Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om HUI
Konjunktur
HUI skruvar upp prognosen för detaljhandelns utveckling under 2022. Men tillväxten väntas till stor del drivas av ökade priser. ”För vissa branscher sänks prognoserna till följd av ett minskat konsumtionsutrymme”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI.
Kundmöte
I en ny rapport om hybridshopping undersöks konsumenternas inställning till gränslandet mellan fysisk och digital handel – och det står klart att konsumenterna är öppna för nya lösningar. ”Nu är det dags att börja njuta av digitaliseringen och vinna på den”, säger Jonas Arnberg, medgrundare av Shopadviser.
Cityhandel
Är svällande externhandelsplatser skälet till att stadskärnor utarmas? Kan kommunerna göra något åt det – eller är det redan för sent? Market har diskuterat med experter och ett antal kommuner runtom i landet. De har delvis olika syn på saken…
✓ Svart på vitt: Så utvecklas cityhandeln i kommunerna som motarbetar externa etableringar.
✓ Kommunen med ”radikal” styrning: ”Allt som kan bäras hem i en påse skulle finnas i city.”
✓ Här hyllas motståndet mot externhandeln: ”I princip noll vakanser i stadskärnan.”
✓ Avskräckande exemplet: ”Har byggt upp för mycket handelsyta på för kort tid.”
✓ Bilismens roll – som gör kommuner till lätta offer.
✓ Externetableringarna som skadar cityhandeln mest.
✓ Experten: Det är det verkliga hotet mot cityhandeln.
Digitala handelsplatser
H&M har börjat sälja externa varumärken på sin e-handel i Sverige och Tyskland. Market har pratat med tre experter om vad satsningen innebär. ”Det här är ett sätt för dem att på lång sikt ta upp kampen med en aktör som Zalando”, säger Emma Hernell, vd för HUI.
Försäljning
HUI skruvar upp prognosen för detaljhandeln under 2022 efter att omikronutbrottet avtagit tidigare än väntat. Men en stor del av utveckling förväntas drivas av prisökningar. ”Invasionen förstärker fler av de ekonomisk trender som har utvecklats under pandemin”, säger Joakim Wiren, analytiker på HUI.
Trender
Allt fler butiker – och e-handlare – erbjuder personal shopping. Market anlitade personal shoppern Lisa Rogalin och detaljhandelsanalytikern Monica Bruvik för att reda ut vad som driver trenden. Här berättar de om den radikala förändring som personal shopping genomgått under åren, de okända fördelarna med tjänsten och alternativen som kan ersätta personal shopping.
Försäljning
Detaljhandeln går mot ett mycket starkt åt. Nu skriver HUI Research upp prognosen för årets försäljning inom sällanköpsvaruhandeln – rejält. ”Vi ser en väldigt stark utveckling”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI.
Trender
E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet, visar E-barometern från Postnord. Samtidigt ger konsumenterna besked inför julhandeln, så mycket kommer julklappsinköpen att öka online.
Köpupplevelse
Effektiv försäljningsdrivare eller kortsiktig lönsamhetstjuv? Åsikterna kring Black Friday går isär liksom förklaringarna till att färre sällanköpsaktörer planerar att erbjuda erbjuda rabatter under årets shoppinghögtid. Forskaren Gabriella Wulff och HUI:s vd Jonas Arnberg reder ut hur detaljhandelns strategier förändras, den svåra hållbarhetsekvationen och vägvalen för handeln under årets Black Friday.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: HUI:s färska butikssiffror sätter ”butiksdöden” i ett nytt ljus. Därför tvekar både kunder och handlare inför årets Black Friday. Och det hetaste surret direkt från golvet på D-congress.
Kartläggning
Åhléns, H&M, Järnia, Kjell & Company, Synsam… De senaste åren har en lång rad kedjor testat att vidga sina koncept med outletbutiker. ”Det finns en väldigt tydlig lågpristrend i samhället just nu”, säger Emma Hernell, vice vd för HUI. Men hur har det gått för lågprissatsningarna? Här listar Market vinnarna och förlorarna under outletboomen – och låter aktörerna själva kommentera utfallet.
Handelsområden
Under 2020 minskade det totala butiksbeståndet i Sverige med tre procent. Men vissa områden klarar sig bättre genom strukturomvandlingen än andra. Här kan du läsa om:
✓ Butiksbeståndets utveckling kommun för kommun – karta och tabell.
✓ Data som visar trenden för både kedjeanslutna och fristående butiker.
✓ I vilka områden butikerna klarar sig bäst och sämst.
✓ Orsakerna barkom utvecklingen.
✓ Expertens prognoser för butiksbeståndets utveckling framöver.
Kartläggning
Leksakshandeln växte – men modehandeln drabbades hårt av butiksstängningar under 2020. ”Det är säkert orsakat av pandemin till stor del, men också av att klädhandeln kliver in i inflection point”, säger Monica Bruvik, senior detaljhandelsanalytiker på HUI. Här kan du läsa om butiksbeståndets utveckling i alla branscher och segment.
Handelsområden
Sveriges kedjebutiksbestånd minskade med tre procent under 2020. Det visar den senaste butikskartläggningen från HUI. ”Vissa av butiksstängningarna är effekter av konkurser och rekonstruktioner medan andra är en naturlig följd av en aktiv butiksnätsplanering”, säger Monica Bruvik, senior detaljhandelsanalytiker på HUI.
Försäljning
Detaljhandelns omsättning ökade med 7,7 procent i augusti jämfört med föregående år. ”Det är framför allt sällanköpsvaruhandeln som drar den här ökningen”, säger Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Trender
Samhället, tillvaron och beteendet är på väg att återgå till något slags normalläge. Exakt vad det innebär för handeln vet ingen med säkerhet. Market har dock med experthjälp vaskat fram tolv punkter som blir viktiga att förhålla sig till. ”Det finns inga sanningar från och med nu. Modigast vinner”, säger Patrik Stoopendahl, doktorand i digital handel vid Högskolan i Borås.
Försäljning
HUI:s rapport Handel i Sverige visar tydligt att det finns vissa områden där den fysiska handeln har drabbats hårdare av pandemin än andra. Här är kommunerna som har tappat mest – och prognoserna för när och hur handeln tar sig tillbaka.
Försäljning
Utvecklingen i sällanköpshandeln ser ut att bli starkare än väntat och HUI höjer återigen prognosen för helåret. ”Vi hade fakturerat in i våra tidigare prognoser att de branscher som hade gått väldigt bra under pandemin skulle svalna i snabbare takt”, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI. Här är prognoserna bransch för bransch.
Försäljning
En digital tillväxtraket, en modeplattform med slimmad organisation och en fysisk kedja vars usp är vardaglighet. Gemensamt för denna brokiga skara är att de tillhör dem som täljer guld medan resten av modehandeln går på knäna. Här är förklaringen bakom framgångarna.
Trender
Efter 18 mycket speciella månader kan nu handeln se fram mot lättade restriktioner i samhället. Vi frågade några detaljhandelsexperter vad det innebär och hur de olika delbranscherna kan påverkas. ”På kort sikt kan de som varit dopade drabbas”, säger handelsstrategen Magnus Ohlsson.
Försäljning
Totalt sett hade den fysiska detaljhandeln i Sverige en knapp tillväxt under förra året – men skillnaden mellan olika branscher och kommuner var ovanligt stor. För en del kommuner låg utvecklingen långt under den totala tillväxten. ”Det finns en kommun som urskiljer sig radikalt”, säger Per Andersson, analytiker på HUI.
Försäljning
Siffror från HUI:s undersökning Handeln i Sverige visar på en knapp tillväxt för fysisk butikshandel under 2020. Samtidigt backade sällanköpshandeln i butik och färre kommuner visade tillväxt i detaljhandeln än under föregående år.
Kartläggning
Friluftsliv och outdoorkläder har blivit stekhett under pandemin. Markets karläggning över de största renodlade aktörerna visar att tillväxten drog iväg med över 30 procent under det senaste verksamhetsåret. ”Utvecklingen kommer att hålla i sig”, menar Jonas Arnberg, vd för HUI. Ladda hem siffrorna med utvecklingen för tolv bolag.
Konjunktur
Svenskarnas skuldsättning ökar. Samtidigt har räntan legat på noll procent eller lägre sedan 2015, vilket har gjort det billigt att ta lån. Här förklarar experterna hur konsumtionen skulle påverkas av en högre ränta och vilka branscher i handeln som skulle gynnas och missgynnas.
Analys
HUI pratar om en post-pandemisk 20-talsyra i sin konjunkturrapport som släpptes i dag. Där höjs prognosen för både bygghandeln och elektronikbranschen. Har HUI förbisett den uppenbara bristen på både virke och halvledare?
Försäljning
Försäljningen inom detaljhandeln, mätt i löpande priser, ökade med 7,8 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Sällanköpshandeln ökade med 13,8 procent. ”Det var ganska förväntat att det skulle komma en uppstuds jämfört med april i fjol som var den värsta månaden under pandemin”, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Försäljning
Försäljningen för kläder, skor och väskor rasade under 2020. När försäljningen nu möter pandemisiffror för första gången visar segmentet på tillväxt. Men trots de låga jämförelsetalen finns det branscher som växer mer. ”Det kan slå tillbaka under andra halvan”, säger Erik Bergh, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Gränshandel
Den norska gränshandeln omsatte nära 28 miljarder och skapade 7 200 jobb – innan pandemin sig till. Det framgår av en ny rapport från HUI som visar gränshandelns betydelse – och slår larm om dagsläget.
Försäljning
Försäljningen i detaljhandeln ökade både i december och under helåret 2020, jämfört med 2019. Samtidigt blev julhandeln tuff för sällanköpshandeln som tappade 1,3 procent i december, mätt i löpande priser. ”De mer sociala varukategorierna har påverkats mycket kraftigare”, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Försäljning
Försäljningen av leksaker ökade under andra halvan av 2020. Trots pandemin har den fysiska handeln klarat sig bra, även om vissa lägen har drabbats hårdare än andra. ”Med tanke på hur bra vi har klarat 2020 får vi hoppas att även 2021 blir bra”, säger Jennifer Rydén Englund, vd för Lek och Babybranschen.
Trender
Bara hälften av företagen inom sällanköpsvaruhandeln tror på tillväxt under 2021. Bland modeaktörerna är framtidstron ännu lägre. ”Mode är utan tvekan i en väldigt svår sits och jag tror att nästa år kommer att bli precis lika tufft”, säger Jonas Arnberg, vd för HUI.
Försäljning
Aldrig har julhandeln varit så oviss. Det slår HUI fast. I julprognosen målar de upp tre tänkbara scenarier. ”Stämmer allt har vi ett nytt julhandelsrekord i sikte”, säger vd Jonas Arnberg. Det kan lika gärna bli det motsatta.
Konkurs
Presentkort är en populär julklapp. Men om företaget skulle gå i konkurs är det svårt för konsumenten att få tillbaka några pengar. ”Köper man ett presentkort får man vara beredd på att det blir ogiltigt”, säger Adam Dahlin, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument.
Försäljning
Markets enkät visar att Black Friday expanderat till en Black Week. Trots det uppger en majoritet att de inte har låtit coronapandemin påverka deras planer för shoppinghögtiden. ”Pandemin gör att Black Friday kommer vara längre än någonsin i år”, säger Andreas Svensson, senior detaljhandelsanalytiker på HUI.
Försäljning
I september ökade försäljning inom detaljhandeln med 6,6 procent, jämfört med 2019. Hemutrustning fortsätter att ha en stark utveckling medan modehandeln backar. ”Det är egentligen samma mönster som vi har sett sedan pandemin slog till, men siffrorna börjar jämnas ut något”, säger Jonas Arnberg, vd för HUI.
Trender
Detaljhandelns strukturomvandling med butiksminskningar accelereras av pandemin. Modehandeln drabbas värst av stängningarna, medan lågprishandeln växer. ”Om den ekonomiska återhämtningen sker långsamt lär dessutom lågprishandelns marknadsandel öka ytterligare”, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI.
Försäljning
Detaljhandeln växte med tre procent i augusti, jämfört med förra året. Bäst gick det för sällanköpshandeln, som ökade med 3,1 procent. ”Det har varit en successiv återhämtning från den tuffa krisen under sommaren”, säger Ola Nevander, analytiker på HUI.
Försäljning
De svenska stadskärnorna ökade sin omsättningen under 2019. Men coronakrisen satte stopp för den fina utvecklingen, under första halvåret 2020 sjönk omsättningen med 22 procent. ”Vi kommer att få leva med pandemins effekter ett tag till”, säger stasdsutvecklingsexperten Christina Friberg.
Digitala handelsplatser
Tre av tio konsumenter har handlat mer på nätet sedan coronapandemin bröt ut, det visar nya siffror från Postnord. En tredjedel av svenskarna har börjat handla nya typer av produkter online.
Digitala handelsplatser
Det är inte bara e-handeln som har exploderat under pandemin. Även hemleveranserna ökar dramatiskt – och är här för att stanna. ”Moderna last mile-lösningar tar över allt mer,” säger Simon Strindberg, kommunikationschef på Budbee.
Försäljning
En högre tillväxt gjorde 2019 till ett bra år för handeln men vissa kommuner sticker ändå ut – nämligen de som utvecklar sin handel. ”Det visar tydligt att handelsutveckling ger avkastning”, säger Per Andersson, senior detaljhandelsanalytiker på HUI.
Försäljning
Kungälv är den kommun där handeln växte mest under 2019 med en ökning på 17,5 procent enligt HUI. Den största orsaken är Kongahälla center. ”När vi började titta på den här etableringen såg vi tidigt att Kungälvsborna la sina pengar någon annanstans än i Kungälv”, säger Anton Knutsson, marknadschef på Adapta Fastigheter.
Digitala handelsplatser
E-handel fortsatte att växa i juni – men tillväxten var blygsammare än den varit tidigare under pandemin visar E-barometern. ”Utvecklingen peakade med jättehöga ökningstal i april och maj”, säger Arne Andersson på Postnord.
Försäljning
Försäljningen i detaljhandeln, mätt i löpande priser, steg med 7,6 procent i juni. ”Det går bra för delar av detaljhandeln, men inte för hela”, påpekar Per Andersson, senior analytiker på HUI. Klädbutikerna till exempel kämpar fortfarande i rejäl motvind medan bygghandeln går som tåget.
Trender
Handeln är ännu inte jämställd, visar Statistiska centralbyråns temperaturtagning av jämställdhetsläget i Sverige. ”Det går plågsamt långsamt och visar hur djupt strukturerna sitter”, säger jämställdhetsexperten Amanda Lundeteg och ser att coronapandemin riskerar orsaka en backlash.
Digitala handelsplatser
E-handelns starka tillväxt fortsätter och rusningen bland de äldre håller i sig. Samtidigt har andelen som handlar på nätet stabiliserats på en ny nivå. Det visar E-barometerns siffror för maj. ”Rimligt att tro att många äldre kommer att fortsätta göra inköp på nätet”, konstateras det i rapporten.
Försäljning
Coronapapandemin har sänkt stora delar av detaljhandeln. HUI spår dock viss försäljningstillväxt i sin senaste prognos. ”Vissa delbranscher har än så länge en angenäm resa”, säger analytikern Ola Nevander till Market.
Försäljning
Medan stora delar av handeln går på knäna rullar affärerna på för bildelar och motorverkstäder. ”Vi gynnas av att många inte köper ny bil utan tar hand om och vårdar den bil man har istället”, säger Hanna Bühlmann, chef för verkstadskoncept och hållbarhet på Autoexperten.
Försäljning
Uppåt för dagligvaror och utför för sällanköp. Så kan SCB:s preliminära detaljhandelsindex för mars sammanfattas. HUI:s vd Jonas Arnberg ser ingen ljusning i sikte för de värst utsatta butikerna: ”Att sällanköpshandeln som helhet bara backar tre procent är en effekt av att krisen bet först en bit in i mars”.
Etablering
I spåren av coronapandemin kommer tillfälliga stängningar av butiker i Sverige att öka, uppger detaljhandelsanalytikern till Market. I Gallerian i Stockholm har redan flera butiker stängt. ”Stängning som inte föregås av en dialog har förekommit i enstaka fall, det är något som vi motsäger oss”, säger Tina Landelius på fastighetsägaren AMF Fastigheter.
Försäljning
Försäljningen rasar i coronakrisens spår. Enligt en färsk undersökning som Market gjort uppger fyra av tio inom sällanköp att de tappat 50 procent eller mer av sin försäljning. Samtidigt svarar tre av fyra att de klarar sig högst en månad innan det får konsekvenser för verksamheten. ”Djupet på kraschen kommer fram”, säger Richard Damberg, ekonom på UC.
Konjunktur
Konkurser, rekonstruktioner och stigande arbetslöshet. Att coronakrisen går hårt åt den redan tidigare pressade handeln märktes i måndagens medieflöde. ”När likviditeten inte är så stark klarar man inte 70-procentiga besökstapp”, konstaterar Jonas Arnberg, vd på HUI.
Kundmöte
Rena och fräscha toaletter gör att kunderna spenderar mer, enligt en amerikansk undersökning. ”Toaletterna spelar jättestor roll för en handelsplats”, säger Charles Larsson, konsult och kommersiell rådgivare inom kommersiella fastigheter.
Digitala handelsplatser
Zalando, Adlibris och Cdon hör till svenskarnas favoriter på nätet. Generellt hamnar rena e-handlare och marknadsplatser högt på topplistan liksom mode, böcker och hemelektronik. Men en aktör ligger långt före alla andra.
Digitala handelsplatser
E-handeln växte med tretton procent i fjol vilket innebar tio nya miljarder till handeln. Även den fysiska handeln växte något, bland annat tack vare lågpriskedjorna och kreativa satsningar. I kronor stod e-handeln för ungefär 55 procent av tillväxten.
Digitala handelsplatser
Svenskarna e-handlade för 87 miljarder kronor förra året, en ökning på tretton procent. 100 miljarder i omsättning är nu i sikte även om det blir allt svårare att avgöra vad som är e-handeln och inte. ”Gränserna flyter ihop”, säger Arne Andersson på Postnord.
Försäljning
Under november ökade den totala försäljningen i detaljhandeln 1,7 procent i löpande priser jämfört med samma period 2018. Dagligvaruhandeln stod för ökningen medan försäljningen inom sällanköpshandeln backade.