Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Jeansbolaget
Etablering
Nu öppnar Dennis Wallenberg, som sedan tidigare driver fyra Jeansbolaget i Norrland, ytterligare butiker i Umeå och – med eget koncept – i Sundsvall. ”Vårt mål är att ta marknad”, säger han.
Säkerhet
De skärpta restriktionerna som träder ikraft i morgon innebär att handeln åter måste ta ansvar för att motverka trängsel. De handlare Market talat med är förstående inför behovet av restriktioner, men anser att tajmingen inte är den bästa.
Etablering
Dennis Wallenberg driver fyra Jeansbolaget-butiker i norra Sverige. Nu vill han nå ut till en bredare målgrupp – och på sikt ekipera män i hela landet. ”Det gäller att tänka stort och långsiktigt”, säger han.
Förvärv
Jeansbolaget i Karlskrona var på väg att stänga. Då slog Sham Rashid från Göteborg till. ”Det var jättespontant och inte alls planerat” säger den nya butiksägaren som kommer att storsatsa på sociala medier, service och bra kundmöten.
Etablering
I höst öppnar Jeansbolaget sin tredje nya butik sedan utbrottet av covid-19. Trots att kedjan har fått förlita sig helt på fysisk försäljning har de klarat sig rätt bra under pandemin. ”Vi är ganska förskonade faktiskt”, säger vd Tobias Frick.
Etablering
För tre år sedan lanserade han Jeansbolaget i Luleå. Sedan dess har Dennis Wallenberg öppnat en butik i Piteå och nu står Sundsvall och Umeå på tur. ”Målet har hela tiden varit att expandera”, säger han.
Digitala handelsplatser
Jeansbolaget har ingen central e-handelslösning. För butiken i Västervik har i stället Instagram blivit en viktig säljkanal. ”Där kan vi vara mer personliga”, säger Micha Karlsson som äger butiken.
Konkurs
Coronakrisen har skördat sitt första offer bland Jeansbolagets butiker. Med näbbar och klor och en stor portion kreativitet kämpar handlarna runt om i landet för att det inte ska bli fler. Samtidigt efterlyser Tobias Frick som är en av kedjans förgrundsgestalter fler och kraftfulla stödåtgärder.
Försäljning
Jeansbolaget bröt sig ur JC 2016. Redan första året kunde kedjan redovisa ökningstal och lönsamhet som gjorde branschkollegorna avundsjuka. Nu berättar de om receptet bakom framgången – och utmaningarna för kedjan. ”Leverantörerna var iskalla till en början”, säger vd Tobias Frick.