Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Google
Nyheter
Nyckeln till högre lönsamhet kan finnas i den data som redan finns insamlad. Genom att använda den effektivare kan butiker och kedjor bli vinnare på marknaden. ”Det finns en enorm potential”, säger Daniel Ågren på Ica Sverige i årets första avsnitt av programmet Retail Talks – som du ser här!
Analys
Chat GPT har skrämt upp Google rejält och tjänsten har även enorm potential att skaka om detaljhandeln. Om Google kan liknas vid ett shoppinglab så kan Chat GPT utvecklas till en shoppingbutler. Hur stor effekt den kan få på branschen? Det låter vi AI:n själv svara på.
Marknadsföring
I kärva tider kan det löna sig att våga vara offensiv – och med digitala verktyg kan du komma långt. Det menar Emma Hallerstedt, retailchef på Google. Här listar hon sex värdefulla och aktuella tips som kan lyfta din trafik och försäljning. ”Det är en stor konkurrensfördel att visa lagersaldo i annonser, ändå är det väldigt få som gör det”, säger hon.
Retail Awards
Vad är det som banar väg för Kjell & Companys framgångar? Och hur jobbar kedjan nu när tiderna blir tuffare? Det berättar vd:n Andreas Rylander i den här tv-intervjun från Retail Talks.
Market Awards
Flera retailprofiler har tillkommit efter sommaren och programmet är nu klart för årets stora branschmöte Retail Arena. Bland andra kommer Åhléns nya ägare Ayad Al-Saffar och en av Googles internationella höjdare att medverka. ”Vi har en mycket stark laguppställning”, säger projektledaren Lars Welin.
Arbetsliv
Det är hård konkurrens om e-handelstalangerna – och ofta vänder sig personer med attraktiv kompetens till andra sektorer. Det visar unik data som 4 Potentials har tagit fram på uppdrag av Market. ”Oftast vill e-handeln ha de främsta talangerna, men de har just nu inte de vassaste rekryteringsprocesserna”, konstaterar Fredrik Andersson, vd på 4 Potentials. Här är listan över e-handelstalangernas favoritföretag.
Guide
Det centrala i all digital marknadsföring är att driva trafik till hemsidan. När besökaren väl är där handlar det om att presentera produkterna och skapa konvertering. ”Det gäller att toppa sökresultaten på de stora sökmotorerna för att kunderna ska hitta till din sajt. Och det med hjälp av artificiell intelligens, AI”, säger Jorge Castro, grundare av företaget med samma namn som funktionen, Growth Marketing. I detta avsnitt av Markets e-handelsskola ger han tipsen som får din sajt att ligga i topp hos Google. Här kan du bland annat läsa om…
✓ …knepen som ökar trafiken till sajten.
✓ …”spionprogrammen” som kan hjälpa dig optimera konverteringen.
✓ …hur du använder content på ett smart sätt.
✓ …varför du ska våga låta bottar göra en del av jobbet.
✓ …vad som gör Clas Fixare till e-handelssuccé – och två andra framgångsexempel att lära av.
Marknadsföring
Flera av landets tyngsta varumärken är bra på att skapa genomslag hos Google. Det visar en körning av SEO-byrå Topdog som har tittat på 100 av landets största e-handlare. ”För många företag är det en avgörande fråga. De som är i toppen är de nätbutiker som jobbar löpande med att förbättra sin sajt”, säger Topdogs vd Christian Rudolf. Här är hela listan.
Kundmöte
Case från Rituals och Ikea, trendspaningar och panelsamtal om kunddata och ”den nya kundresan”. Det är några av inslagen i Markets nya program Retail Talks som har premiär torsdag den 2 juni. Titta på programmet här!
Trender
Caroline Berg är näringslivets mäktigaste kvinna. Det slår Dagens Industri fast. Axel Johnson, där hon är styrelseordförande, är storägare i Axfood och har bolag som Åhléns Kicks i sin ägo. Även H&M:s vd Helena Helmersson rankas högt.
Analys
Den som vill övertyga mig om varför Pricerunners stämning mot Google inte är det mest intressanta (och problematiska) som sker inom e-handeln just nu kommer få det väldigt svårt. Jag ska berätta varför.
Lagar och regler
Prisjämförelsesajten Pricerunner stämmer techjätten Google på cirka 22 miljarder kronor efter att EU-kommissionen slagit fast att Google manipulerat sökresultat för att främja sin egen produkt- och prisjämförelsesajt.
På nytt jobb
Med erfarenhet av driva förändring och bygga varumärken på bolag som Daniel Wellington och Google ger Ebba Kilman sig i kast med nästa utmaning. Som nyinrättad COO ska hon få kunderna att välja Åhléns.
Marknadsföring
Krigar du för att fånga avslut i den allt stökigare köpresan? Det förändrade konsumentbeteendet under pandemin har gjort det svårare för varumärken att behålla kunder. I en ny rapport lyfter Google fram sex avgörande faktorer som väger tungt för köpbeslutet.
Kundmöte
Folkhälsomyndighetens restriktioner har hittills slagit snabbt mot både handel och andra platser för nöje och rekreation. Det visar även Googles statistik över trafikströmmarna i landet. ”Konsumenterna ser ut att ha reagerat snabbare nu än i våras” säger Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan i Stockholm.
Digitala handelsplatser
Trots att e-handeln har exploderat som en vulkan är det fortfarande många som har mycket kvar att göra i den digitala köpresan. Det menar Googles retail-chef Emma Hallerstedt. ”Det saknas ofta kompetens eller investeringsvilja för att skapa den bästa mobila upplevelsen”, säger hon. Här listar hon fem avgörande konsumenttrender.
Digitala handelsplatser
Snart blir det gratis för e-handlare att lista sina produkter i Google Shopping – det vill säga den flik som visar produktannonser. I USA har avgiften för handlarna redan plockats bort, medan detsamma utlovats ske i Europa innan årets slut. Här guidar Christian Jackson på digitala konsultföretaget Curamando dig till hur du bäst drar nytta av Googles nya drag.
Arbetsliv
Hade du som traditionell handlare accepterat att det tog tio sekunder att öppna dörren till din butik? Om inte bör du tänka likadant kring mobilsajten som trots allt är startpunkten för 60 procent av köpresorna, anser Emma Hallerstedt. Market möter Googles retailchef som uppmanar branschen att rappa på.
Digitala handelsplatser
Svenska handlare har mycket kvar att göra innan de kan kalla sig omniaktörer på riktigt. ”En förenklad kundresa och förbättrad kundupplevelse ökar lönsamheten,” säger Magnus Friberg, produktspecialist på Google.
Försäljning
Google släpper ett nytt gratisverktyg som ska hjälpa handlare att optimera hemsidan och öka försäljningen. ”Alla kan bli bättre och har en hemläxa att göra”, säger Magnus Friberg, produktspecialist på Google Sverige.
Marknadsföring
Google visar i genomsnitt 14 procent högre priser än andra prisjämförelsesajter visar en undersökning. Nu vänder sig konkurrenterna, med Pricerunner i spetsen, till EU-kommissionen och kräver åtgärder.
Trender
Googlechefen Anna Wikland var en av supergästerna på Svensk Handels stämma i Stockholm under måndagseftermiddagen. ”Den som vill lyckas måste lösa kundernas problem och det behöver gå ännu snabbare framöver”, sa hon från scenen på Stockholm Waterfront.