Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om HUI
Analys
Konsensus i branschen är att 2023 blir ett utmanande år. Samtidigt tycks ingen vilja erkänna sig vara utsatt, i stället tror man att just sitt företag står starkt i krisen. Det skriver Markets Loke Westberg.
Förvärv
Förväntat – men en tuff utmaning i en pressad bransch. Så här reagerar konkurrenter och handelsexperter på Powers köp av Media Markt. ”Jag är försiktigt negativ givet att det redan finns starka varumärken som har tydliga positioner”, säger till exempel retailexperten Magnus Ohlsson.
Kartläggning
Market har kartlagt retailbolagen som gick i konkurs under 2022. Siffrorna visar tydligt för vilken typ av bolag, i vilka branscher och var i landet risken är störst att gå i konkurs. Se hela listan här.
Finansiella rapporter
Sportindex för 2022 års fjärde kvartal presenterades under onsdagsmorgonen av HUI och Svenskt Sportforum. Och det försäljningstappet som skett innebär att sporthandeln sjunkit fyra kvartal i rad.
Försäljning
Julhandeln går in i slutspurten. Vilka blir vinnare? Och vilka blir förlorare? Market har låtit tre tunga analytiker ge svaren.
Läs om:
✓ HUI:s svala julprognos: ”Pengarna ska räcka till annat.”
✓ Historiska tillväxten i december – år för år.
✓ Branschen som går mot strömmen: ”Det sparar vi inte på.”
✓ Butikerna som kan bli oväntat iskalla – trots kylan.
✓ Uppstickaren: ”Känns bra i plånboken och samvetet.”
✓ Kanalens comeback efter pandemin.
Konjunktur
Handelsjättarnas sparpaket är inget som förvånar experterna. ”Det är inte så konstigt att bolagen behöver se över sina kostnader”, säger HUI:s vd Emma Hernell. Här pekar hon och handelsstrategen Magnus Ohlsson ut branscher som kan få det svettigare framöver.
Försäljning
E-handeln minskade med fem procent under det tredje kvartalet, visar E-barometern som Postnord gör i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI. Störst var tappet inom kategorin barnartiklar och leksaker där försäljningen sjönk med hela 27 procent.
Trender
Hobbybutikerna jublar över HUI:s besked om Årets julklapp. ”Det var på tiden”, säger Skapamers vd Rasmus Jung Demse. Även Philip Mossinger, marknadschef och vice vd för Panduro, hyllar valet.
Finansiella rapporter
Sportindex för det tredje kvartalet presenterades av branschorganisationen Svenskt Sportforum under fredagsmorgonen. Indexet visar att försäljningen minskar – för tredje kvartalet i rad.
Försäljning
Det råder konsensus bland experter i branschen: årets Black Friday blir en försäljningsraket. Anledningen till varför konsumenterna kan räkna med extrema reor och kanske till och med en ”Black Month” förklaras av branschprofilerna. ”Bolagen säkrar likviditet.”
Kartläggning
Sammanslagningen av Kicks och Skincity ökar avståndet till de andra aktörerna inom kosmetikhandeln. HUI:s vd Emma Hernell tror att det är ett sätt att klara de tuffa tider handeln står inför. ”Vi kommer nog se fler konsolideringar”, säger hon.
Market har kartlagt utvecklingen för 17 av de största specialiserade aktörerna på den svenska marknaden. Här är utvecklingen bolag för bolag – både vinnare och förlorare.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt även i september. Förklaringen var ännu en gång historiskt höga prisökningar. Här alla siffror för fysiska butiker, e-handeln och kanalandelar.
Konjunktur
Bland de tio mest dystra månaderna för hushållen sedan 90-talet är sex från detta år, enligt siffror från Konjunkturinstitutets barometer. ”Det har varit många dåliga nyheter den senaste tiden”, säger Erik Bergh, analytiker på HUI som gjort sammanställningen.
På nytt jobb
Formellt ny på posten – men ingen nykomling. Emma Hernell har blivit HUI:s vd ”på riktigt” och behöver efter fem år i bolaget knappast någon startsträcka. ”Det här är jätteroligt, nu ska vi fortsätta att spetsa vårt arbete”, säger hon.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg nästan tvåsiffrigt i augusti. Förklaringen är förstås de fortsatt extraordinära prisökningarna. Men utan den höga inflationen tappade branschen förra månaden.
Finansiella rapporter
HUI Research presenterar fyra gånger om året en konjunkturrapport för läget i handeln. Senaste rapporten visar att handeln på flera håll levererar under prognos. ”Det största orosmolnet för hushållen en ökad boendekostnad”.
Kartläggning
Detaljhandeln växte i fyra av fem kommuner förra året – flera som minskat under pandemins första år såg en stark tillväxt.
Hur gick det på din ort?
Här är grafik, kartor och listor med färska siffror för alla 290 kommuner: Omsättning, tillväxt och försäljningsindex för både dagligvaruhandel, sällanköpsvaruhandel och total detaljhandel.
Försäljning
Pendlingskommunerna blev pandemins vinnare, efter den kraftiga tillväxten 2020 fortsatte flera av dem växa även 2021, enligt en ny undersökning från HUI. Sämre gick det för gränshandeln där den förväntade återhämtningen uteblev.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning fortsatte uppåt även i juli. Borträknat den höga inflationen sjönk dock försäljningen kraftigt. E-handelns andel låg på lägre nivå än innan pandemin bröt ut.
Försäljning
Branschorganisationen Svenskt Sportforums nya vd gläds åt en ökad handel i fysisk butik, och tycker det är naturligt att e-handeln dämpas. ”Min gissning är att vi inte kommer se lika stora tapp framåt”, säger han.
Konjunktur
HUI skruvar upp prognosen för detaljhandelns utveckling under 2022. Men tillväxten väntas till stor del drivas av ökade priser. ”För vissa branscher sänks prognoserna till följd av ett minskat konsumtionsutrymme”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI.
Framtidens teknik
I en ny rapport om hybridshopping undersöks konsumenternas inställning till gränslandet mellan fysisk och digital handel – och det står klart att konsumenterna är öppna för nya lösningar. ”Nu är det dags att börja njuta av digitaliseringen och vinna på den”, säger Jonas Arnberg, medgrundare av Shopadviser.
Guide
Det bubblar av innovation och nytänk inom handeln där startup-bolag är duktiga på att anamma nya fenomen. Men även traditionella bolag har mycket att vinna på att börja laborera med innovationsprojekt, enligt Ulrika Bernhoff, vice vd på HUI och specialist på innovationsfrågor. Här berättar hon om:
✓ Hur traditionella jättar kan jobba som startups.
✓ Möjligheterna och hoten med Q-commerce och DTC.
✓ Hur du bör förhålla dig till Metaverse.
✓ Innovation kräver mer än teknik: ”Många är fast i strukturer.”
Cityhandel
Är svällande externhandelsplatser skälet till att stadskärnor utarmas? Kan kommunerna göra något åt det – eller är det redan för sent? Market har diskuterat med experter och ett antal kommuner runtom i landet. De har delvis olika syn på saken…
✓ Svart på vitt: Så utvecklas cityhandeln i kommunerna som motarbetar externa etableringar.
✓ Kommunen med ”radikal” styrning: ”Allt som kan bäras hem i en påse skulle finnas i city.”
✓ Här hyllas motståndet mot externhandeln: ”I princip noll vakanser i stadskärnan.”
✓ Avskräckande exemplet: ”Har byggt upp för mycket handelsyta på för kort tid.”
✓ Bilismens roll – som gör kommuner till lätta offer.
✓ Externetableringarna som skadar cityhandeln mest.
✓ Experten: Det är det verkliga hotet mot cityhandeln.
Digitala handelsplatser
H&M har börjat sälja externa varumärken på sin e-handel i Sverige och Tyskland. Market har pratat med tre experter om vad satsningen innebär. ”Det här är ett sätt för dem att på lång sikt ta upp kampen med en aktör som Zalando”, säger Emma Hernell, vd för HUI.
Försäljning
HUI skruvar upp prognosen för detaljhandeln under 2022 efter att omikronutbrottet avtagit tidigare än väntat. Men en stor del av utveckling förväntas drivas av prisökningar. ”Invasionen förstärker fler av de ekonomisk trender som har utvecklats under pandemin”, säger Joakim Wiren, analytiker på HUI.
Konjunktur
Helåret 2021 var ett rekordår för sällanköpshandeln. Men pandemin har förändrat vad och hur vi handlar, visar färska siffror från SCB och HUI. Samtidigt skapar Rysslands invasion av Ukraina nya orosmoln på handelshimlen och hotar leda till minskad konsumtion.
Säkerhet
Efter Rysslands invasion av Ukraina beskrivs läget i Europa som det allvarligaste sedan andra världskriget. I spåren av krisen stiger energi- och produktionskostnader vilket tvingar svenskarna att dra åt svångremmen.
Kartläggning
Antalet fysiska butiker sjunker snabbt – samtidigt har fyra av tio kedjor fler butiker i dag än innan pandemin slog till. Det visar Markets granskning av butiksnäten hos 100 av de största detaljisterna. Läs allt om:
✓ Lista: Kedjorna som ökat sin fysiska närvaro mest.
✓ Delbranscherna som gynnats mest under pandemin.
✓ Emma Hernells analys.
✓ Två expansiva kedjor om sina framtidsplaner
Kartläggning
Market har granskat butiksnäten hos 100 av de största detaljisterna – en kartläggning som avslöjar stora förändringar under de senaste två åren. Läs allt om:
✓ Lista: Kedjorna som stängt flest butiker.
✓ Delbranscherna som drabbats hårdast.
✓ Digitaliseringens och pandemins påverkan.
✓ Emma Hernells analys.
✓ Tre kedjor som dragit ner om hur de jobbar vidare.
Trender
Allt fler butiker – och e-handlare – erbjuder personal shopping. Market anlitade personal shoppern Lisa Rogalin och detaljhandelsanalytikern Monica Bruvik för att reda ut vad som driver trenden. Här berättar de om den radikala förändring som personal shopping genomgått under åren, de okända fördelarna med tjänsten och alternativen som kan ersätta personal shopping.
Trender
Ett berg-och-dalbaneår som pendlat mellan hopp och förtvivlan – så skulle detaljhandelns 2021 kunna sammanfattas. Men branschprofilernas minnen av året som gick präglas främst av stolthet över att snabbt ha lyckats ställa om och parera årets prövningar och möta kundernas nya shoppingmönster.
Försäljning
Detaljhandeln går mot ett mycket starkt åt. Nu skriver HUI Research upp prognosen för årets försäljning inom sällanköpsvaruhandeln – rejält. ”Vi ser en väldigt stark utveckling”, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI.
Kartläggning
Market har granskat lönsamheten hos Sveriges 200 största e-handlare. Kartläggningen visar att förra årets massiva försäljningsökning också gett ett rejält resultatlyft. Här kan du läsa allt om:
✓ Topplistan: E-handlarna med högst rörelsemarginal.
✓ Stora lyftet för lönsamheten totalt – men från en låg nivå.
✓ SIffrorna som avslöjar Bianca Ingrossos succé.
✓ Miljardbolagens svaga resultat.
✓ HUI:s vd Emma Hernell om de små marginalerna i branschen: ”De är pressade.”
✓ Två extremt lönsamma e-handlare om hemligheten bakom framgången.
Trender
E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet, visar E-barometern från Postnord. Samtidigt ger konsumenterna besked inför julhandeln, så mycket kommer julklappsinköpen att öka online.
Köpupplevelse
Effektiv försäljningsdrivare eller kortsiktig lönsamhetstjuv? Åsikterna kring Black Friday går isär liksom förklaringarna till att färre sällanköpsaktörer planerar att erbjuda erbjuda rabatter under årets shoppinghögtid. Forskaren Gabriella Wulff och HUI:s vd Jonas Arnberg reder ut hur detaljhandelns strategier förändras, den svåra hållbarhetsekvationen och vägvalen för handeln under årets Black Friday.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: HUI:s färska butikssiffror sätter ”butiksdöden” i ett nytt ljus. Därför tvekar både kunder och handlare inför årets Black Friday. Och det hetaste surret direkt från golvet på D-congress.
Kartläggning
Åhléns, H&M, Järnia, Kjell & Company, Synsam… De senaste åren har en lång rad kedjor testat att vidga sina koncept med outletbutiker. ”Det finns en väldigt tydlig lågpristrend i samhället just nu”, säger Emma Hernell, vice vd för HUI. Men hur har det gått för lågprissatsningarna? Här listar Market vinnarna och förlorarna under outletboomen – och låter aktörerna själva kommentera utfallet.
Handelsområden
Under 2020 minskade det totala butiksbeståndet i Sverige med tre procent. Men vissa områden klarar sig bättre genom strukturomvandlingen än andra. Här kan du läsa om:
✓ Butiksbeståndets utveckling kommun för kommun – karta och tabell.
✓ Data som visar trenden för både kedjeanslutna och fristående butiker.
✓ I vilka områden butikerna klarar sig bäst och sämst.
✓ Orsakerna barkom utvecklingen.
✓ Expertens prognoser för butiksbeståndets utveckling framöver.
Kartläggning
Leksakshandeln växte – men modehandeln drabbades hårt av butiksstängningar under 2020. ”Det är säkert orsakat av pandemin till stor del, men också av att klädhandeln kliver in i inflection point”, säger Monica Bruvik, senior detaljhandelsanalytiker på HUI. Här kan du läsa om butiksbeståndets utveckling i alla branscher och segment.
Handelsområden
Sveriges kedjebutiksbestånd minskade med tre procent under 2020. Det visar den senaste butikskartläggningen från HUI. ”Vissa av butiksstängningarna är effekter av konkurser och rekonstruktioner medan andra är en naturlig följd av en aktiv butiksnätsplanering”, säger Monica Bruvik, senior detaljhandelsanalytiker på HUI.
Cityhandel
Dagligvaror är den enda bransch som visade tillväxt i alla typer av stadskärnor under 2020 – utom storstäderna. Mest stryk tog beklädnad och hotell. Det visar nya Cityindex. Här är omsättningsutvecklingen i samtliga stadstyper.
Kartläggning
Market har kartlagt lyxbutikerna i Stockholms mest exklusiva shoppingområde. Trots pandemin saknades inte konsumtionsvilja hos dem som har råd att sätta guldkant på tillvaron. ”Det finns ett bubblande sug efter den här typen av butiker,” säger Monica Bruvik, analytiker på HUI. Ladda ner listan med omsättning och resultat – bolag för bolag.
Kartläggning
Omsättningen i de svenska stadskärnorna minskade kraftigt under 2020 jämfört med 2019. Det visar årets Cityindex. Värst var det för storstäderna medan mindre städer klarade sig bäst. Den enda branschen med positiv omsättningsutveckling i stadskärnorna var dagligvaruhandeln.
Försäljning
Detaljhandelns omsättning ökade med 7,7 procent i augusti jämfört med föregående år. ”Det är framför allt sällanköpsvaruhandeln som drar den här ökningen”, säger Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Trender
Samhället, tillvaron och beteendet är på väg att återgå till något slags normalläge. Exakt vad det innebär för handeln vet ingen med säkerhet. Market har dock med experthjälp vaskat fram tolv punkter som blir viktiga att förhålla sig till. ”Det finns inga sanningar från och med nu. Modigast vinner”, säger Patrik Stoopendahl, doktorand i digital handel vid Högskolan i Borås.
Chefsintervju
Hon går i gång på förändring och bekvämlighet. Reitan Conveniences nya vd Anna Wallenberg lockades av att leda ett företag som fyller en viktig funktion i många människors liv. ”Man ska känna att det är där man kan lösa sina vardagsproblem”. Här berättar hon även om:
✓ Det svåra coronaåret
✓ Återhämtningen och försäljningsutvecklingen i år
✓ Planen för e-handeln
✓ Målet att bli bäst i Sverige på hållbarhet
✓ Hur Pressbyrån och 7-Eleven-butikerna ska förändras framöver
Försäljning
HUI:s rapport Handel i Sverige visar tydligt att det finns vissa områden där den fysiska handeln har drabbats hårdare av pandemin än andra. Här är kommunerna som har tappat mest – och prognoserna för när och hur handeln tar sig tillbaka.
Försäljning
Utvecklingen i sällanköpshandeln ser ut att bli starkare än väntat och HUI höjer återigen prognosen för helåret. ”Vi hade fakturerat in i våra tidigare prognoser att de branscher som hade gått väldigt bra under pandemin skulle svalna i snabbare takt”, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI. Här är prognoserna bransch för bransch.
Kartläggning
En digital tillväxtraket, en modeplattform med slimmad organisation och en fysisk kedja vars usp är vardaglighet. Gemensamt för denna brokiga skara är att de tillhör dem som täljer guld medan resten av modehandeln går på knäna. Här är förklaringen bakom framgångarna.
Trender
Efter 18 mycket speciella månader kan nu handeln se fram mot lättade restriktioner i samhället. Vi frågade några detaljhandelsexperter vad det innebär och hur de olika delbranscherna kan påverkas. ”På kort sikt kan de som varit dopade drabbas”, säger handelsstrategen Magnus Ohlsson.
Försäljning
Totalt sett hade den fysiska detaljhandeln i Sverige en knapp tillväxt under förra året – men skillnaden mellan olika branscher och kommuner var ovanligt stor. För en del kommuner låg utvecklingen långt under den totala tillväxten. ”Det finns en kommun som urskiljer sig radikalt”, säger Per Andersson, analytiker på HUI.
Försäljning
Siffror från HUI:s undersökning Handeln i Sverige visar på en knapp tillväxt för fysisk butikshandel under 2020. Samtidigt backade sällanköpshandeln i butik och färre kommuner visade tillväxt i detaljhandeln än under föregående år.
Kartläggning
Friluftsliv och outdoorkläder har blivit stekhett under pandemin. Markets karläggning över de största renodlade aktörerna visar att tillväxten drog iväg med över 30 procent under det senaste verksamhetsåret. ”Utvecklingen kommer att hålla i sig”, menar Jonas Arnberg, vd för HUI. Ladda hem siffrorna med utvecklingen för tolv bolag.
Försäljning
Optik, leksaker och mode är delar av handeln där försäljningen fick ett rejält uppsving under juni i år. Siffrorna tyder på en tydlig återhämtning för de kategorier som tappade mest under 2020, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research.
Konjunktur
Svenskarnas skuldsättning ökar. Samtidigt har räntan legat på noll procent eller lägre sedan 2015, vilket har gjort det billigt att ta lån. Här förklarar experterna hur konsumtionen skulle påverkas av en högre ränta och vilka branscher i handeln som skulle gynnas och missgynnas.
Etablering
När den blågula möbelbjässen flyttar in i landets köpcentrum vankas det varken köttbullar eller fika. Men satsningen på planeringsstudior har potential att både ge draghjälp åt galleriorna och samtidgit en möjlighet för Ikea vässa armbågarna mot konkurrenterna, tror en expert.
Försäljning
Handelsrådet och HUI lanserade i dag ett nytt mått för att mäta utvecklingen i detaljhandeln. Tanken är att ge en mer specifik bild för varje bransch jämfört med SCB:s detaljhandelsindex. Här är siffrorna för första kvartalet.
Försäljning
Branschorganisationen Svenskt Sportforum och HUI Research lanserar ett branschindex med statistik över sporthandelns utveckling. ”Ett efterlängtat facit”, säger Claes Forsberg, vd på Svenskt Sportforum.
Politik
Stefan Löfven avgår och nu väntar talmansrundor för att skapa en ny regering. Men detta kommer inte att ha någon effekt på konsumtionen, menar HUI:s vd Jonas Arnberg. ”Vi har sett sådant här förut. Jag tror att hushållen nu mest funderar på var man ska fira semester”, säger han.
Försäljning
Kläder, skor, accessoarer och leksaker hör till vinnarna enligt detaljhandelsindex för maj. ”Det följer trenden från tidigare som visar att resor och tjänster får stå tillbaka för detaljhandeln som går fortsatt bra, säger Viktor Eklöf, detaljhandelsanalytiker HUI Research.
Analys
HUI pratar om en post-pandemisk 20-talsyra i sin konjunkturrapport som släpptes i dag. Där höjs prognosen för både bygghandeln och elektronikbranschen. Har HUI förbisett den uppenbara bristen på både virke och halvledare?
Försäljning
Försäljningen inom detaljhandeln, mätt i löpande priser, ökade med 7,8 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Sällanköpshandeln ökade med 13,8 procent. ”Det var ganska förväntat att det skulle komma en uppstuds jämfört med april i fjol som var den värsta månaden under pandemin”, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Digitala handelsplatser
E-handeln växte kraftigt i Sverige under fjolåret som en följd av pandemin. Och den fina utvecklingen håller i sig under första kvartalet. ”Det är en oerhörd tillväxt”, säger Postnords analytiker Carl-Fredrik Teder.
Försäljning
Försäljningen för kläder, skor och väskor rasade under 2020. När försäljningen nu möter pandemisiffror för första gången visar segmentet på tillväxt. Men trots de låga jämförelsetalen finns det branscher som växer mer. ”Det kan slå tillbaka under andra halvan”, säger Erik Bergh, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Gränshandel
Den norska gränshandeln omsatte nära 28 miljarder och skapade 7 200 jobb – innan pandemin sig till. Det framgår av en ny rapport från HUI som visar gränshandelns betydelse – och slår larm om dagsläget.
Försäljning
Vaccinering innebär att Sverige väntas öppna upp i sommar. Därmed kan hushållens konsumtion återgå till ett mer normalt läge. ”Tillväxttalen kan bli goda för drabbade branscher”, säger Ola Nevander på HUI.
Digitala handelsplatser
Rekordtillväxt på 40 procent, en passerad drömgräns – och en tydlig vinnarbransch. Det visar E-barometerns årsrapport för 2020. ”Den mest intressanta vi någonsin släppt”, säger Postnords vd Mathias Krümmel.
Köpcentrum
Köpcentrumens butiksflöden och omsättning har drastiskt förändrats under pandemin. Det visar en ny rapport från HUI Research och Nordic Council of Shoppingscenters. ”På många håll är vakansgraden all time high”, säger Monica Bruvik, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Försäljning
Försäljningen i detaljhandeln ökade både i december och under helåret 2020, jämfört med 2019. Samtidigt blev julhandeln tuff för sällanköpshandeln som tappade 1,3 procent i december, mätt i löpande priser. ”De mer sociala varukategorierna har påverkats mycket kraftigare”, säger Ola Nevander, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Försäljning
Försäljningen av leksaker ökade under andra halvan av 2020. Trots pandemin har den fysiska handeln klarat sig bra, även om vissa lägen har drabbats hårdare än andra. ”Med tanke på hur bra vi har klarat 2020 får vi hoppas att även 2021 blir bra”, säger Jennifer Rydén Englund, vd för Lek och Babybranschen.
Trender
Bara hälften av företagen inom sällanköpsvaruhandeln tror på tillväxt under 2021. Bland modeaktörerna är framtidstron ännu lägre. ”Mode är utan tvekan i en väldigt svår sits och jag tror att nästa år kommer att bli precis lika tufft”, säger Jonas Arnberg, vd för HUI.