hem och trädgård”, säger vd Johan Sjödin.
Kartläggning
Hemestrande och hemmajobb har tveklöst givit näring åt heminredningshandeln under pandemiåren. Market har kartlagt branschens 30 största aktörer:
✓ Ladda ner hela kartläggningen: Omsättning och resultat – bolag för bolag.
✓ Stark tillväxt totalt – men Ikea dämpar utvecklingen.
✓ E-handelsjätten som växer snabbast.
✓ Franchiseduellen: De gick bäst av Mio, EM Home, Svenska Hem och Möbelmästarna.
✓ Analytikern: Tre samverkande faktorer bakom branschens lyft.
Retail Awards
Under 2020 lyckades Jysk parera en pandemi, dubbla resultatet, expandera och uppgradera konceptet. Det ledde hela vägen till utmärkelsen Årets kedja i Retail Awards. Här ger retailchefen Kenneth Pedersen några nyckelfaktorer bakom framgången.
Finansiella rapporter
Rekordmaskinen Jysk slog till under senaste verksamhetsåret: Närapå dubblad vinst igen – och ett stort steg mot nästa miljardvall. ”Jag är supernöjd”, säger Johan Sjödin, vd för Jysk Sverige som här kommenterar året.
Kartläggning
Årets främsta shoppingdag står för dörren, i år helt utan restriktioner. Market har undersökt hur tio av branschens största aktörer satsar på Black Friday – och optimismen är stor. Det utlovas storsatsningar, skarpa kampanjer och oslagbara erbjudanden. Den fysiska handeln spås bli intensivare än i fjol, men många handlare förbereder sig för fortsatt högtryck online.
Retail Awards
Under sina 16 år som vd för Jysk har Johan Sjödin utvecklats i sitt ledarskap och fått ett större fokus på medarbetarna. Han beskriver sig själv som en närvarande, kommunikativ och tävlingsinriktad ledare. På Retail Awards prisas han som Årets retailledare 2020, ett år som han själv beskriver som lika delar utmanande och spännande. ”Vi kortade avståndet ut till alla. Det var väldigt uppskattat och fungerade väldigt bra”, säger han om initiativet som hjälpte organisationen genom pandemin.
Etablering
Jysk investerar en kvarts miljard i att bygga om och uppdatera sina butiker de kommande åren. Nu har den i Högdalen utanför Stockholm och den i Ingelsta utanför Norrköping fått ny kostym.
Retail Awards
Det har varit ett utmanande år för toppcheferna inom detaljhandeln. Men några har trots alla svårigheter lyckats behålla kylan och visat ett tydligt och situationsanpassat ledarskap. Jysks Johan Sjödin, Julas Joachim Frykberg och Lifes Gunnel Åkerman är de tre ledare som lyste starkast.
Retail Awards
Jysk, Jula och Flying Tiger Copenhagen är finalister i kategorin Årets butikskedja i Retail Awards 2021. Här berättar kedjornas högsta chefer om vad som ligger bakom framgångarna – och hur utmaningarna ser ut framåt.
Retail Awards
Elgiganten, Jysk och Ica Kvantum Bollnäs är finalister i kategorin Årets arbetsgivare i Retail Awards 2021. Här berättar cheferna om hur de har jobbat – och vad som är viktigast om man vill vara en riktigt bra arbetsgivare.
Affärsutveckling
Jysk har precis lagt ett nytt succéår bakom sig. Nu laddar kedjan för fortsatta framgångar. Det närmaste året ska 30-35 butiker byggas om – i alla fall enligt plan. För signalerna från byggherrarna oroar vd:n. Här berättar Johan Sjödin om:
✓ Senaste räkenskapsåret.
✓ Satsningarna på butikerna.
✓ Leveranskaoset.
✓ Den fortsatta expansionen.
✓ Kapacitetsbristen.
Etablering
I dag öppnar Jysk sin butik i Farsta centrum. Kunderna kan knappt bärga sig. De senaste dagarna har de ryckt i dörrarna eller försökt ta sig i bakvägen. ”Aldrig varit med om ett sånt sug”‚ säger distriktschefen Jonny Persson.
Digitala handelsplatser
Jysks försäljning online har rusat under inledningen av vårsäsongen. Nu tvingas kedjan dra i bromsen och tar inte emot några traditionella onlinebeställningar för tillfället. ”Det känns både sött och surt. Det är ju effekten av något bra”, säger Sverige-vd:n Johan Sjödin.
Etablering
Jysk investerar en kvarts miljard i Sverige – och bygger nu om alla sina butiker enligt det nya konceptet. ”Tanken från början var att uppgradera i lugn takt, men efter det positiva gensvar vi fått har vi beslutat oss för att snabba på processen”, säger Sverige-vd:n Johan Sjödin.
Arbetsliv
Jysk vill fostra framtida ledare. Nu lanseras Talent Academy. ”Vi vill bli ännu bättre på att ta vara på de medarbetare som har potential och utveckla dem i ett tidigt skede”, säger Jesper Trapp, kedjans svenska HR-chef.
Försäljning
Jysk ökade försäljningen i Sverige med tolv procent under sitt senaste räkenskapsår – och förbättrade resultatet rejält. ”Vi har haft en otrolig tillväxt, både vad gäller antalet kunder och försäljning”, säger vd Johan Sjödin.
Marknadsföring
En Snorre i julgranen. Många kunder har reagerat på namnet på Jysks julgranskula. ”Jag hade ingen aning om att namnet hade en annan betydelse i Sverige”, säger Susanne Bank, ansvarig för julvaror i koncernen.
Kundmöte
”Ord kan inte beskriva hur det känns. Jag är så otroligt glad att jag inte kan prata”. Årets butikssäljare Angelica Rösnäs från Jysk var rörd till tårar när hon fick veta att hon tagit hem ett av de mest prestigefyllda Retail Awards-prisen.
Arbetsliv
Att jobba på distans ställer stora krav på ledarskapet. ”Du måste vara mycket mer chef och ledare nu än någonsin”, säger ledarskaps- och motivationsexperten Birgitta Sjöstrand. Här ger hon – och fyra stora detaljhandelsaktörer – sina bästa råd.
Digitala handelsplatser
Coronakrisen har ökat intresset för e-handeln och efterfrågan på snabba leveranser med minimal fysisk kontakt. För många av kedjorna har det höga trycket på e-handeln gjort att man tvingats att snabba upp utvecklingen och nyanställa lagerpersonal. Market har talat med nio kedjor som vässat sina e-handelsstrategier.
Lagar och regler
Enligt Folkhälsomyndighetens nya råd för att undvika spridning av corona inom handeln som kommunicerades under onsdagen ska butiker och köpcentrum begränsa antalet kunder som vistas i lokalerna, ta fram alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa hur lång ifrån varandra kunderna ska stå. Flera har redan agerat, H&M har till exempel stängt sina provrum.
Försäljning
”Sådär. Vi hade hoppats på mer”, säger Jysks vd Johan Sjödin om siffrorna för det gångna räkenskapsåret. Omsättningen ökade med 5,5 procent, men resultatet försämrades med över 20 procent.
Försäljning
Jysks e-handel växer snabbt. Det avslutade räkenskapsåret visar en omsättningsökning på 37 procent och en inledning på det nya gör att bolaget räknar med samma positiva utveckling i år.
Köpcentrum
Singles day växer i Sverige och flera aktörer rapporterar om tvåsiffriga försäljningsökningar från måndagens köpfest med singelförtecken. ”Men i Sverige är fortfarande Black Friday störst”, säger Jenny Pedersén på Media Markt där man nu laddar om.
Etablering
Jysk har hittat sin spelstil i Ikealand. Innevarande räkenskapsår innebär fyra nya butiker och ett antal ombyggnationer och flyttar av butiker. ”Vi är en uppstickare som blivit stor”, säger etableringschefen Carsten Lönne.
Kundmöte
Får man bete sig hur man vill mot butikspersonal? Johan Sjödin, vd för Jysk, ställer frågan och har fått ett enormt gensvar. Han anser att frågan måste lyftas och att det är hög tid att branschen tar krafttag för att rusta medarbetare för hur ohövliga kunder kan hanteras.
Etablering
Jysk hinner med en butiksöppning till innan verksamhetsåret är slut. I morgon, torsdag, öppnar Jysk i Flen. ”Vi kommer att fortsätta den snabba utvecklingen av vårt butiksnät”, säger vd Johan Sjödin.
Köpcentrum
Dollarstore och Jysk har fått grönt ljus för sina etableringar i Hagfors. Med överklagandeprocessen gör att det dröjer innan butikerna kan öppna. ”De har inte plats i sitt schema”, säger fastighetsägaren.
Arbetsliv
Jysk trotsar hålla öppet-trenden inom handeln och stänger butikerna på julafton. ”Vi tar försäljningsförlusten från sista minuten-köpen. Medarbetarnas återhämtning är viktigare”, säger Sandra Martinsson, kommunikationschef på Jysk.
Etablering
Inredningskedjan Jysk tänker dubbla antalet butiker världen över. Mål: 5000 blåvita entréer och inbrytningar på flera nya marknader. ”Vi är långt ifrån i mål”, säger Jan Bøgh, ansvarig för Jysk Nordic, till tidningen Fyens.
Etablering
Svenska Jysks försäljning steg med 322 miljoner kronor det senaste året. Nu berättar vd Johan Sjödin om vad som ligger bakom lyftet. ”Det är faktorer som vi har fokuserat på under ett par år.”
Etablering
I torsdags förra veckan lanserade Jysk sitt nya butikskoncept i Sverige. ”Det är en ganska stor skillnad mot tidigare vad gäller inventarier och färgskala”, säger retailchefen Jonas Lundberg.