Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Hemköp
Kartläggning
Dagligvaruhandelns populäraste kedjor drar ifrån konkurrenterna. Det visar årssiffror som Market kan presentera i dag.
Läs om:
✓ Siffrorna kedja för kedja – de tog och de tappade kunder.
✓ Fem tungviktares rekord: ”Alla nyckeltal pekade uppåt.”
✓ Coops imponerande comeback – fler kunder än Ica Maxi.
✓ Enorma jakten på lägre pris och klipp: ”Driver penetration.”
✓ Så otrogna är dagligvarukunderna – statistik för alla aktörer.
Finansiella rapporter
Willys-butikernas omsättning ökade med över 23 procent i fjärde kvartalet, och segmentet växte långt över index 2022. ”I en utmanande tid för hushållen har allt fler kunder kommit att uppskatta vårt erbjudande”, säger Klas Balkow, vd.
Logistik
Axfoods gigantiskt stora och högautomatiska logistikcenter utanför Stockholm börjar bli klart och snart inleds testleveranser till butiker.
Följ med till Bålsta – och läs om och se bilderna:
✓ Lagret som inte är ett lager: ”Bygger avancerad processindustri”.
✓ Enorma flödet av volymer till butiker och e-handelskunder.
✓ Stora graden av automation: ”Går inte att komma högre”.
✓ Unika mixen av torrt, kylt/svalt och fryst i samma byggnad.
✓ Värvningarna av specialister ”Fantastisk kvalitet på sökande”.
✓ Sveriges största takbyggda solcellsanläggning: ”Kan ladda alla stora bilar”.
✓ Kommande nedläggningen av sex lager.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg kraftigt även i september. Förklaringen var ännu en gång historiskt höga prisökningar. Här alla siffror för fysiska butiker, e-handeln och kanalandelar.
Kartläggning
Högre priser på el, drivmedel och mat och kraftigt höjd ränta får hushållen att intensifiera jakten på lägre priser. Market kan i dag presentera siffror som visar på en dramatisk utveckling när det gäller kundströmmarna i dagligvaruhandeln.
Läs om:
✓ Kundstockens storlek – aktör för aktör.
✓ Kedjorna som når rekordmånga svenskar.
✓ Utmanarens osannolika kvartalslyft.
✓ Konkurrenterna som hotar Ica Maxi i toppen.
✓ Coops stora vändning – tack vare nya kedjan.
✓ Icas offensiv för att vässa prisprofilen: ”Få kunden att förstå hur billiga vi är.”
Kartläggning
”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren tävlar matvarukedjorna om hushållskassan. Men många kampanjer för konsumenterna bakom ljuset, visar en stor granskning från Market Dagligvarunytt och Resumé, som gett sig ut i butikerna.
– Man vill så absolut berätta om hur billig man är att det nästan blir löjligt, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
✓ Så lockas konsumenterna till falska ”klipp” genom marknadsföring.
✓ Skyltningen i butiken – så lockar den konsumentens uppmärksamhet.
✓ Därför skapar nya lagen ett dilemma för handlarna kring ordinarie priset.
✓ Vanliga frasen som dumförklarar konsumenten.
✓ Copyn som utgör vilseledande marknadsföring.
✓ Så stor andel av rabatterna är under tio procent.
✓ Juristens tankar om gråzonerna i rabattdjungeln.
Försäljning
Dagligvaruhandelns omsättning steg nästan tvåsiffrigt i augusti. Förklaringen är förstås de fortsatt extraordinära prisökningarna. Men utan den höga inflationen tappade branschen förra månaden.
Kartläggning
Hemköp franchise hade ett starkt år och tog marknadsandelar. Här är topplistan över butiksbolagen som omsätter mest. ”Jag har hungriga kollegor som vill driva försäljningen”, säger handlarnas ordförande Andreas Quist.
På nytt jobb
Apoteket har värvat Hemköps tidigare vice vd och driftschef Nina Eriksson. ”Hon har en gedigen erfarenhet med fokus på butiksdrift och försäljning”, säger vd Rasmus Nerman.
Försäljning
Prisrallyt i butik och bland leverantörer tilltar. I april var prishöjningarna nästan större än under hela fjolåret – och en varugrupp sticker ut när Ukraina-krigets effekter nu slår igenom. ”Det är dramatiska ökningar”, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Trender
Suget på ny information och ny teknik var stort när detaljhandeln och dess teknikleverantörer samlades på Retail Tech i Stockholm i förra veckan. Ännu snabbare leveranser och enklare shopping, extra fokus på kunden, ytterligare steg i hållbarhetsarbetet och eskalerad IT-utveckling i detaljhandeln. Så kan man enkelt sammanfatta insikterna från eventet.
På nytt jobb
Jenny Pedersén har skrivit på för Hemköp. Närmast kommer hon från jobbet som kommunikationsansvarig för Mestergruppen. Länge var hon Media Markts ansikte utåt i Sverige. ”Jag har fått väldigt bra intryck”, säger värvningen.
Finansiella rapporter
Axfoods levererade en imponerande inledning på året och utklassade ännu en gång marknaden.
Nu förklarar vd:n:
✓ Starkare utvecklingen än index
✓ Willys fortsatt höga säljlyft
✓ Varför e-handeln tappar mindre
✓ Eurocash betydelse för Axfood
✓ Stigande priserna på mat
– Många faktorer påverkar framöver, säger Klas Balkow i en stor intervju.
Analys
Axfood rivstartar året genom att ta marknadsandelar inom samtliga segment. Sett till detaljhandeln är det tydligt att Willys är den stora motorn. De stigande livsmedelspriserna skapar goda förutsättningar för lågpriskedjan att fortsätta växa.
Politik
Kriget i Ukraina får svenska retailbolag att öppna sina hjärtan för de behövande. Runt om i landet samlas allt ifrån pengar till förnödenheter in. ”Alla har något de kan bidra med” säger Pär Svärdson, vd för Apotea som är en av de aktörer som startat en insamling.
Kartläggning
Market granskar löpande utvecklingen för handelns kedjor och företag i våra kartläggningar. Här har vi samlat de tjugo bästa bokslutsgranskningarna med omsättning och resultat för flera hundra företag – siffror kedja för kedja och i flera fall även butik för butik.
Kartläggning
Det finns förutsättningar för rekord i årets julhandel. Men oron för nya restriktioner och stigande inflation talar för motsatsen. Market går igenom utsikterna – bransch för bransch i detaljhandeln. ”Högre priser äter av hushållens konsumtionsutrymme”, säger detaljhandelsanalytikern Joakim Wirén på HUI.
Kartläggning
Stora format som Ica Maxi har ökat omsättningen kraftigt under pandemin. Men det är bland de mindre butikerna som vi hittar de starkaste rörelsemarginalerna. Här är listan över Sveriges fem lönsammaste matvarubutiker.
Finansiella rapporter
Axfood tappade till branschindex tredje kvartalet i år. Största förklaringen: Willys utmanande siffror från 2020. ”En bedrift att växa med de jämförelsetalen”, säger koncernchefen Klas Balkow.
Säkerhet
En kraftig explosion och en efterföljande brand drabbade ett hyreshus i centrala Göteborg på tisdagsmorgonen. Udéns sport, som ligger i fastigheten där explosionen inträffade, totalförstördes. ”Det finns inget kvar”, säger Elon Elofsson, tidigare ägare och numera anställd.
Affärsutveckling
Plexiglas, extra öppettider för riskgrupper, 3D-butiker och liveshopping. I krisen frodas kreativitet, det visade handeln tydligt under pandemin. Market har botaniserat bland de innovativa idéerna – vilka har passerat bäst före datum och vilka känns fortfarande fräscha?
Försäljning
E-handeln med dagligvaror drabbades av ett stort bakslag i juli. Kanalens andel har därmed mer än halverats sedan i våras. ”Kunderna söker sig till fysiska butiker”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Försäljning
Innovationskraft har visat sig vara ett ess i rockärmen under pandemin. Det visar en undersökning från CTF där kunderna fått lista vilka av handelns företag som lyckats bäst med att anpassa sig till pandemin.
Försäljning
Stängda Coop-butiker ökade trycket på konkurrenterna under helgen. Extra personal kallades in och varor sålde slut. ”Vi var, precis som dem, inte förberedda” säger Magnus Olsson, butikschef på City Gross i Landskrona.
Digitala handelsplatser
Dagens industri utser Axfood till veckans aktie tack vare ett starkt fjolår med kraftigt ökat resultat och en rörelsemarginal. Detta trots att e-handeln är en fortsatt förlustaffär för koncernen.
Försäljning
Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa besökare i fysiska butiker. Här är siffrorna som visar hur många hushåll som har lämnat Ica. ”Dagligvaruhandeln fortsätter att tappa besökare i fysiska butiker. Här är siffrorna som visar hur många hushåll som har lämnat Ica. ”Ökade lojaliteten till online driver utvecklingen”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Digitala handelsplatser
E-handeln var hetast i dagligvaruhandeln i vinter och nådde en tredjedel av hushållen. Lidl var enda kedja som lyckades att öka den fysiska kundstocken. ”Lågprisprofilen är stark”, säger GFK:s analytiker Bo Engström.
Etablering
Ica går på offensiven med uppåt tio nya butiker och över 250 förnyelser i år. Men även andra fysiska aktörer rustar – framför allt snabbväxande Willys. ”Vi ser ständigt över möjligheterna”, säger Magnus Törnblom hos ägaren Axfood.
Etablering
Online accelererar men dagligvaruhandeln upplever ingen butiksdöd. Hittills i år har 51 butiker etablerats – och Lidl är klart mest offensivt. Här kan du ser många butiker branschens aktörer har öppnat.
Arbetsliv
Tunga dagligvaruhandlare anser att lönerna i nya avtalet ligger på en rimlig nivå. Men ob-tillägget som infördes på 1970-talet får förnyad kritik. ”Jag vill i stället lägga de pengarna på en grundlönejustering”, säger Thomas Biverstedt på Matdax.
Försäljning
Hemköp dominerar listan över de mest lönsamma små och medelstora butiksbolagen i dagligvaruhandeln. Drygt fyra av tio på topplistan tillhör kedjan. ”Vi har ett konkurrenskraftigt koncept”, säger handlarnas ordförande Samir Cherif.
Försäljning
Stängda skidanläggningar slår hårt mot dagligvarubutikerna i fjällvärlden. Nu tvingas flera av dem att agera. ”Vi ställer om verksamheten helt”, säger Stefan Brunsärn, Hemköpshandlare i Tandådalen
Chefsintervju
På måndag tillträder Simone Margulies som Hemköps första kvinnliga vd. Målen för bolaget är hon än så länge ganska förtegen om. ”Men jag ser ett behov av att bli snabbare i vår utveckling kopplat till måltidslösningar och hela digitaliseringen”, säger hon.
Digitala handelsplatser
Hemköps franchisetagare har börjat med e-handel. Munkedel blev först – och förväntningarna är stora. ”Jag räknar med betydligt högre snittköp”, säger handlaren Frederik Lutmers till Market.
Försäljning
Axfood fortsätter att plocka marknadsandelar. Dagligvarujätten växte snabbare än branschindex även under det tredje kvartalet. ” Willys fortsätter att utmärka sig med en fantastiskt fin utveckling”, säger Klas Balkow, vd och koncernchef.
Försäljning
Hemköp har fört en lång kamp mot lönsamhetsproblem i Östersund City. Nu går det inte längre, i mitten av juni tvingas butiken att stänga. ”Vi har inte lyckats vända den negativa utvecklingen”, säger presskontakt Elin Jarl.
Arbetsliv
Anneli Borg Lundgren, tidigare vd på Biltema och närmast regionchef på ÖoB blir nu Hemköps nya regionchef. I dag är hennes första dag på nya jobbet. ”Jag tror aldrig man blir helt fullärd”, säger Anneli Borg Lundgren.
Hållbarhet
Hemköps hållbarhetschef Maria Nobel drog till sig allas blickar och uppmärksamhet när hon dök upp på scenen på Hemköpsdagarna. På sig hade hon en galaklänning - gjord av kedjans egna sockerrörspåsar. ”Flera handlare har redan hört av sig och vill låna den”, säger Maria Nobel.
Trender
Årets bokrea som startar i morgon, tisdag, hissas och dissas i branschen. Akademibokhandeln förväntar sig en bokfest. ”Prispressen på nätet har gjort att den har tappat lite av sin effekt”, kontrar Sakari Luovio, försäljningschef hos Adlibris.
Etablering
Dagligvarukedjorna investerar i stadsnära lägen. Hemköp har etablerat ytterligare en butik i centrala Jönköping. Nu ger butikschefen sin syn på satsningen. ”Vi når en stor publik här”, säger Thomas Bjurek.
Köpcentrum
Invigningen av Söderpunkten – eller Söder som den heter numera – i Helsingborg skjuts upp. Först till hösten 2018 blir det premiär. ”Vår entreprenör har stött på utmaningar”, säger Jefasts vd Cassandra Jertshagen.
Försäljning
Hemköps handlare har haft betydande framgångar i år. Hetast är butiken i Tranås – med ett lyft på 21,6 procent. ”Jag visste att potentialen var stor”, säger nye handlaren Robin Isberg till Market.