Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Expansion
Affärsutveckling
Cellbes är på väg ut i hela Europa – dels genom Zalando, dels genom en dedikerad nätbutik för Tyskland. ”Vi har nu lagt grunden för fortsatt expansion genom ny e-handelsplattform och utbyggnad av vårt lager med autostore”, säger vd Charlotte Nordén.
Etablering
Udéns Sport förstördes i explosionen i Göteborg förra hösten. Men nyöppningen blev en succé och nu meddelar sportaktören att de är redo att ta nästa steg. ”Det är ett kanonkomplement och en grym match med vår rörelse”, säger delägaren Lucas Lehrman om den nya satsningen.
På nytt jobb
Padelaktören Racqet är redo att ta steget ut på den globala arenan och förstärker organisationen med Apollonia San Contreras som PR-chef. ” Vi stundar inför en spännande utväxling av varumärket”, säger Magnus Månsson, vd för Thevea Brands Group som driver Racqet.
Affärsutveckling
Modevarumärket John Henrics växte med omkring 80 procent senaste räkenskapsåret. Nu har de för första gången plockat in externt kapital och siktar mot att öka tillväxttakten globalt. ”Vi vill bli ett miljardbolag med årens gång”, säger vd John Ekström.
Etablering
Efter att ha passerat 10 miljoner i omsättning på mindre än ett år är skönhetsvarumärket All I Am redo för nästa steg. För att säkra fortsatt tillväxt värvas Strongers vd Annica Rantala till styrelsen.
Finansiella rapporter
Löshårsleverantören Rapunzel of Sweden växer så det knakar. Under 2021 slog bolaget nytt omsättningsrekord. Nu vill man säkra tillväxten genom att bredda erbjudandet till företagskunderna.
Etablering
Under namnet Swedax ska åländska järnhandlaren Dax serva svenska hantverkare och gör-det-självare. Efter premiären i Gävle planeras fler butiker, berättar grundaren Michael Sundblom.
Chefsintervju
Som tonåring fick han plats som gesäll hos legendaren Björn Axén. Trots det övergav han snart frisöryrket för en karriär som musikalartist. Men sen fick han ett samtal som kom att förändra hans liv. För Market berättar Björn Axéns vd Johan Hellström om:
✓ Grundarens hemliga plan för den unge gesällen.
✓ Varför pandemin varit hans livs bästa skola.
✓ Konkurshotet och tuffa vägen tillbaka.
✓ Revanschen: ”Alla sa ’Ni kommer aldrig att lyckas’”
✓ Hur varumärket land för land är på väg att erövra världen.
Etablering
Tolv år efter premiären i Malmö är österrikiska XXX Lutz redo att möblera om på den svenska heminredningskartan. Med ett koncept som finslipats för den svenska marknaden ska 22 varuhus öppnas inom 15 år.
Chefsintervju
Snabbväxaren Jula har ångat på med full kraft de senaste åren. Den nytillträdde vd:n Johan Sjöhagra har inte för avsikt att slå av på takten. I år ska nästa miljardvall sprängas. ”Vi kommer att fortsätta expandera”, säger han i en intervju med Market där han berättar om:
✓ Intåget på nya marknader.
✓ Varför han tackade ja till jobbet.
✓ Samarbetet med Karl-Johan Blank.
✓ Försäljningen 2021 – och tillväxtmålet 2022.
✓ Planer på nya butiksformat.
✓ Utvecklingen av e-handeln och liveshopping.
Chefsintervju
Go Banana har fått ordentlig fart efter pandemin. Prognosen pekar på en omsättningsökning på 75 procent. Nu breddar godiskedjan också sortimentet med leksaker. ”Vi ser att det finns stora möjligheter på den framtida marknaden”, säger delägaren Stefan Ragnarsson.
Etablering
För 16 år sedan öppnade den danska heminredningskedjan Ilva sin första butik i Sverige. I en intervju med Market berättar vd Rami Jensen om kedjans planer framöver, hur många butiker de vill etablera och var de ska ligga.
Etablering
I höst öppnar XXL varuhus nummer 30 i Sverige när sportkedjan etablerar sig i Sickla köpkvarter i Nacka. Svenska vd:n Anders Lindblom ser utrymme för fler. ”Men vi kommer att vara selektiva”, säger han.
Köpcentrum
Normal är snart uppe i 50 butiker i Sverige. Om drygt en vecka öppnar nummer 49 i centrala Stockholm och efter sommaren nummer 50 i Charlottenberg, vid norska gränsen. ”Vi ser utrymme för många fler”, säger Sverigechefen Jan Nyberg till Market.
Köpcentrum
Rusta breddar sin etableringsstrategi på den norska marknaden. ”När vi klev in i Norge hösten 2014 var vårt fokus att expandera nationellt, nu lägger vi även ett större fokus lokalt”, säger försäljningschefen Jozef Khasho. I dag öppnar två exempel på det.
Köpcentrum
Dollarstore är redo att kliva utanför Sveriges gränser. Nu ger nya vd:n Thomas Jellum besked om var den svenska lågprisjätten ska etablera sig. ”Vår plan är att öppna de första butikerna våren 2022”, säger han till Market.
Etablering
E-handelsaktören Bygghemma fortsätter sin satsning på fysiska visningsbutiker. Förra veckan öppnade butik nummer elva och ytterligare en butik är på gång till hösten. ”Det bygger kännedom kring Bygghemma och ger en ökad service till kunderna”, säger försäljningschef Peter Ålenius.
Etablering
Om några veckor öppnar den tyska byggjätten sitt varuhus på Överby. Med sina 9 000 kvadratmeter får Trollhättan en kompaktare version av Hornbach. ”Allt som finns i de stora varuhusen kommer också att finnas här”, säger marknadschefen Andreas Larsson.
Etablering
Från noll till fyra butiker på sju månader. Nya konfektyrkedjan Godisbanken expanderar snabbt och för en vecka sedan var det premiär i Stockholm. ”Vi kommer att öppna fler butiker i huvudstaden under året” lovar vd Henrik Almqvist.
Etablering
Sovas butiksstängningar för två år sedan blev starten för den nya sängkedjan Care of Beds. Nu öppnar de sin första nyetablering. ”När vi fick ett lokalt ägande kunde vi också ligga närmare kunderna och anpassa oss mer efter deras önskemål och behov”, säger Johan Hesselbom, grundare och ägare av Care of Beds i Linköping, Västerås, Örebro och Norrköping.
Etablering
I morgon öppnar Kungsängen för första gången två butiker på samma dag – och når där med 40 totalt. ”Jag är stolt över att vara en del i den fantastiska utvecklingen”, säger försäljningschefen Nicklas Thuvesson.
Köpcentrum
Rusta gasar i Finland. På fem år ska antalet varuhus fördubblas. Även i Tyskland lägger kedjan i en högre växel. Två nya varuhus öppnar till hösten. ”Ambitionen är att utöka antalet varuhus med 100 procent under innevarande räkenskapsår”, säger försäljningschefen Jozef Khasho.
Försäljning
Modeföretaget Wakakuu lyfte rejält på nätet i fjol – och trenden håller i sig. Med en uppgraderad butik i ny lokal är märket redo för fortsatt offensiv. ”Vi har investerat för att ta position på marknaden”, säger vd Maria Tollemark.
Köpcentrum
Jula siktar mot att lansera både varuhus och e-handel i Finland under 2022. Och kedjan ser potential för flera etableringar på marknaden. ”Vi tror att det finns en möjlighet att ha varuhus i ganska många av de finska städerna”, säger vd Joachim Frykberg.
Försäljning
Bubbleroom kastade om strategin från festkläder till vardagskläder under pandemin. Satsningen visade sig vara lönsam för bolaget som nu satsar på att ta det sortimentet ut i Europa. ”Under året planerar vi att gå in på Zalandos plattform där vi kan erbjuda vår egen design till marknader utanför Norden”, säger vd Ville Kangasmuukko Nordström.
Etablering
I höst gör Helly Hansen comeback i Stockholm city. När varumärket satsar på en svensk brand store föll valet på ombyggda Hamngatan. ”Vi vill öka konsumentens upplevelse av varumärket”, säger försäljningschefen Magnus Svahn som flaggar för fler svenska butikssatsningar.
Etablering
Innebandykungen expanderar. En butik ska bli två. ”För att kunna ta hand om våra kunder och ge dem riktigt bra service behöver vi finnas i Norrland”, säger vd:n och ägaren Christian Winkler inför öppningen i Umeå.
Digitala handelsplatser
Happy Homes expanderar med ny e-handel och fler butiker. ”Vi visar vad en modern fackhandel kan erbjuda för kunder som kanske hittills valt att handla i byggfackhandeln”, säger vd Magnus Ohlsson.
Etablering
Dogman öppnar butiker i en rasande fart. På 15 månader har kedjan gått från sju till 18 butiker och innan året är slut kommer antalet ligga på mellan 25 till 30 butiker. ”Vi ser egentligen inget tak som det ser ut nu”, säger vd Pierre Olofsson.
Etablering
Snabbväxande Matsmart siktar på fortsatt expansion. Lanseringen i Tyskland har gått över all förväntan och landet kommer att vara bolagets största marknad innan året är slut. ”Intresset för oss är jättestort, både bland konsumenter och investerare”, säger vd Karl Andersson som ser globala möjligheter för bolaget.
Vd-byte
”Jag älskar Kjell & Company.” Det säger kedjans nya vd Andreas Rylander. När han fick frågan om han ville ha jobbet så var det ett enkelt beslut. Nu ska han styra verksamheten rätt på den fortsatta tillväxtresan.
Etablering
I höstas korades Sandqvist till Årets globala satsning vid Retail Awards. Men stränga coronaregler på flera nyckelmarknader har tillfälligt bromsat kedjans tillväxtplaner. ”Vi har butiker i London, Berlin och Paris som vi har behövt stänga helt i flera månader”, säger vd Caroline Lind.
Etablering
Tajmingen var knappast optimal när Pando, Panduro Hobbys nya "barnsliga" systerkoncept öppnade i köpcentret Nova Lund i slutet på november i fjol. ”Det säger sig själv att det fysiska konceptet inte har gått som förväntat”, säger vd Rickard Kemfors.
Köpcentrum
Rusta slår inte av på takten. 15 nya varuhus planeras under kalenderåret 2021. Nummer 29 i Finland står närmast på tur och 24 mars smäller det till i Sverige med fem öppningar samma dag. ”Vi fortsätter vår resa”, säger försäljningschefen Jozef Khasho.
Etablering
I går öppnade H&M sin fjärde konceptbutik för Home i Sverige. Modejätten utesluter inte att det kan bli fler. ”Vi letar alltid efter nya potentiella lägen”, säger pressansvarig Morten Kondrup till Market.
Etablering
Bahaus kommer till Karlstad. Detaljplanen, som möjliggör för bygget av ett varuhus i Välsviken, är antagen av stadsbyggnadsnämnden. ”Vi räknar med byggstart till vintern”, säger vd Kenneth Litland.
Etablering
I november öppnade Lager 157 sin största butik dittills i Åbo. När kedjan nu etablerar sig i den finska huvudstaden Helsingfors blir det i ännu större format. ”Det ger oss jättefina möjligheter att ge utrymme till de starka tillväxtmotorerna”, säger den operativa chefen Johanna Winther.
Etablering
I mitten av januari öppnade Reitan Convenience Sweden sin första obemannade butik. Den kommer att följas av fler. ”Kunderna är positiva till köpupplevelsen”, säger affärsutvecklingschef Maria Isaksson.
Etablering
Padelaktören Racqet har stora planer för både e-handel och butiker. I nuläget förhandlar ägaren Thevea Brands Group om fler lägen i svenska städer. ”Tanken är att först ta Norden och sedan Europa”, säger företagets vd Magnus Månsson.
Digitala handelsplatser
Svenska e-handlaren Tekinkdelar expanderar till Danmark och Finland. ”Med en positiv expansion i Norge är vi väldigt hoppfulla om att satsningen ska bli lyckad”, säger medgrundare och operativa chefen Michel Alshammari.
Etablering
Ica går på offensiven med uppåt tio nya butiker och över 250 förnyelser i år. Men även andra fysiska aktörer rustar – framför allt snabbväxande Willys. ”Vi ser ständigt över möjligheterna”, säger Magnus Törnblom hos ägaren Axfood.
Etablering
Byggmax ska öppna tolv nya varuhus under 2021. ”Under året planerar vi framför allt att växa i Sverige och Norge”, säger vd Mattias Ankarberg. Det nya butikskonceptet skapar förutsättningar för det.
Digitala handelsplatser
Vitvarukedjan Tretti kastar om planerna för den fortsatta butiksutrullningen. Expansionen ska ske i södra Sverige samtidigt som konceptet justeras till en ren franchise-modell. ”Vi ser det som en grund för en framgångsrik expansion i Sverige”, säger Esben Aabenhus, vd för ägaren Whiteaway Group.
Etablering
Naturkompaniet är redo att inta Norge. Under året kommer både e-handel och flera butiker att öppnas i landet. ”Norge är förknippat med en fantastisk natur och ett väldigt aktivt friluftsliv”, säger vd Henrik Hoffman.
Etablering
Willys byter läge i Hultsfred och flyttar in på ett nytt handelsområde, inte lång från nuvarande butik. ”Vi får väldigt bra förutsättningar för att visa upp vårt koncept”, säger etableringschef Tor Gullberg.
Etablering
Danska Normal öppnade sex butiker i Sverige förra året – vilket var färre än ledningen, med vd Torben Mouritsen i spetsen, planerat för. ”Vi ska öka expansionstakten så snart restriktionerna lättar”, säger han till Market.
Etablering
På lördag öppnar Arken Zoo i Kristinehamn, den första etableringen för året. För fler butiker ska det bli – kanske till och med lika många som i fjol. ”Jag vill inte säga något antal”, säger Daniel Pettersson, Sverigeansvarig för kedjan.
Försäljning
Hööks jubilerar. Men 90-åringen har inga planer på att slå sig till ro så här på ålderns höst. ”Vi har en aggressiv plan och flertalet projekt på gång för att fortsätta ta marknadsandelar”, säger vd Joachim Höök.
Digitala handelsplatser
Søstrene Grene går online i Sverige. Nästa vecka öppnar den danska kedjan en webbutik. ”Efter lyckade lanseringar i Danmark, Tyskland, Nederländerna och Frankrike är vi äntligen redo”, säger vd Mikkel Grene.
Förvärv
Byggmax kliver in på den danska marknaden genom att förvärva Næstved Lavpristræ. Kedjan har fyra butiker samt e-handel. ”Vi etablerar oss nu på vår tredje marknad utanför Sverige och har byggt upp kunskap om hur vi lyckas bäst”, säger vd Mattias Ankarberg.
Etablering
Med ett Mio i mindre storlek ser kedjan möjligheter att komma närmare kunden. ”Vi kan öppna fler butiker på orter där det bara finns en i dag och etablera oss i mindre städer där vi tidigare upplevt kundunderlaget som för litet”, säger vd Björn Lindblad.
Digitala handelsplatser
Norska Kitchen har fördubblat omsättningen online under 2020. Nu har sajten uppdaterats och jakten på större lagerlokaler pågår. ”Vi måste ha effektivare system för att hantera dessa volymer”, säger etableringschefen Cato Helmersen till Market.