Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Hemelektronik
Etablering
Elon Group har stärkt sin position inom hemelektronik det senaste året. Tolv nya butiker har öppnats. ”Vi har satsat hårt på att utveckla erbjudanden som möter svenskarnas behov i vardagen”, säger vd Stefan Lebrot.
Chefsintervju
Efter två toppår krigar många inom hemelektronik och vitvaror med vikande försäljning. Men Elons vd Stefan Lebrot är ”rimligt nöjd” med bolagets utveckling. ”Med tanke på att det knappt finns något positivt i omvärlden just nu är jag nöjd med att vi presterar jämfört med ett fantastiskt 2021”, säger han.
Etablering
Ljudexperten BRL Electronics öppnar i Kungens Kurva utanför Stockholm. Det är bolagets andra butikssatsning på kort tid. ”Att lyssna på ljud är en upplevelse”, säger vd Gustav Winberg.
Chefsintervju
Elgigantens största franchisetagare har blivit en gigant. Här är handlaren som driver tio butiker i Sverige.
Läs om:
✓ Blygsamma starten som radiohandlare.
✓ Snabba expansionen av varuhus.
✓ Hemligheten bakom framgången.
✓ Hur branschen ska klara en lågkonjunktur.
✓ Planerna på fler varuhus: ”Vi för en dialog med kedjan.”
Handelns mäktigaste
Susanne Holmström är retail-vd:n som gled in från sidan och fick affären att blomstra. I år avancerar hon på listan över Handelns Mäktigaste och passar på att uppmana branschen att bredda sina perspektiv för att öka mångfald och kompetens.
Förvärv
Sammanslagningen mellan Elon och Electra är klar. Nu startar arbetet i det nya, gemensamma bolaget med en stor mässa i Örebro som vd Stefan Lebrot beskriver som historisk. ”Det här är första veckan i vår femårsplan”, säger han.
Finansiella rapporter
Ökad försäljning i alla kanaler och flera nya butiksöppningar präglade årets första kvartal för hemelektronikkedjan Kjell & Company. Kedjans modell fungerar bra även i bistra tider, konstaterar vd Andreas Rylander.
På nytt jobb
Han kallar sig varken gejmer eller tekniknöd, men har ett stort teknikintresse och testar gärna nyheter. Som nybliven vd för Webhallen ser Anders Torell fram emot att öka kundnöjdheten.
Köpupplevelse
Tidsenligt, tydligt och tillgängligt – så kan Elgigantens nya flaggskepp i korsningen Hamngatan/Regeringsgatan i Stockholm beskrivas. Efter månader av spekulationer fick Market en tjuvtitt på butiken. Häng med in och se om den lever upp till hajpen.
Politik
Elektronikbranschen riktar kritik mot regerings förslag om kemikalieskatt i ett remissvar till promemorian. ”Det här en elektronikskatt som saknar miljöstyrande effekt och borde tas bort”. säger Pernilla Enebrink, vd för Elektronikbranschen.
Försäljning
Efter två starka år för elektronikhandeln sjönk försäljningen under första kvartalet. ”Vi är fortfarande på en väsentligt högre nivå än 2020”, säger Elektronikbranschens vd Pernilla Enebrink.
Förvärv
Release har lagt ett bud på Teknikmagasinet i hopp om att accelerera sin fysiska närvaro. Samtidigt ger förvärvet Teknikmagasinet en bättre tillgång till begagnade telefoner när de framöver ska fokusera mer på hållbarhet. ”Vi har inte riktigt haft muskler själva att få ut det här sortimentet i våra butiker, men det kommer vi få hjälp med nu”, säger Teknikmagasinets vd Ulrika Göransson.
Förvärv
Norska återbruks- och mobilföretaget Release AS köper Teknikmagasinet och riktar in sig på att ge bolaget en grönare profil.” Nu ser vi fram emot att få en industriell ägare med stora ambitioner och en framtidsriktad vision med fokus på hållbarhet”, säger Teknikmagsinets vd Ulrika Göransson.
Kartläggning
För sista gången redovisar Media Markt utvecklingen för de 28 varuhusbolagen samt e-handeln. Market har sammanställt boksluten som precis har inkommit till Bolagsverket.
Här kan du ta del av:
✓ Omsättningsutvecklingen för alla varuhus.
✓ Rörelseresultatet, nettoresultat och ansamlat resultat för varje bolag.
✓ Den sammanlagda försäljnings- och resultatutvecklingen.
✓ Siffrorna som visar e-handelsexplosionen.
✓ Grafik: Kedjans vinnare och förlorare.
✓ Ladda ner filen med alla siffror.
Affärsutveckling
Bang & Olufsen storsatsar i Helsingborg. Butiken flyttar till större lokaler på Drottninggatan. ”Det här ska bli den häftigaste butiken av sitt slag i Norden”, säger Wim Schaake, som driver butiken.
Kartläggning
Först meddelade Elon och Electra att de slår sig samman. Förra veckan kom beskedet att Netonnet och Komplett göra samma sak. Market har kikat närmare på hemelektronikhandelns storaffärer. Här kan du läsa om:
✓ Försäljningsutvecklingen för nio stora aktörer.
✓ Lönsamheten – de har högst och lägst rörelsemarginal.
✓ Experterna om prispressen i hemelektronikhandeln.
✓ De tidigare storaffärerna som förändrade marknaden.
✓ Detaljhandelsanalytikern om varför aktörerna går samman.
Förvärv
Den nya koncernen Komplett Group uppskattas ha en marknadsandel på 10 procent i Norden efter sammanslagningen av Komplett och Netonnet. ”Det är två starka aktörer som har en fin utveckling bakom sig som nu slås samman för att bli dubbelt så starka på marknaden”, säger Netonnets vd, Susanne Holmström, om affären.
Försäljning
Netonnet hade en fortsatt stark tillväxt under 2021 samtidigt som rörelseresultatet stärktes. ”Vi har kunnat använda styrkan i vår modell och växa oss starkare på marknaden samtidigt som vi under den här tiden har passat på att bredda vårt sortiment”, säger vd Susanne Holmström.
Analys
Först Elon och Electra – nu bildas nästa bjässe när Komplett och Netonnet går samman. Hemelektronikhandeln är nu en miljardklubb med färre ägare där storlek, muskler och uthållighet blir allt viktigare. Det kan behövas när marginalerna fortfarande är tunnare än en surfplatta.
Etablering
Sju nya butiker och fem som flyttade till bättre lägen – när Kjell & Company summerar 2021 blev det rekord i etableringar. Hur blir det i år? Market har pratat med med koncept- och expansionschefen Christopher Thour.
Kartläggning
Market har granskat butiksnäten hos 100 av de största detaljisterna – en kartläggning som avslöjar stora förändringar under de senaste två åren. Läs allt om:
✓ Lista: Kedjorna som stängt flest butiker.
✓ Delbranscherna som drabbats hårdast.
✓ Digitaliseringens och pandemins påverkan.
✓ Emma Hernells analys.
✓ Tre kedjor som dragit ner om hur de jobbar vidare.
Försäljning
Suget efter elektronik är fortsatt starkt. Under helåret 2021 var försäljningen lika stor som under rekordåret 2020, visar färska siffror från Elektronikbranschen. Produkter för streaming, gaming men även köksuppgradering sålde som smör hos de kedjor Market talat med.
Affärsutveckling
Ökad närvaro, bredare produktutbud och starkare tjänsteerbjudande är tre effekter som kan uppnås när Electra och Elon går samman. Affären väntas även ge kostnadsbesparingar på 50 miljoner kronor under en femårsperiod. Här berättar Stefan Lebrot, vd för Elon Group, och Anneli Sjöstedt, vd för Electra Group, mer om planerna för framtiden.
Försäljning
På Elgiganten rusar försäljningen av tv-apparater och digitalboxar sedan moderniseringen av det analoga marknätet resulterat i svarta tv-skärmar. Enligt Tommy Ahlvin kan det bli en repris av förra årets tv-boom då Com Hem lade ner sitt analoga nät.
Marknadsföring
Webhallen har uppdaterat sin logotyp och rullar nu ut den nya loggan successivt online och i fysiska butiker. ”Tillsammans med det nya bildspråket blir helheten en modern bild som speglar vår identitet oavsett var man ser oss”, säger Filippa Modig, pressansvarig på Webhallen.
Försäljning
Teknikmagasinets första bokslut sedan omstarten visar på ett drastiskt tapp i omsättning. Här förklarar vd Ulrika Göransson vad som ligger bakom tappet och hur kedjan ska ta sig tillbaka till de tidigare försäljningsnivåerna.
Affärsutveckling
Under de senaste åren har Elon inlett ett flertal samarbeten med nordiska hemelektronikkedjor. Nyligen meddelade bolaget ett nytt samarbete med den danska kedjan A/S El-Salg. Här berättar vd Stefan Lebrot om projekten, vad de har betytt för kedjans tillväxt samt kedjans tankar kring framtida samarbeten.
Försäljning
Försäljningen av fläktar och luftkonditionering rusar när kunderna vill svalka sig i det varma vädret. ”Efter förra sommarens rekordförsäljning av ac och fläktar trodde vi inte att intresset kunde bli mycket större, säger Sara Larsson, försäljningschef på Elgiganten till SVT.
Försäljning
Netonnet hade en stark tillväxt under första halvåret 2021, trots starka jämförelsetal från förra året. Samtidigt stärktes resultatet. Nu berättar vd Susanne Holmström om den starka tillväxten, modellen och trenderna som ska få bolaget att växa ännu mer och Netonnets nya lanseringar.
Försäljning
Kjell & Company ökade försäljning under 2020 och den positiva trenden ser ut att hålla i sig även i år. Till hösten tror vd Andreas Rylander även på en återhämtning för de handelsplatser som har haft det svårt under pandemin. ”Vi befinner oss förhoppningsvis i slutet av coronapandemin och ser ett starkt intresse för hemelektronik”, säger han.
Etablering
Apple-återförsäljarens omstart blev kortlivad. Ett år efter starten förlorar kedjan sin licens att sälja Appleprodukter och stänger butikerna. ”Det är lätt att vara efterklok men det kanske var sämre tajmning än någon hade väntat sig” säger vd.
Försäljning
Tack vare ökad efterfrågan på hemelektronik i kombination med kostnadsbesparingar vände Bang & Olufsen till svarta siffror. ”Vi gläder oss över de framsteg vi gjort i år och har genomfört första steget i vår helomvändning”, säger vd Kristian Teär.
Chefsintervju
I 15 år har Media Markt gått med förlust i Sverige. Men nu börjar det vända för hemelektronikkedjan. Här berättar vd Magnus Håkansson om trendskiftet, pandemiskjutsen och hur kedjan ska nå lönsamhet med hjälp av ett handlingsprogram.
Försäljning
Inför sommarens sportevenemang ser svenskarna ut att vilja samlas runt tv:n. Trots tuffa jämförelsetal fortsätter försäljningen av tv-apparater att öka. ”Fotbolls-EM och OS kommer att vara viktiga händelser som driver på efterfrågan”, säger Tommy Ahlvin, försäljningsansvarig för tv på Elgiganten.
Förvärv
Dagens storaffär inom Coop är bara det senaste i en rad ägarbyten i detaljhandeln de senaste åren – och det kan bli fler i pandemins kölvatten. ”Det kan vara billigt för de som är stadda vid kassan att göra klipp just nu”, säger Magnus Ohlsson, vd för We Hunt For Heads.
Marknadsföring
I dag lanseras Netonnets nya kampanj. Huvudrollerna spelas av en riddare, en vampyr och en magnetisk kvinna. ”Med tre lite ovanliga berättelser vill vi locka fler att prova på att handla på Netonnet”, säger marknadschef Carola Tiberg.
Försäljning
Omsättningen ökar för Media Markt, även i de fysiska varuhusen. E-handelsbolaget redovisar en fördubblad omsättning och varuhusens sammanlagda rörelseförlust krymper. Här är siffrorna för alla 28 varuhus och e-handeln. Ladda hem filen.
Etablering
Elgiganten kan vara på väg att öppna ett varuhus på Sandbäckens handelsområde i Umeå, och blir där granne med Bauhaus. Det erfaren lokala medier. ”Det är ingenting vi kan bekräfta i nuläget”, säger presskontakt Li Persson.
Försäljning
Flera aktörer inom hemelektronikhandeln har inlett året starkt. Netonnet är inget undantag. ”Vi hade god fart med oss in från förra året som blev ett rekordår”, säger PR- och kommunikationschefen Kristina Wärmare.
Chefsintervju
Precis som hemelektronikhandeln i stort har Media Markt haft ett år med stark försäljning. Men det främsta målet handlar inte om snabb tillväxt. ”Att bli störst är inte det primära”, säger vd Magnus Håkansson.
Försäljning
Komplett ökade omsättningen med 31 procent under första kvartalet. Störst tillväxt hade koncernens distributionsföretag, Itegra. ”Vi levererar ett starkt resultat och fortsätter den positiva utvecklingen i hela koncernen”, säger vd Lars Olav Olaussen.
Försäljning
Electra Gruppen redovisar både ökad omsättning och bättre resultat för första kvartalet. Mätt på rullande tolv månader passerar koncernen för första gången två miljarder kronor i omsättning. ”Mycket glädjande”, säger vd Anneli Sjöstedt.
Etablering
Efter ett drygt år på adressen skyltas vitvarukedjan Trettis flaggskeppsbutik på Kungsgatan i om till Elon. “Det är ett kvitto på att vi har rätt koncept”, säger Hans-Eric Schultz försäljningsdirektör på Elon Group.
Logistik
Det pratas om rekordsug. Men lagerhyllorna där spelkonsolerna Playstation 5 och Xbox Series X normalt ska finnas gapar tomma. ”Efterfrågan är fortfarande enormt stor, men det är extremt dålig information kring leveranser”, säger Inets vd Erik Wickman.
Försäljning
Dustin ökade försäljningen under det andra kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår – och levererar ett rekordresultat. ”Vi har stärkt vår position på marknaden”, säger vd och koncernchef Thomas Ekman.
Förvärv
Den danske investeraren Anders Holch Povlsen köper 25 procent av online-koncernen Coolshop som därmed blir delägare i Spelbutiken.se. ”Det är närmast en svindlande tanke för oss att få in en så stark och namnkunnig ägare”, säger Spelbutikens vd och grundare Johan Toborn.
Marknadsföring
Elgiganten fortsätter att satsa på e-sport. Med start våren 2021 blir Elgiganten officiell partner för e-allsvenskan. ”Under de sensate åren har det fullständigt exploderat”, säger Alexander Åberg, ansvarig för gaming på Elgiganten.
Etablering
Våren 2019 inledde Elon sin stora butikstransformation – att gå från produktlager till inbjudande hemmamiljö. Cirka 70 procent av de 320 butikerna har i dagsläget ställt om till grunderna i det skalbara butikskonceptet. ”Med facit i hand ser vi att det här är framtiden”, säger Hans-Eric Schultz, försäljningsdirektör på Elon Group.
Försäljning
I morgon är det våffeldagen, ett faktum som tydligt avspeglar sig i försäljningsstatistiken av våffeljärn – men även elvispar och kaffebryggare. ”Vi rustar för våffelrekord”, säger Andree Ekström, försäljningschef på Elgiganten.
Köpupplevelse
Kundempatiindex visar att upplevelsen av att mötas av medkänsla blir allt viktigare – här är kundernas omdömen. ”Siffrorna visar tydligt att kedjorna har fått bättre betyg”, säger strategikonsulten Michael Dahl.
Vd-byte
”Jag älskar Kjell & Company.” Det säger kedjans nya vd Andreas Rylander. När han fick frågan om han ville ha jobbet så var det ett enkelt beslut. Nu ska han styra verksamheten rätt på den fortsatta tillväxtresan.
Trender
Har hajpen kring ”det smarta hemmet” klingat av? Eller är det något annat som hänt? Market ringer på och frågar – följ med på en rundvandring med kedjor som tänkt om, avdelningar som vänts ut och in och med ett begrepp som kördes om av kunderna.
Affärsutveckling
För Netonnet blev pandemiåret ett förändringarnas år. Förutom att anpassa butikerna för att minska risken för smitta ställde huvudkontoret tidigt om till ett helt digitalt arbetssätt hemifrån. Arbetssättet har gett goda resultat och kommer att bli kvar även efter pandemin.
Etablering
Ett 40-tal butiker har valt dubbla kedjetillhörigheter sedan Elon Group och Electra Gruppen inledde sitt samarbete. ”Vi ser att vi når ut till en större och bredare målgrupp”, säger vd:arna för bolagen till Market.
Marknadsföring
Hon etablerar butiker i skokartongs-storlek och säljer med QR-koder gjorda av pärlplattor. ”Det är lite för mycket modell 1A i handelns marknadsföring i dag”, säger Johanna Sahlman på Halebop.
Försäljning
Efter ett starkt 2020 laddar Webhallen för en fortsatt offensiv 2021 med en uppdaterad varumärkesstrategi och fortsatt tillväxt i e-handeln. ”Vi investerar i verksamheten och vårt varumärke”, säger marknads- och e-handelschefen Fredrik Lindblad.
Försäljning
Efter ett starkt avslut på året med en tillväxt på 7,5 procent landar Electra Gruppens omsättning på en ny rekordnivå för helåret. ”Det har fallit ut långt bättre än vi förväntade oss”, säger vd och koncernchef Anneli Sjöstedt.
Digitala handelsplatser
Svenska e-handlaren Tekinkdelar expanderar till Danmark och Finland. ”Med en positiv expansion i Norge är vi väldigt hoppfulla om att satsningen ska bli lyckad”, säger medgrundare och operativa chefen Michel Alshammari.
Digitala handelsplatser
Vitvarukedjan Tretti kastar om planerna för den fortsatta butiksutrullningen. Expansionen ska ske i södra Sverige samtidigt som konceptet justeras till en ren franchise-modell. ”Vi ser det som en grund för en framgångsrik expansion i Sverige”, säger Esben Aabenhus, vd för ägaren Whiteaway Group.