Influencers har kommit att bli en viktig del i många aktörers marknadsföring. Influencers betydelse för kommunikation och marknadsföring märks inte minst inom detaljhandeln där många företag bygger upp stora delar av sina kampanjer i samarbeten med influencers. Detta är något vi på Market bevakar nära för att kunna rapportera om de senaste nyheterna om influencers inom detaljhandeln.
Digitala handelsplatser
Influencern och entreprenören Sanne Josefsson, mer känd som Sanne Alexandra, öppnar sin egen butik på svenska Amazon. ”Tips på andra favoritprodukter som jag och min familj ofta använder.”
Marknadsföring
Influencern Margaux Dietz film på Youtube utlöste en storm av kritik. Flera av hennes nuvarande och tidigare samarbetspartners tog tydligt avstånd från händelsen. ”Det värsta man kan göra är att vela”, säger krisexperten Jeanette Fors-Andrée. Här kommenterar hon och Sara Öhman, expert på digital marknadsföring, bolagens agerande.
Etablering
Makeup-artisten William Värnild vill skapa ett varumärke som är enkelt att använda för kvinnor över 35. Hans sminkvarumärke I Will Makeup backas bland annat av arvtagarna till Oriflame-grundarna.
Etablering
Bianca Ingrosso och Lovisa Worge lanserar ett nytt smyckesvarumärke. Försäljningen kommer ske i egen e-handel. ”Jag är så lycklig att nu kunna berätta att vi äntligen lanserat ANI”, säger Bianca Ingrosso.
Kartläggning
Market har sammanställt samtliga detaljhandelsföretag och varumärken som fällts av Reklamombudsmannen under 2021. Vilka som har klandrats mest? Två kända skönhetsaktörer och en hajpad e-handlare delar den föga smickrande förstaplatsen. ”Det är höga krav på företagen. Det man påstår i reklam måste man kunna bevisa”, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig.
Här nedan hittar du hela listan – bolag för bolag.
Kartläggning
Vd:ar, sälj- och marknadschefer, men även influencers drar in stora summor via sina detaljhandelsbolag, visar Markets granskningar. Intresset för framgångsrika personer och företag är stort, liksom fascinationen för dem som sliter hårt i tider av motgång. Här har vi samlat det senaste halvårets tio mest lästa premium-artiklar på Market.se.
Säkerhet
Caia Cosmetics julkalender har utlöst en storm av kritik mot företaget och mot Bianca Ingrosso – som snabbt var ute och kommenterade ilskan i sociala medier. Market har låtit experterna Emma Blom och Jeanette Fors-Andrée granska krishanteringen. Här är deras kommentarer om:
✓ Faktorn som gör situationen exceptionell.
✓ Vikten av att skilja på kritik och hot.
✓ Influerarnas svaga punkt.
✓ Tillfällena då ska du inte svara.
✓ Vad Caia och Bianca Ingrosso gjorde helt rätt.
Kartläggning
De dyker upp i mängder av kampanjer och reklamer för att marknadsföra andras produkter. Men nu har ett flertal influerare även insett fördelarna med att använda sina kanaler till att bedriva egen försäljning. Här är influerar-elitens e-handelsbolag.
Marknadsföring
Tidigare i år gick Joakim Lundell in som delägare i padelaktören Techton. Samarbetet visade sig vara en fullträff för marknadsföringen. Nu tar bolaget in nya investerare för att växla upp och hinna med efterfrågan. ”När han trycker på sin knapp får vi in en väldans massa besökare till vår sajt och det i sin tur leder till konverteringar”, säger vd Felix Lehner.
Marknadsföring
Nelly fortsätter sin samarbete med Bianca Ingrosso. I en ny kampanj har influeraren och tv-personligheten valt ut sina favorit för våren. ”Jag försöker alltid göra det där lilla extra i vardagen”, säger hon.
Marknadsföring
Varför har influerare så stark påverkan, vad händer i konsumentens huvud? Vad ger effekt – och vad ska man undvika? Forskaren Jonas Colliander ringar in punkterna som avgör om samarbetet lyckas.
Digitala handelsplatser
Hubso bygger varumärken tillsammans med influencers. Sedan starten 2017 har de byggt upp åtta nya varumärken. ”Det finns en uppsjö av influencers, men det handlar om att kunna skapa ett autentiskt och långsiktigt varumärke”, säger vd och medgrundare Josefine Abrahamsson.
Köpcentrum
Cdon ska växa inom kategorin leksaker. Nu tar de influencern Margaux Dietz till hjälp. ”Att ha en direktlina till hennes följare kommer att vara ovärderligt i vårt arbete”, säger marknadschef Henrik Jarl.
Trender
Charlotte Perrelli, Måns Zelmerlöw, Pernilla Wahlgren, Zlatan Ibrahimowic – listan över kändisar som gett sig in i retail är lång. Trenden är här för att stanna och kommer att växa, spår varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon och framhåller att det inte alltid är ett resultat i kronor som är viktigast.
Framtidens teknik
Nu är de fyra första svenska handlarna igång med livevideoshopping. ”Live är framtiden och att man även kan handla i liven gör det extra spännande”, säger Mikael Snabb på Caia Cosmetics som redovisar ökad försäljning jämfört med en vanlig dag efter första egna sändningen.
Framtidens teknik
15-årsjubilerande Nelly vänder sig till en ung, otålig målgrupp som konsumerar mycket digitalt innehåll. I jubileumskollektionen låter modebolaget den omdiskuterade digitala supermodellen Shudu Gram ta plats på catwalken.
Marknadsföring
För Jenny Segergren är mode bland det roligaste som finns att prata om. Nu drar hon igång en stil- och trendserie med MQ i det egna programmet Modepodden. Market Weekend passade på att fråga om vårens trender.
Marknadsföring
Många förknippar Anton Granlund med modemärket G-star Raw. Nu har han fyrat av de första avsnitten av nya Influencerpodden. ”Jag gillar formatet att under en timme diskutera intressanta ämnen.”