Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Desenio
Analys
De senaste åren har det varit ett stort fokus på marknadsplatser och direct to consumer-varumärken i e-handelskretsar. Lite orättvist har onlinevaruhusen, som representerar många av våra mest framgångsrika e-handlare, hamnat i skymundan.
Finansiella rapporter
Desenio Groups försäljning sjönk under det trejde kvartalet. Däremot stärktes resultatet. ”Vi såg tydliga effekter av våra sedan tidigare annonserade kostnadsbesparingar”, säger vd Fredrik Palm.
Affärsutveckling
Desenios börsresa har varit kantad av dikeskörningar och ifrågasatta delårsrapporter. Här pratar Desenios vd Fredrik Palm om första halvåret 2022, tankarna framåt och stormen runt bolaget. ”Det är befogat med kritik men det är ju väldigt mycket fokus på det negativa”, säger han.
Finansiella rapporter
Posterföretaget Desenio redovisar en kraftig resultatförsämring för andra kvartalet. Samtidigt sjönk omsättningen med drygt 30 procent. ”Framöver lägger vi framför allt kraft på att utveckla vår position på kärnmarknaderna, där lönsamheten är högst”, säger vd Fredrik Palm i en kommentar till rapporten.
Kartläggning
Hur mycket aktier har egentligen vd:arna för börsbolagen i företagen de själva leder? Och vilka andra bolag har de valt att investera i? Market har tittat närmare på retailprofilernas aktieinnehav. Här kan du läsa om:
✓ Vd:arna som äger störst andel i bolagen de leder.
✓ 31 retailprofiler – så har de investerat på börsen.
✓ Vd:n som inte har något innehav alls i företaget han är chef över: ”Det är väldigt logiskt”.
✓ Familjen med en portfölj värd 119 miljarder kronor.
Kartläggning
E-handeln blomstrade under pandemin. Men nu faller onlineförsäljningen tillbaka samtidigt som investerare blir mer försiktiga, vilket har resulterat i en rad vinstvarningar. Market har tittat närmare på e-handelsbolagen som tidigare gasade för fullt – men som nu har tvingats dra i nödbromsen och lägga varsel, stora sparpaket och sänka prognoser. ”Om man inte har volymerna eller tillgång till någon form av bryggfinansiering över den tunga tiden får man krympa ännu mer”, säger Stefan Olsson, detaljhandelsanalytiker på Ålandsbanken. Här är tio pressade aktörer i e-handelssektorn.
Finansiella rapporter
Desenio Group fortsätter att kämpa. Under de två första månaderna på andra kvartalet tappar bolaget omsättning och går med förlust. Nu sjösätts ett kostnadsbesparingsprogram på 32 miljoner kronor och personal varslas om uppsägning.
Analys
I rapporterna för första kvartalet börjar e-handelns bakslag synas samtidigt som prisökningarna redan slår mot marginalerna hos vissa bolag. Framöver får handeln räkna med ett tufft klimat som kommer slå mot både försäljning och lönsamhet.
Finansiella rapporter
Posterföretaget Desenio redovisar en kraftigt minskad nettoomsättning för första kvartalet 2022. ”Omsättningen var i linje med våra förväntningar. Vi mötte starka siffror”, konstaterar vd Fredrik Palm.
Kartläggning
Under fjolårets urstarka börsår noterades 111 nya bolag på Stockholmsbörsen. 2022 har börsklimatet varit tuffare och många av detaljhandelns nynoteringar fick en utmanande inledning på börsresan. Market har kartlagt 14 detaljhandelsbolag som noterades under förra året. Här kan du läsa om:
✓ Utvecklingen på börsen – bolag för bolag.
✓ Alla aktörernas senaste rapporter.
✓ Börsfloppens förklaring till kursraset.
✓ Elektronikkedjans oväntat svaga start: ”Smittats av Clas Ohlson”
✓ Två aktörer går mot strömmen – aktierna rusar.
✓ Expertens kommentarer kring utvecklingen.
✓ Vd:arna om hur de ska få tillbaka marknadens förtroende.
Försäljning
Desenio börsnoterades i februari 2021 till en introduktionskurs på 72 kronor per aktie. Några månader senare rasade efterfrågan på bolagets produkter och de skrev ned de finansiella målen för helåret. Efter det rasade även börskursen som nu är nere på rekordlåga nivåer. Här berättar vd:n om året som har gått och bolagets planer framåt. ”Det enda sättet att långsiktigt ha marknadens förtroende är att visa bra resultat”, säger Fredrik Palm.
Kartläggning
E-handeln växte med 40 procent 2020 – men många av branschens största aktörer hade betydligt starkare tillväxt än så. Här berättar vi allt om e-handelns supersnabbväxare:
✓ Lista: De 20 e-handlarna som växte snabbast.
✓ Jätteökningen: Tre gånger fler nådde tresiffrig tillväxt.
✓ Desenio-förvärvet: Hetast av alla.
✓ Uppstickaren: Sortimentsbytet gav tredubbel tillväxt.
✓ Apoteksutmanaren: ”Vi ska bli ett miljardbolag”.
Finansiella rapporter
Återhämtningen stannade av för Desenio Group som fortsatt har negativ organisk tillväxt i tredje kvartalet. På grund av det svårbedömda kundbeteendet tar bolaget nu bort de finansiella målen för helåret. ”Men vi är fast beslutna att leverera i linje med förväntningarna för det fjärde kvartalet 2021”, säger vd Fredrik Palm.
Retail Awards
Desenio, Netonnet och Meds rör sig i olika branscher men har två saker gemensamt. De är alla tre urstarka i sin e-handel – och de är alla finalister i Retail Awards 2021. Här berättar bolagens chefer om hur de jobbar.
Försäljning
Desenios försäljning under kvartal två blev en besvikelse efter en oväntad avmattning i juli. ”Vi har aldrig sett något liknande”, säger vd Fredrik Palm. De långsiktiga målen kvarstår dock – och Fredrik Palm ser tillväxtpotential både i Europa och USA.
Finansiella rapporter
En oväntat stor öppningseffekt och tuffa jämförelsetal ledde till minskad organisk tillväxt för Desenio under andra kvartalet. Samtidigt ökade den totala försäljningen. ”Koncernens utveckling under andra halvan av andra kvartalet var en besvikelse”, säger vd Fredrik Palm.
Försäljning
Desenio uppdaterar målen för 2021 efter en oväntad avmattning i juni. Försäljning för andra kvartalet uppgår preliminärt till 268 miljoner kronor. ”Vi visste att lättnaderna och vaccinationen skulle ha påtagliga negativa effekter på försäljningen men underskattade omfattningen av den”, säger vd Fredrik Palm.
Försäljning
Bokus, Revolution Race och nu Kjell & Company är de senaste i en lång retailbolag som valt att noteras på börsen. Enligt Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, är det är lite unikt att börsen är så het som den är nu: ”För sex, sju år sedan ville ingen in på börsen och man frågade lite skämtsamt om börsen var död.”
Digitala handelsplatser
Över hälften av landets 200 största e-handlare växer tvåsiffrigt. Det visar Markets kartläggning av bolagens senaste räkenskapsår. ”Det syns en intressant trend i toppen”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel.
Digitala handelsplatser
Returer är en fråga som kommer tillbaka med förnyad kraft. Market tar tempen på området och frågar fyra handelsprofiler om returprocent, trender, risken att villkor missbrukas och om att stänga av kunder.
Digitala handelsplatser
Marknaden för posters är stekhet. Svenska butiker på nätet växer raketsnabbt och omsätter tillsammans snart en miljard kronor – varav det mesta utomlands. ”Det är en het exportvara – svenska aktörer tar för sig i Europa”, säger Jimmy Håkansson, vd för bolaget som driver pånyttfödda Gallerix.
Retail Awards
Förra året ökade Desenios omsättning med 41 procent och nu kammar de hem priset som Årets tillväxtföretag på årets Retail Awards. ”Vi är väldigt stolta och glada över det här, det är kul att uppmärksammas när man gör bra saker”, säger Desenios vd Fredrik Palm.
Försäljning
För posterföretaget Desenio började försäljningen 2020 enligt plan. Och när utbrottet av covid-19 kom ökade försäljningen mer än väntat. ”Det har gått särskilt bra för företag inom vissa sektorer”, säger vd Fredrik Palm.
Retail Awards
INFÖR RETAIL AWARDS 2020 – ÅRETS GLOBALA SATSNING. I våras blev Happy Socks den första vinnaren när Årets globala satsning lanserades som kategori. Ett annat aktuellt bolag som hittat nyckeln för global expansion är affischföretaget Desenio.
Digitala handelsplatser
Under hans ledning har affischföretaget Desenio ökat sin omsättning med 1 700 procent. Men vd Fredrik Palm tänker inte luta sig tillbaka: ”Jag är livrädd för att slå mig ner och bli nöjd.”
Digitala handelsplatser
Lönsamheten inom detaljhandeln krymper för såväl fysiska butiker som nätaktörer. Kärvast är det för e-handlarna där rörelsemarginalen i snitt ligger cirka två procentenheter lägre än i den fysiska handeln. Men det finns aktörer som sticker ut – Desenio stoltserar med en marginal på 28 procent.