Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Electra Gruppen
Finansiella rapporter
Electra Gruppen tappade fart under det första kvartalet. Omsättningen sjönk med 12,7 procent. Däremot förbättrades resultatet. ”Lägre intäkter har kunnat kompenseras av dels en fortsatt förbättrad produktmarginal, dels av genomförda kostnadsbesparingar”, säger vd Anneli Sjöstedt.
Finansiella rapporter
Electra Gruppen tappar omsättning under det fjärde kvartalet liksom för helåret. ”Efterfrågan av produkter knutna till mobiltelefoni har haft en tillbakagång”, konstaterar vd Anneli Sjöstedt i en kommentar.
Affärsutveckling
Ökad närvaro, bredare produktutbud och starkare tjänsteerbjudande är tre effekter som kan uppnås när Electra och Elon går samman. Affären väntas även ge kostnadsbesparingar på 50 miljoner kronor under en femårsperiod. Här berättar Stefan Lebrot, vd för Elon Group, och Anneli Sjöstedt, vd för Electra Group, mer om planerna för framtiden.
Analys
Att Electra och Elon nu gifter sig efter förlovningen 2019 är ganska väntat. Ska man bli störst och bäst i hemelektronikhandeln krävs resurser, kontroll och slipad samordning – för målet är flera miljarder bort.
Affärsutveckling
Parterna samarbetar redan. Nu slås Elon Group och Electra Gruppen ihop till ett bolag. ”Vår målsättning är att bli den ledande butikskedjan i Norden”, säger Elon Groups vd Stefan Lebrot i en kommentar.
Finansiella rapporter
Electra Retail hade en stark försäljning under andra kvartalet och räddade tillväxten när logistikverksamheten hade en svagare period. ”Våra kedjebutiker och övriga samarbetspartners uppvisar försäljningsnivåer som är väl så goda som förra året”, säger vd Anneli Sjöstedt om utvecklingen i hemelktronikbutikerna.
Försäljning
Electra Gruppen redovisar både ökad omsättning och bättre resultat för första kvartalet. Mätt på rullande tolv månader passerar koncernen för första gången två miljarder kronor i omsättning. ”Mycket glädjande”, säger vd Anneli Sjöstedt.
Försäljning
Electra Gruppen, med kedjorna Elon Ljud & Bild och EM Home, ökade försäljningen med åtta procent under det tredje kvartalet. ”Årets tredje kvartal liksom årets första nio månader har varit mycket bra, både vad gäller omsättningstillväxt och lönsamhet”, konstaterar vd och koncernchef Anneli Sjöstedt.
Försäljning
Electra Gruppen ökade omsättningen under andra kvartalet. Det är inom segmentet hemelektronik som kedjan ser en tillväxt. ”Möbelhandeln inom kedjekonceptet Em Home går fortsatt trögt”, konstaterar vd Anneli Sjöstedt. Nu ses affärsmodellen över.
Digitala handelsplatser
Gemensam e-handel är nästa steg i integrationen av Elon och Electra Gruppen. ”Vi skapar ett bättre kunderbjudande samtidigt som vi stärker våra butikers konkurrenskraft”, säger Anneli Sjöstedt, Electra Gruppens vd och koncernchef.
Etablering
Mobiltelefoner blir basen i utbudet när Electra Gruppen rullar ut sin nya satsning på mindre butiker i större och mellanstora städer. ”Vi är övertygade om att de här kategorierna är såpass efterfrågade på marknaden, att vi vet att det kommer att fungera”, säger retailchefen Christer Palmgren som dristar sig till att gissa att den första butiken öppnar till sommaren.
Digitala handelsplatser
I mitten av april förra året inledde fackhandelskedjan Elon Group och Electra Gruppen ett samarbete. Nu sjösätts en av de stora satsningarna: En helt ny e-handel, med rumskänsla och augmented reality. ”Vi kommer att dubblera antalet produkter och nå en mycket bredare målgrupp”, säger Jakob Dahlner, e-handelschef.
Försäljning
Elon Group tar nu ett steg vidare för att skapa en ledande nordisk fackhandelskedja. Tidigare i år inleddes ett samarbete med Electra Gruppen inom hemelektronik. Nu tas samarbetet vidare till de norska butikerna. ”Vi får en stark samlad kraft”, säger vd Stefan Lebrot.
Etablering
Strukturaffären formar ett nytt nordiskt fackhandelsblock. Här ringar Elon Groups vd Stefan Lebrot och Electra Gruppens vd Anneli Sjöstedt in nyckelpunkterna, tidsplanen, utmaningarna, vägen framåt – och en avgörande varumärkesfråga.