Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Eko
Etablering
I dag öppnar Eko i Trollhättan. Det tolv varuhusen ska bli fler. Kedjan har gjort klart med ytterligare ett läge. ”Detta innebär nu att vi gör en trippel nästa höst”, säger vd Ted Berggren.
Kartläggning
Antalet fysiska butiker sjunker snabbt – samtidigt har fyra av tio kedjor fler butiker i dag än innan pandemin slog till. Det visar Markets granskning av butiksnäten hos 100 av de största detaljisterna. Läs allt om:
✓ Lista: Kedjorna som ökat sin fysiska närvaro mest.
✓ Delbranscherna som gynnats mest under pandemin.
✓ Emma Hernells analys.
✓ Två expansiva kedjor om sina framtidsplaner
Finansiella rapporter
Stormarknadskedjan Eko passerade en miljard kronor i omsättning under senaste verksamhetsåret. Även rörelseresultatet förbättrades avsevärt. ˝En fantastisk utveckling”, säger vd Ted Berggren.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Oacceptabelt hat mot Bianca Ingrosso – men Caia Cosmetics har en läxa att lära av kritikstormen. Rörande enighet om storheten hos Eko Stormarknad – som nu lägger i nästa växel. HUI:s nya prognos – vi spår julhandelns vinnarbranscher.
Etablering
Eko är på offensiven. I går öppnade kedjan sin tionde butik – den här gången i Uppsala. Market tittade in på stormarknaden och tog ett snack med vd Ted Berggren om:
✓ Planen för att accelerera tillväxten.
✓ Styrkorna i konceptet som lockar attraktiva kundgrupper.
✓ Tvärtom-strategin i relationen till leverantörerna.
✓ Utmaningen med egna varumärket.
✓ Plus: Bildspecial från nya butiken.
Etablering
I dag öppnar Eko Stormarknad sitt första varuhus i en mindre stad. ”Jag tror att vi blir ännu mer destination i en ort som är lite mindre än de andra vi är på”, säger vd Ted Berggren. Samtidigt pågår förberedelserna för fullt inför nästa öppning.
Affärsutveckling
Eko Stormarknad bygger ut den centrala organisationen för att klara expansionsplanerna framåt. Under hösten kommer nio nya tjänster att tillsättas inom bland annat IT och webbdesign. ”Det kändes som ett bra läge när vi har så mycket etableringar på gång och det krävs nästan för att orka med det”, säger vd Ted Berggren.
Försäljning
Kedjorna har bullat upp med skrivmaterial, datorer och ryggsäckar – men även med köksprylar som behövs för vardagsmiddagar och mellis. Den här veckan är det dags för skolstart och för många elever innebär den en återgång till fysisk undervisning.
Etablering
Eko har skrivit kontrakt för ytterligare en etablering. Det nya varuhuset öppnar hösten 2022 och det kommer att bli ännu fler etableringar framöver. ”Just nu har vi ett väldigt stort självförtroende”, säger vd Ted Berggren.
Köpcentrum
Eko Stormarknad skriver kontrakt för ett nytt varuhus i Uppsala. Nästa höst kommer kedjan att öppna totalt tre nya varuhus. ”Vi är mer mogna än någonsin att kunna göra detta”, säger vd Ted Bergren.
Köpcentrum
Granit kämpade med lönsamheten, även om bolaget halverade förlusten. Glitter åkte på en rejäl smäll när coronapandemin slog till. ”Eko är vår solskenshistoria”, säger Bergendahls vd Lars Ljungälv. Det var skilda världar för koncernens bolag under det senaste räkenskapsåret.
Köpcentrum
Nu öppnar Eko Stormarknad i Norrköping. Det nya varuhuset har 7000 kvadratmeter säljyta och kommer att bjuda på nya koncept. ”Jag tror att det här kommer att bli vår näst största butik”, säger vd Ted Berggren.
Köpcentrum
Eko Stormarknad fortsätter att expandera. Samtidigt skruvar kedjan på konceptet och nya varumärken plockas in i kedjans färska shop in shop-lösning. ”Tanken är att vi ska bli mycket mer än bara en lågprisstormarknad”, säger vd Ted Berggren.
Köpcentrum
Eko Stormarknad skriver kontrakt för ytterligare en butik. Under nästa höst slår varuhuset i Linköping upp portarna. ”Det är vårt tionde kontrakt men det går lite snabbare den här gången”, säger vd Ted Berggren.
Köpcentrum
Eko Stormarknad fortsätter att gå som tåget – plus 30 procent i maj, trots corona. ”Det bevisar att vi har lyckats med vår strategi: att vara en destination”, säger vd Ted Berggren, som nu klurar på nästa kategori som gör att försäljningen håller i sig.
Försäljning
Första Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel och HUI Research visar att dagligvaruhandeln ökade med tre procent under fjolåret. Året började starkt medan tillväxten sedan avmattades. Ökningen i december stannade vid drygt en procent.