Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Digitalisering
Marknadsföring
I kärva tider kan det löna sig att våga vara offensiv – och med digitala verktyg kan du komma långt. Det menar Emma Hallerstedt, retailchef på Google. Här listar hon sex värdefulla och aktuella tips som kan lyfta din trafik och försäljning. ”Det är en stor konkurrensfördel att visa lagersaldo i annonser, ändå är det väldigt få som gör det”, säger hon.
Analys
Klarna och Lyko är två strålande stjärnor på den svenska e-handelshimlen, och på varsitt håll utvecklar de framtidens kundupplevelse i form av superappar. Men jag undrar, vem kommer kundresa i en superapp, och varför?
Framtidens teknik
I en ny rapport om hybridshopping undersöks konsumenternas inställning till gränslandet mellan fysisk och digital handel – och det står klart att konsumenterna är öppna för nya lösningar. ”Nu är det dags att börja njuta av digitaliseringen och vinna på den”, säger Jonas Arnberg, medgrundare av Shopadviser.
Affärsutveckling
Det råder en stark efterfrågan på bred kompetens inom e-handeln. Bolagen behöver allt från chefer till olika specialister. ”Vi får fler förfrågningar av digitala tjänster än normalt”, säger Olle Mikkelsen, delgrundare av för nybildade rekryteringsbolaget e-competence.
Framtidens teknik
Framtidens dagligvaruhandel kommer att vara en hybrid mellan fysiskt och digitalt. Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica Gruppens – och en av 60 utvalda personer på Markets lista över handelns innovatörer – anser att butikerna måste bli snabbare på att möta upp det kunden vill ha för att skapa synergier. ”Du måste bestämma dig för om du ska hänga kvar i det gamla eller sträcka ut och möta kundernas efterfrågan”.
Digitala handelsplatser
Många e-handlare tar sig själva på för stort allvar. Det menar Wilhelm Sporrong, tidigare vd för Webhallen och numera egenföretagare med bolaget Gamifiera. ”För 15 år sedan ville kunden att nätbutiken skulle se ut som Försäkringskassan för det kändes tryggt. Men ingen är rädd för att handla online längre”, säger han.
Hållbarhet
Går det att kombinera tillväxt och hållbarhet? Enligt en expertpanel som pratade hållbarhet på D-congress är svaret ja. ”Självklart, tillväxten är en grund som gör att man kan driva hållbarhetsarbetet ännu snabbare”, säger Jollyrooms vd Mattias Jacobsson.
Affärsutveckling
Zoo.se har växt kraftigt de senaste två åren. Nu satsar de digitalt med en ny e-handelslösning och siktar mot en miljardomsättning. ”Sedan är vi inte nöjda där, utan vi vill ta det här bolaget en bra bit ytterligare”, säger vd Christer Åberg.
Framtidens teknik
Sex av tio svenskar föredrar fortfarande att handla i fysiska butiker. Men erfarenheterna av smidig e-handel ställer nya krav på handeln att använda ny teknik för att erbjuda en bättre kundupplevelse, konstaterar fintechbolaget Adyen i sin årliga retailbarometer.
Digitala handelsplatser
Större och kanske bättre än någonsin. Här berättar Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, varför du bör besöka årets version av D-Congress med ett ovanligt underhållande tema.
Digitala handelsplatser
H&M har börjat sälja externa varumärken på sin e-handel i Sverige och Tyskland. Market har pratat med tre experter om vad satsningen innebär. ”Det här är ett sätt för dem att på lång sikt ta upp kampen med en aktör som Zalando”, säger Emma Hernell, vd för HUI.
Framtidens teknik
Med appen Team Together kan kunderna välja butiker som stöttar sociala insatser i stället för att locka med rabatter. Nyligen belönades grundaren och Handelsstudenten Erik Enger Karlson med Anders Wall-stipendiet för sin innovation.
Framtidens teknik
Retailtechbolaget Strongpoint jobbar med en rad olika tekniklösningar i detaljhandel – för butiker såväl som e-handel. Nu har bolaget fått en ny Sverigechef, Magnus Rosén. Här berättar han om:
✓ Hur teknikens framfart förändrar handeln och kundernas förändringar.
✓ Strongpoints verksamhet och tekniklösningar.
✓ Den omtalade butiksdöden – och hur tekniklösningar kan hindra den.
✓ Hämtskåpens framfart – och de nya funktionerna som är på intåg.
✓ Micro Fulfillment Center som kortar ledtider.
✓ Humanoida robotar som snart tar plats i butiker.
Säkerhet
Kriget i Ukraina innebär i nuläget inget direkt cyberhot mot svenska retailbolag. Men risken ökar i takt med att allvaret i situationen tilltar. Så resonerar Anders Stenwall, it-säkerhetsexpert på Orange Cyberdefense, som uppmanar handeln att öka sin beredskap.
Analys
Den som vill övertyga mig om varför Pricerunners stämning mot Google inte är det mest intressanta (och problematiska) som sker inom e-handeln just nu kommer få det väldigt svårt. Jag ska berätta varför.
Framtidens teknik
Personalisering, investeringar i personal och logistik samt en fast tro på den fysiska butikens fortsatta existens. Det är några av fokusområdena när framtidens mode- och sporthandel skapas. För att nå dit krävs flexibilitet och förmågan att snabbt anpassa sig till en förändrad värld, resonerar Ted Boman, vd för Gina Tricot och Daniel Löfkvist, operativ chef på Stadium.
Politik
Regeringen vill anpassa konsumentskyddet till den ökade digitaliseringen. Bland annat skärps kraven på tydlig information vid reor och äkthet hos konsumentrecensioner. Företag ska även kunna krävas på böter om de bryter mot avtalsvillkorslagen.
Framtidens teknik
NRF Big Show i New York gjorde comeback i fysisk form i år och som vanligt flödade inspirationen och trenderna. Snackisarna handlade bland annat om medarbetarnas höjda status, visionerna för framtidens fysiska butik, kontrollen över varuleveranskedjan – och förstås de senaste tekniska innovationerna. Här har vi samlat allt det hetaste från årets mest efterlängtade retailmässa.
Framtidens teknik
79 miljoner kronor – så mycket kan rätt talang få årslön hos japanska Fast Retailing. Beslutet att höja maxtaket grundas på ökad konkurrens från techjättar som slåss om e-handelsmarknaden, skriver Omni.
Podcast
Hållbarhet lyfts fram som en av de hetaste trenderna 2022 – men hur viktigt är det för kunden? Finns det en marknad för begagnade Airpods? Vilka är de stora vinnarna i bygghandeln? Och vad händer med ”Arne på Posten” Andersson när han lämnar Posten? Dessa frågetecken försöker vi räta ut i veckans avsnitt av Market Headlines.
Trender
Ett berg-och-dalbaneår som pendlat mellan hopp och förtvivlan – så skulle detaljhandelns 2021 kunna sammanfattas. Men branschprofilernas minnen av året som gick präglas främst av stolthet över att snabbt ha lyckats ställa om och parera årets prövningar och möta kundernas nya shoppingmönster.
Digitala handelsplatser
Medan shopping i sociala medier är vardagsmat för kinesiska och amerikanska konsumenter befinner sig fenomenet ännu i sin linda här i Sverige. Men potentialen är stor, inte minst för mindre handlare, som ofta har en nära relation med sina följare, tror Sara Öhman, konsult inom datadriven marknadsföring och kommunikation. Här reder hon ut begreppen och ger sina bästa råd till svenska handlare.
Trender
Omni, opti, X-commerce eller Q-commerce? Hänger du inte med i jargongen – var lugn! Det är kanske inte ens meningen. Är du ändå nyfiken på vad handelns hetaste buzzwords betyder, kan du spana in vår ordlista.
Trender
Att den hårt prövade modebranschen vänder sig till spelindustrin är kanske inte förvånande. Här finns både pengar och kunder. E-handelsexperten Moon-Suck Song på Panagora ser en utveckling som bara accelererar: ”I dag är tekniken så välutvecklad att man kan sälja kläder som är helt digitala utan att folk ens förstår det”, säger han och pekar även på en annan potentiell effekt av fenomenet – för miljön och klimatet.
Logistik
Halvskum affärsidé eller framtidens e-handel? Åsikterna om dropshipping går isär – men alla är överens om att fenomenet kommer att fortsätta växa. Här tittar vi närmare på affärsmodellen tillsammans med e-handelsexperten Arne Andersson:
✓ Dropshipping – så funkar det.
✓ Varför metoden ifrågasätts.
✓ Olika typer av dropshipping.
✓ Arne Anderssons bästa tips…
✓ …och fallgroparna du ska se upp för.
Chefsintervju
Digital affärsutveckling är handelns viktigaste drivkraft – även efter pandemin. Det menar Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel. I en stor intervju med Market lyfter han fram den största lärdomen efter pandemin, varför leveranser alltid svartmålas och hur den fysiska handeln förändras. ”Huvudplattformen kommer att vara digital – för alla”, säger han.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Klimat, streaming höstlovskul, Black Friday och hotet om varubrist står i fokus denna vecka.
Affärsutveckling
Efter att kedjor inom hemelektronik, mode och kosmetik rönt framgång med livshopping är det nu dags för husdjursbranschen testa konceptet. På torsdag sänds Arken Zoo:s första liveshoppingevent med fokus på att synas i mörker.
Affärsutveckling
Bubblerooms börsnotering ska säkra e-handlarens internationella tillväxt och satsningar på automation. Samtidigt ser vd Ville Kangasmuukko Nordström noteringen som en kvalitetsstämpel.
Förvärv
Textilbolaget Linum har gjort en omfattande förändringsresa de senaste åren. Nu söker bolaget en ägare eller partner för fortsatt tillväxt. ”Volymen är inte stor än men potentialen är enorm”, säger vd Gunilla Brisinger.
Digitala handelsplatser
Stand Studio har lanserat en ny e-handel som inspirerats av sociala medier. Förhoppningen är att den ska ge besökaren utforskarglädje. ”Det är även en plattform som passar vår ambition med att börja sälja globalt framöver” säger grundare och kreativ chef Nellie Kamras.
Affärsutveckling
Att undvika en säker död. Att våga kapa gamla band och förändra hela sin verksamhet för att anpassa sig till en ny verklighet. Strukturomvandlingen i handeln har påverkat alla – liten som stor. Det här är historien om hur Linum gick från traditionell grossist till en modern startup. ”Vi har varit ganska osentimentala”, säger bolagets operativa chef Charlotta Dahlqvist.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger varje vecka Markets läsare ett snabbt svep över läget. Den här gången är det specialfokus på resultat från Internetstiftelsens 370 sidor långa rapport ”Svenskarna och Internet 2021” som släpptes förra veckan. Ur denna guldgruva för datajägare har Henrik hackat loss några bitar att vrida och vända på.
Trender
Modeindustrin genomgår en transformation som handlar om att agera nu – inte i morgon. Det slogs fast under en paneldiskussion på D-congress. ”Det finns ingen tid att vänta”, sade Tove Blomgren, creative director på Doberman.
Betallösningar
Lykos nya kassalösning ska frigöra tid för butikspersonalen och ge kunden en smidigare upplevelse. ”Det sätter oss även i förarsätet när vi bestämmer vart vi vill driva utvecklingen framöver” säger it-chefen Peter Gunnarsson.
Kartläggning
Marknadsplatserna har tagit ett starkt grepp om konsumenterna. Tillsammans med Xtreme Insight kommer Market att redovisa unika siffror som visar konsumenternas köpresor i olika branscher – med fokus på just marknadsplatserna. Först ut är modehandeln.
Affärsutveckling
Skippa snacket om omni och jobba kundcentrerat i hela organisationen. Så ska Åhléns nå målet att bli Sveriges ledande e-handlare med en optimal fysisk närvaro inom sina kategorier. På Retail Arena förtydligar vd Annica Hagen planerna framåt.
Digitala handelsplatser
Apoteket tar ytterligare steg i sina digitala satsningar. Bland annat byggs ett nytt e-handelslager samtidigt som samarbetet med TCS utökas. ”Vi behöver en stark partner nu kopplat till e-handeln”, säger Clas Artvin, CIO på Apoteket.
Köpcentrum
En ny upplevelse utlovas den som besöker Westfield Mall of Scandinavia. Förutom en uppdaterad mix av butiker och upplevelser satsar fastighetsjätten Unibail-Rodamco-Westfield även på så kallat ”digifysiska” event.
Digitala handelsplatser
Marknadsplatsen Green Little Heart har en grön mission. Kunden ska kunna shoppa trygg i vetskapen om att allt framställts utan att skada djur, människor eller planet – och utan att behöva göra avkall på stil eller funktion. Här berättar företagets grundare om:
✓ De hårda kraven på säljarna.
✓ Det noga utvalda sortimentet: ”Vi har toaletter av trä”
✓ Utmaningen att få kunderna att leva som de lär.
✓ Det tuffa beslutet att starta företag mitt under pandemin.
Digitala handelsplatser
Stadium Connect är den senaste i raden av plattformssatsningar. Och fler lär det bli, spår Arne Andersson, e-handelsexpert. Här listar han fördelar och farhågor kopplat till plattformstrenden.
Betallösningar
Nu kan kunderna skanna sina varor med telefonen på Ikea. Självskanningen har introducerats på två varuhus i Sverige och rullas nu ut successivt i resten av varuhusen. ”Man upplever att man sparar tid och att kötiden förkortas”, säger Susanne Jensert, kundansvarig på Ikea i Sverige.
Köpcentrum
Från arkitektonisk pionjär och hemvist för skejtare till uppfräschad mötesplats som ska serva kunden post-corona. Gallerians förändringsresa fortsätter, närmast med tunga etableringar runt hörnet. Market tog ett snack med centrumchef Cecilia Åkesson inför Gallerians 45-årsdag.
Affärsutveckling
Flying Tiger Copenhagens test med mobilskanning i butik har tagits emot väl. Nu utvärderas satsningen innan kedjan tar nästa steg. ”Vi ser otroliga möjligheter”, säger Nordenchefen Martin Sörenhag.
Trender
Samhället, tillvaron och beteendet är på väg att återgå till något slags normalläge. Exakt vad det innebär för handeln vet ingen med säkerhet. Market har dock med experthjälp vaskat fram tolv punkter som blir viktiga att förhålla sig till. ”Det finns inga sanningar från och med nu. Modigast vinner”, säger Patrik Stoopendahl, doktorand i digital handel vid Högskolan i Borås.
På nytt jobb
Med erfarenhet av driva förändring och bygga varumärken på bolag som Daniel Wellington och Google ger Ebba Kilman sig i kast med nästa utmaning. Som nyinrättad COO ska hon få kunderna att välja Åhléns.
Framtidens teknik
Kontaktlösa upplevelser, kundpass och virtuella guider. Digitala byrån Valtech har samlat den senaste forskningen och de hetaste tekniknyheterna för fysiska butiker. Här är de viktigaste fynden.
Framtidens teknik
Mikis Samaras, som arbetar med affärsutveckling inom retail på TCS, berättar om vilka digitala kapaciteter som behövs inom retail i dag, vilken teknik som är på gång i butikerna och inom vilka områden det sker mest just nu. AI, analytics och algoretail blir allt viktigare. ”Människan får svårt att hinna med allt själv”, säger Mikis Samaras.
Säkerhet
I 150 år har kedjan varit en av detaljhandelns viktigaste framgångsfaktorer, men IT-attacken mot Coop visar hur sammankoppling i stället blivit en nackdel. Är sårbarheten början till slutet för konceptet kedja – och varför är beredskapen i handeln så dålig? ”Det finns både ekonomiska och psykologiska förklaringar till det”, säger Magnus Mähring, forskare på Handelshögskolan i Stockholm – och ger sitt viktigaste råd.
Kundmöte
Framtidsexperten Charlotte Mattfolk arbetar med strategisk scenarioplanering och har över 500 framtidsstudier i ryggen. Tillsammans med sina kolleger på IAMAI har hon kartlagt livet efter corona. Här berättar hon om:
• Framtidscenerierna för samhället efter corona
• Vilka effekter det får för handeln
• Hur de nya rörelsemönstren i samhället ser ut
• Vad handeln behöver anpassa sig efter
• Hur man anpassar sig som företag
Säkerhet
Företagen har ett stort eget ansvar att skydda sig mot cyberhot, säger inrikesminister Mikael Damberg. ”Svenska myndigheter kan ge råd och stöd och även agera vid ett angrepp, men grundskyddet måste företagen bygga upp själva.”
Betallösningar
Hackerattacken som drabbat Coop visar på vikten att inte bara titta på sina egna system, utan att säkra upp i alla led, säger IT-säkerhetsexperten Mikael Westerlund. ”Vi kommer att bli utsatta och då måste vi kunna veta hur vi ska hantera situationen”.
Försäljning
Statistik från Prisjakt visar att svenskarnas köpbeteende varierar kraftigt under fotbolls-EM. Föga förvånande gick aktiviteten ned under Sveriges gruppspelsmatcher. Men under en specifik match pekar siffrorna på ett udda köpbeteende.
Framtidens teknik
I takt med ökande transparens och växande betydelse av kundomdömen blir prissättningen allt viktigare. Dynamiska priser som harmoniseras mot e-handeln kommer att bli norm även i fysisk butik, spår Martin Granberg, chief strategist officer på Priceindx.
Framtidens teknik
Kunder som handlar varje vecka men inte behåller ett enda plagg är ett problem för modeaktörer på nätet. Genom att identifiera dem med hög returbenägenhet och begränsa deras betalalternativ lyckades e-handlaren få bukt med problemet.
Försäljning
Medan bokhandeln generellt tappade försäljning under det första kvartalet gick uppstickaren emot strömmen. Tur och skicklighet i att hantera pandemin spelar in, tror bokhandelskedjans vd. ”Vi har fått trolla lite med knäna”.
Digitala handelsplatser
Amazons framgång inspirerade Campadre. Nu har de lanserat en egen marknadsplats som ska hjälpa dem att växa och flytta fram sin position på den europeiska marknaden. ”Målet är att mer än fördubbla försäljningen till 2023”, säger General Manager Anders Lindqvist.
Logistik
Varuhuset i Zagreb blir Ikeas första som får ett automatiserat lager för att lättare kunna ta hand om ett kraftigt ökat antal e-handelsorders. En lösning som även kommer att finnas möbeljättens nysatsning i Kållered i Mölndal.
Trender
Antalet butiker och anställda i sällanköpshandeln blir betydligt färre fram till 2030. Det framgår av Svensk Handels nya rapport. ”Det blir allt enklare att klicka hem varor. Varannan krona kommer att kunna omsättas på nätet”, säger Svenska Handels chefsekonom Johan Davidson.
Etablering
Blomsterlandet satsar på en till citybutik. I går öppnade kedja i gallerian i Hornstull i centrala Stockholm. ”Vi ser detta som en chans att komma lite närmare kunden”, säger försäljningschef Patrik Lindgren.
Trender
Förändrade beteenden och osäkerhet – men också stora möjligheter för den som skapar ett särskiljande erbjudande och etablerar sig där framtidens kunder finns. Det var några slutsatser från Markets digitala konferens ”Framtidens butik” som ägde rum under torsdagen.
Framtidens teknik
Skanna streckkoden – och se varans avtryck på miljön. Det är möjligt hos Coop, som i dag släpper hållbarhetsdeklarationer för över 10 000 varor. ”Ett nytt sätt att se på mat”, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop Sverige.
Arbetsliv
Ny teknik förändrar vilka kompetenser som kommer att efterfrågas i handeln i framtiden. Förutom ett ökat behov av it-kompetens ser hr-experten Stefan Robsén att spetskompetenser och så kallade ”soft skills” kommer att efterfrågas i större utsträckning. Genom att använda AI kan företag identifiera vilka kompetenser de har och vilka de behöver.
Framtidens teknik
Teknikbolaget Indivd tar in nytt kapital för att skala upp verksamheten. Med anonymiserad bilddata vill de hjälpa fysiska butiker att förstå sina kunder bättre. ”Vi vill bli en självklar lösning för alla butiker och gallerior”, säger vd och medgrundare Victor Molén.
Marknadsföring
Digital marknadsföring kan upplevas som ett minfält med kluriga algoritmer och känsliga integritetsfrågor. Och vad är grejen med Tiktok som alla pratar om? Marknadsföraren Sara Öhman uppmanar dig att omfamna både teknik och växande plattformar. Här belyser hon några viktiga trender inom digital marknadsföring.
Trender
Handelns arbetstillfällen påverkas mer av nya teknik än i andra branscher. Enligt en rapport från Unionen kommer 30 procent av arbetarnas och 20 procent av tjänstemännens arbetsuppgifter att försvinna inom fem år. ”Branschen håller på att bli en it- och tekniktung bransch”, säger Unionens chefsekonom Katarina Lundahl.
Debatt
Att få lojala kunder kan vara en utmaning på en marknad där en enkel knapptryckning kan betyda vinna eller försvinna. Att ha konkurrenskraftiga produkter och priser är viktigt. Men den viktigaste ingrediensen är att erbjuda den bästa kundupplevelsen. Det skriver Thomas Karlsson, SAS Institute.
Digitala handelsplatser
E-handeln växer så det knakar, men det är långt ifrån det enda som ändrats i de svenska konsumenternas vanor på nätet. En ny undersökning fördjupar förståelsen av ett prövande år – här är de viktigaste trenderna och slutsatserna.
Framtidens teknik
Likheten mellan en världshit och en potentiell storsäljare i hyllan är större än du tror. Fråga Jacob Kihlbaum, grundare och vd på start-upen Binary Brains som jobbar med intelligenta prognoser som ska öka såväl marginalerna som lönsamheten i detaljhandeln.
Etablering
Som första varuhus i världen får nya Ikea i Kållered ett automatiskt lager. ”Det underlättar både för kunderna och för personalen”, säger varuhuschefen Anna Bryngelsson som utlovar flera digitala tjänster som ska förenkla köpprocessen inför öppningen senare i år.
Trender
Nya samarbeten, innovation, hållbarhet och högre krav på bra kundmöten. Det är några av de trender som 15 höga chefer i handeln spanar fram i Markets enkät. ”De med ointresserad butikspersonal eller seg online-kundtjänst kommer att straffa ut sig själva”, säger Synsams vd Håkan Lundstedt.
Logistik
Handeln runt om i världen har behövt anpassa sig efter nya förhållanden till följd av pandemin. Tack vare nya lösningar kan kunder nu besöka sina favoritshoppinggator i en virtuell värld eller shoppa online tillsammans med sina vänner. Här är fem handelsinnovationer från omvärlden.
Debatt
Det dags för varumärken inom detaljhandeln att fråga sig hur de kan använda den nya 5G-tekniken för att skapa nya och förbättrade upplevelser för sina kunder. Även om den nya tekniken når flertalet svenskar tidigast senare i år så är det mycket bättre och säkrare för detaljhandelsbolag att vara first-mover snarare än follower. Det skriver Franck Attia, chef för Adobe i Norden.
Digitala handelsplatser
Corona-hälsning, videomöten, Amazons ankomst, succéer, kriser, konkurser och en rekordsnabb utveckling av e-handeln. Det är några av de saker som har präglat året. Här lyfter 18 profiler i och runt detaljhandeln fram hur de kommer att minnas detaljhandelsåret 2020.
Etablering
På 25 kvadratmeter i centrala Stockholm ska Coop testa digitala lösningar och utforska nya områden. ”Vi behöver vi en plats där vi tillsammans med de mest innovativa partnerbolagen kan testa teknik i framkant”, säger affärsområdeschef Amer Mohammed.
Framtidens teknik
Många kreativa lösningar har tagits fram inom handeln under pandemin. Några av lösningarna har gett väldigt bra resultat och kommer att sätta ett permanent spår i hur vi handlar. ”Om det är något som är här för att stanna så är det live shopping”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digitalhandel.
Digitala handelsplatser
Kedjornas kundtjänstchattar får dåliga poäng i Better Business Chattindex. Men med små medel kan företagen förbättra upplevelsen för kunden. ”Det handlar om att coacha medarbetarna eller programmera botarna till att kunna ta tillvara på de här möjligheterna”, säger Lina Schölin, vd för Better Business World Wide.
Digitala handelsplatser
Har du och ditt företag funderat på att hoppa på trenden med live video shopping? Eller provat men inte fått satsningen att lyfta? Häng med till Kjell & Company, som vet hur man transformerar expertkunskap till köp i realtid.
Digitala handelsplatser
Trenden med live video shopping blev het i samband med att coronapandemin bröt ut i våras. Nu har den fullständigt exploderat. ”Det är ett fantastiskt sätt att vara personlig på distans”, säger Therése Andén, affärsutvecklare på Åhléns.