Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Hälsa och egenvård
Digitala handelsplatser
På listan över Sveriges 200 största e-handlare finns ett antal branscher som dominerar. Bland annat tar Hälsa och egenvård inte helt oväntat plats i topp tre, med 25 aktörer på listan. ”I den kategorin finns även en av Sveriges bästa e-handlare”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Försäljning
Årets upplaga av Black Week passerar nu halvtidsmarkeringen. Market har tagit tempen på nätapoteken under årets försäljningshögtid, som konstaterar stora framgångar. ”Med tanke på hur bra det börjat så tror vi att det kommer bli en jättebra fredag”, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.
Försäljning
Senaste månaden har varit tung för kosmetikakedjan The Body Shop, där flera svenska butiker tvingats stänga verksamheten. Men enligt vd Kay Berg mår kedjan i sin helhet bra. ”Våra franchisetagare är sina egna aktiebolag och gör sina egna investeringar.”
Etablering
Makeup-artisten William Värnild vill skapa ett varumärke som är enkelt att använda för kvinnor över 35. Hans sminkvarumärke I Will Makeup backas bland annat av arvtagarna till Oriflame-grundarna.
Etablering
Efter att ha passerat 10 miljoner i omsättning på mindre än ett år är skönhetsvarumärket All I Am redo för nästa steg. För att säkra fortsatt tillväxt värvas Strongers vd Annica Rantala till styrelsen.
Finansiella rapporter
Löshårsleverantören Rapunzel of Sweden växer så det knakar. Under 2021 slog bolaget nytt omsättningsrekord. Nu vill man säkra tillväxten genom att bredda erbjudandet till företagskunderna.
Affärsutveckling
Efter att ha testat sitt nya koncept Treat by Kicks med skönhetsbehandlingar i fem butiker rullar kedjan ut satsningen på bred front. Snart kan kunderna bli sminkade eller få brynen fixade i 60 av kedjans butiker.
Chefsintervju
Som tonåring fick han plats som gesäll hos legendaren Björn Axén. Trots det övergav han snart frisöryrket för en karriär som musikalartist. Men sen fick han ett samtal som kom att förändra hans liv. För Market berättar Björn Axéns vd Johan Hellström om:
✓ Grundarens hemliga plan för den unge gesällen.
✓ Varför pandemin varit hans livs bästa skola.
✓ Konkurshotet och tuffa vägen tillbaka.
✓ Revanschen: ”Alla sa ’Ni kommer aldrig att lyckas’”
✓ Hur varumärket land för land är på väg att erövra världen.
Vd-byte
Lloyds har aldrig visat vinst i Sverige. Men med stöd av nya ägaren CEPD är kedjan redo att gasa. Här berättar nytillträdde vd:n Stig Tornell om:
✓ Planen – helt nytt varumärke och erbjudande.
✓ Kritiska felbeslutet: ”Sedan dess har vi haft uppförsbacke.”
✓ Stora satsningen på e-handel.
✓ Fasta övertygelsen om de fysiska apoteken.
✓ Relationen med nya ägarna: ”Vansinnigt spännande resa.”
Hållbarhet
Nätapoteksjätten Apotea tar första steget till helt fossilfria transporter genom att själva ta över transporterna av paket från lagret till paketterminalerna i Stockholm. Transporterna ska ske med el-lastbil.
Hållbarhet
Skönhetskedjan Kicks växlar upp sitt arbete med kosmetikavfall. Förutom att fortsätta arbetet med insamling i butiker och tillsammans med kommuner pågår en pilot på tre ställen där kunderna själva sorterar sitt avfall.
Kartläggning
Uppköp, vd-byten och rekordsnabb digitalisering. Det är stormigt i apoteksbranschen – och det är inte konstigt, säger Emma Hernell, vd på HUI Research. ”Det innebär att det är en bransch i rörelse som inte riktigt satt sig ännu.” Här kan du läsa allt om:
✓ Turbulenta året: Alla viktiga händelser hos de största apotekskedjorna.
✓ Vd-byten, ägarbyten och investeringar.
✓ Omsättning, resultat och försäljningsutveckling för alla stora aktörer.
✓ Emma Hernells analys: Därför händer så mycket i branschen just nu.
Chefsintervju
Hennes egen hormonobalans väckte intresset för ayurveda hos dåvarande studenten Lovisa Hahn och under ett retreat i norra Indien föddes tanken på att starta eget. I dag blomstrar affärerna – men vägen till framgång har inte varit rak. Här berättar Lovisa Hahn om hur varumärket Under Your Skin skapades och planerna för tillväxt och internationell expansion. ”När det står en person bakom ett varumärke som har en personlig relation till det tror jag betyder mer än bara produktbilder,” säger hon.
Affärsutveckling
Detaljhandeln är den hetaste branschen för nyföretagande. Market har tagit pulsen på två nischade start up-bolag: För Linn Weilar blev koreansk hudvård vägen in i egenföretagande. Nu driver hon sajten Bonnybonny på heltid. Vännerna Stina Barkow och Martin Åqvist kom på sin affärsidé under en filmkväll. Nu går de upp klockan fem på morgonen och packar fluffiga täcken innan de åker till jobbet.
Digitala handelsplatser
”Ett praktexempel på hur en influencer kan bygga ett eget och starkt varumärke utifrån engagemang och lojalitet inom sitt community.” Med denna motivering kammade Caia Cosmetics hem utmärkelsen D-Award på D-congress i Göteborg.
Affärsutveckling
Apoteksaktören vill få oss att sluta prata om kanaler och fokusera på människor. ”Vi måste bryta ramarna och sluta mäta lådor och börja mäta kunder istället”, säger Hannes Hasselrot, operativ chef på Kronans Apotek.
Etablering
I Lykos nya flaggskepp på Karl Johan ges stort utrymme för att testa, klämma och känna på produkter och stylingverktyg. Ambitionen är att skapa en välkomnande atmosfär där skönhet blir något roligt, säger Tom Thörnblom, kommunikation och hållbarhetschef.
Kartläggning
De största bolagen i skönhetshandeln ökade sin sammanlagda försäljning rejält förra året. Det visar markets kartläggning av 14 aktörer i branschen. Här kan du läsa om:
✓ Utvecklingen bolag för bolag – här finns både vinnare och förlorare.
✓ Vilka kategorier som rasade – och vilka som rusade.
✓ Bolagens egen analys av marknaden.
✓ Expertens tips: Så förändras branschen framöver.
Försäljning
Ett minskat besöksflöde i de fysiska butikerna resulterade i en minskad omsättning för Sephora under förra året. För första gången sedan 2015 gjorde kedjans svenska bolag också en rörelseförlust. ”Vi hade kunnat dra ned kraftfullt på personal och på det sättet kanske faktiskt till och med gå plus minus noll”, säger vd Jenni Österlund.
Chefsintervju
Med ett förflutet som kemist och med erfarenhet från de flesta ledande rollerna i bagaget tar Caroline Thunstedt över som vd för Idun Minerals. Här berättar hon om bolagets transformation, satsningen på e-handel, planen som ska fördubbla omsättningen och hur man skapar ett framgångsrikt nischat varumärke.
Försäljning
När pandemin slog till höll deras livsverk på att gå under. Men med snabb anpassning, en ökad e-handel och stenhårt arbete har Face Stockholm kommit ut på andra sidan – som ett bättre bolag. ”Det här har varit ett av de mest intressanta åren i mitt liv”, säger vd Martina Arfwidson.
Försäljning
Trots låga besökstal i butikerna har Kicks klarat första kvartalet bra, enligt vd Freddy Sobin. En stor förklaring är e-handeln. Men fler butiker är ändå på gång. ”Vi fokuserar på att kontinuerligt förädla butiksnätet.”
Digitala handelsplatser
Han klev ombord mitt i en storm och har ägnat första halvåret åt att ”kötta” och ”grotta ned sig”. Med nya ägare i ryggen och med stöd av sitt nya team ska Jonas Häggqvist leda resan mot Parfym.se version 2.0.
Förvärv
I slutet på mars blev det klart att Lyko köper Make Up Store. Men franchisetagarna står ännu utan kontrakt. ”Jag har inte fått några besked”, säger Merit Bertilsson som driver Make Up Store i Eskilstuna.
Analys
Spegel, spegel på väggen där. Säg vem som skönast i branschen är. Vansbro-baserade Lyko är en stark kandidat som kan imponera med snabb tillväxt. De fysiska butikerna må vara en skönhetsfläck, men behövs för helheten, hävdar bolaget.
Försäljning
Lyko har fått en fin start på 2021 med ökad försäljning och förbättrat resultat. ”Vår modell fortsätter att bevisa sig”, säger vd Rickard Lyko. Det är framför allt online som bolaget växer, de fysiska butikerna har det tungt.
Lojalitet
Under våren lanserar Kicks sin community för landets skönhetsintresserade. Kedjan ser stora möjligheter för varumärket och lojaliteten. ”Det måste upplevas som en relevant plats att hänga på”, säger marknadschefen Carola Lundell.
Lojalitet
Kicks lanserar ett community för skönhetsintresserade. ”Vår vision är att Kicks Beauty Talks ska bli den självklara go-to destinationen för alla beautyfantaster”, säger marknadschefen Carola Lundell.
Förvärv
Nederländska CEPD köper Lloyds Apotek och kedjan blir därmed en i raden av svenska apoteksbolag med utländska ägare. Att utländska aktörer lockas till den svenska marknaden beror sannolikt på att den är både stabil och liberaliserad, säger Johan Wallér, vd för Svensk Apoteksförening.
Vd-byte
Laszlo Varga lämnar vd-posten för Gents efter två år. ”Jag hade en lista med saker som jag ville göra som vd, och den är jag klar med nu”, säger han. I stället blir han styrelseordförande för bolaget.
Digitala handelsplatser
Smink, hemelektronik och snus återfinns hos de handlare som toppar årets lista över handelns mest effektiva bolag. E-handlarna dominerar stort, vilket e-handelsexperten Arne Andersson förklarar med en högre grad av automation och produktivitet.
Konkurs
Efter 25 år tvingades grundaren att försätta Make Up Store i konkurs. Bolaget köptes kort därefter av Lyko. ”Självklart är det en jättesorg, det är något som varit mitt egna och jag ville gärna försöka”, säger Mika Liias.
Konkurs
Lykos expansionsplaner fortsätter med förvärvet av Make Up Stores konkursbo. Vilka av de 13 butikerna som ska drivas vidare ska nu ses över. ”Lönsamhet blir avgörande”, säger Lykos vd Rickard Lyko.
Försäljning
Pandemiåret 2020 var ett utmanande år för Kicks med minskad trafik till butikerna när svenskarna uppmanades att undvika fysisk handel. Samtidigt gick kedjan starkt online. ”En betydande e-handelstillväxt kompenserade nästan fullt ut för det besökstapp vi upplevde”, säger vd Freddy Sobin.
Försäljning
Antalet kunder i Kicks fysiska butiker minskade under fjolåret som en följd av pandemin. En snabbväxande e-handel gjorde att omsättningstappet inte blev så stort. Tack var den och kostnadsbesparingar förbättrades resultatet.
Etablering
För nästan exakt två år sedan lanserade Åhléns sitt koncept Beauty Bargain som sålde skönhetsprodukter till lägre priser. Tre butiker och e-handel hann dotterbolaget Beauty Bargain öppna innan Åhléns beslutade sig för att skrota konceptet.
Etablering
Nilson Group stänger i centrala Göteborg. Då tar Kicks över lokalerna. ”Vi ser att butiken kommer ge oss möjlighet att nå ut och stärka relationen till både nya och befintliga kunder”, säger PR- och informationschef Maria Kempe.
Marknadsföring
När Lyko släppte sitt bokslut för 2020 passade man på att bjuda in till den hajpade sociala appen Clubhouse. ”Det är deltagarnas bidrag som gör samtalet intressant”, säger kommunikationschefen Tom Thörnblom.
Försäljning
Hälsokraft växer i utmanande tider. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med nästan tolv procent under fjolåret. ”Vår e-handel att öka med smått fantastiska 80% mot föregående år”, säger vd Rani Malk.
Försäljning
Lyko fortsatte att växa under det fjärde kvartalet, och gjorde det med lönsamhet. ”2020 fokuserade vi på möjligheterna och jag är stolt över hur vi lyckades tillvara ta dem”, säger vd Rickard Lyko som berättar att bolaget under 2021 lägger fokus på att utveckla organisationen för att kunna ta nästa steg.
Digitala handelsplatser
Hälften av toppskiktet i svensk e-handel går med förlust. Det visar Markets kartläggning av de 200 största e-handelsföretagen. Mest blöder bolag inom livsmedel och apotek. ”Det är branscher som det kan vara kostsamt att ta sig an på nätet”, säger HUI:s vd Jonas Arnberg.
Etablering
Hittills i år har Lyko beslutat sig för att stänga tre butiker. Medan e-handeln växer starkt, kämpar den fysiska handeln. Men i nuläget finns inga planer på att stänga fler. ”Vi ser över alla butiker när vi omförhandlar och då får vi se vad vi landar i”, säger vd Rickard Lyko.
Digitala handelsplatser
Hon ska leda skönhetskoncernen NF11 till nya nivåer. Förbered er på en snabb resa. För Christina Ericsson drivs av att saker går undan. ”Jag får lite ångest om något tar tio år att nå”, säger hon.
Debatt
Vad innebär egentligen lyx när det kommer till skönhetsprodukter? Antagligen en tjusig, exklusiv och tung förpackning med svart lock, inbyggd spegel och metalldetaljer. Det skriver Sofia Abdi, hållbarhetsansvarig hos Idun Minerals, i ett debattinlägg. Hon tycker att det är hög tid att förpackningarna hamnar i strålkastarljuset, för vissa av dem är rena katastrofer ur ett hållbarhetsperspektiv enligt henne.
Köpcentrum
Adventskalendern fyller 100 år i år, en både älskad och lönsam tradition. I dag hittar man både smink, hudvård, kaffe, bubbel och sexleksaker bakom luckan, liksom möjligheten att bygga ihop sin egen Porsche – om än i skala 1:43. ”Kalendern är ett tacksamt format att sälja lyxiga produkter för egen njutning”, säger konsumtionsforskaren Magdalena Petersson Mc Intyre.
Arbetsliv
Med ny vd ombord siktar Parfym.se på att fördubbla omsättningen. Jonas Häggqvist kommer närmast från Oriflame. ”Jag ser enorma möjligheter i att bredda vårt erbjudande, och en expansion till nya marknader”, säger han.
Försäljning
Lyko slog nytt omsättningsrekord under Black Week. 250 000 order togs emot. ”Även fredagen slog vi nya rekord, med högt tryck hela kvällen och under många timmar gjordes det över en order i sekunden”, säger vd Rickard Lyko.
Affärsutveckling
LH cometics nya advisory board ska hjälpa företaget att arbeta med inkludering, jämställdhet, tillväxt och arbetsmiljö. ”Tillsammans med experter ska vi lära oss och genom att göra det stärker vi kulturen i vårt bolag”, säger vd Linda Hellqvist.
Etablering
Butiken i Sturegallerian blir den första i Norden att få The Body Shops nya koncept Activist Makers Workshop. ”Vår plan är att uppdatera samtliga våra företagsägda butiker till det nya konceptet inom en treårsperiod”, säger Kay Berg, vd för kedjan i Sverige och Danmark.
Försäljning
Sajten är trimmad, lagret är påfyllt och 100 extra medarbetare har rekryterats dit. Lyko är redo för shoppingfest. ”Vi har historiskt sett har många nya kunder hittat till oss under Black Week”, säger kommunikations- och hållbarhetschefen Tom Thörnblom.
Affärsutveckling
Kronans Apotek genomför en omorganisation. Ett 30-tal anställda vid servicekontoret berörs. ”Den nya organisationen och arbetssätten kommer innebära att vi bättre kan möta våra utmaningar och våra kunder”, säger vd Anders Torell.
Etablering
Rebecca Stella Beauty öppnar pop up på Stureplan i Stockholm. I butiken kommer kunderna för första gången någonsin att kunna testa märkets fullständiga sortiment fysiskt. ”Jag tror att det kommer att stärka relationen till kunderna”, säger Rebecca Stella Dion.
Försäljning
Skönhetsmarknaden växer mer i Sverige än i resten av EU. Under covid-19 köper konsumenterna mer hudvård och mindre smink. Samtidigt vittnar flera aktörer om ett skifte mot mer professionella och dyrare produkter.
Vd-byte
Linda Hallberg Cosmetics har fått en ny vd. Nästa steg för företaget är att nå ut till en bredare publik. ”Nu satsar vi på att stärka och bredda varumärket och bygga ut vår egen e-handel”, säger vd Linda Hellqvist.
Etablering
Life förvärvade åtta av Holland & Barrets butiker under våren. Pandemin har ritat om kartan för hur och var kunderna vill handla. Men kedjan tror ändå på det fysiska mötet. ”Vi tror försiktigt men positivt på framtiden”, säger landschef Paulina Lundström.
Analys
Lyko har gått starkt genom pandemin och presenterar höga tillväxtsiffror under 2020. Ett flertal satsningar tyder på att tillväxtresan inte är över än. Försäljningen ökar på hela den Nordiska marknaden och företaget expanderar till fler länder i Europa.
Rekonstruktion
I februari trodde sminkkedjan Make Up Store att de skulle kunna avsluta rekonstruktionen i augusti. Men på grunda av pandemin har det tagit längre tid. ”Det blir väl inom de närmsta månaderna som man kan avsluta”, säger rekonstruktören Tomas Arebo.
Försäljning
Lyko fortsätter att växa. Under det tredje kvartalet ökade försäljningen med 40,3 procent. Det trots ett tapp i den fysisk verksamheten. ”Butikerna påverkas fortsatt av pandemin men vi ser en försiktig återhämtning”, säger vd Rickard Lyko.