Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Departments and Stores
Försäljning
Brothers jämförbara försäljning sjönk med 49 procent under det senaste kvartalet. ”Minskningen var störst i december för att gradvis förbättras i januari och februari”, säger ägaren RNB:s vd och koncernchef Kristian Lustin i en kommentar.
Analys
RNB har lyckats sälja två av tre dotterbolag. Nu återstår bara att hitta en ny ägare åt Brothers. Men frågan är om det finns någon köpare som är intresserad av ett bolag som har tappat hälften av sin omsättning under ett kvartal.
Köpcentrum
Förvärvet av Departements and Stores ger NK stabilitet under den pågående pandemin. Det menar vd Bo Wikare. ”Nu påbörjar vi arbetet med en genomgång av verksamheten och utifrån det får vi se om några förändringar blir aktuella”, säger han.
Förvärv
Departments and Stores säljs till NK. Därmed har RNB tagit det första steget i arbetet med att avyttra dotterbolagen. Någon tidsplan för den fortsatta processen vill vd Kristian Lustin in avge. ”Det är bättre att fokusera på att hitta bra köpare”, säger han till Market.
Köpcentrum
Nordiska Kompaniet förvärvar verksamheten i Departments and Stores från Retail and Brands. Förvärvet är en del i processen att skapa fristående dotterbolag i koncernen. ”Förvärvet ger oss större möjligheter att snabba på utvecklingstakten på NK”, säger vd Bo Wikare.
Försäljning
RNB fortsätter att kämpa efter dotterbolagens avslutade rekonstruktioner. Under senaste kvartalet sjönk den jämförbara försäljningen med nästan 18 procent. ”Polarn o Pyret har dock visat sin styrka med att förbättra sin jämförbara försäljning”, säger vd Kristian Lustin.
Analys
RNB:s verksamheter kliver ur rekonstruktionerna nu i början på november. I bokslutskommunikén slås det fast att dessa har gett bolagen bra utgångslägen för lönsammare affärsområden. Frågan är vem som vill köpa sargade modeverksamheter som fortfarande har rötterna i fysisk klädhandel.
Försäljning
RNB fortsätter att påverkas kraftigt av coronapandemin. Under det fjärde kvartalet sjönk den jämförbara försäljningen med 32,8 procent. ”Försäljningen i de fysiska butikerna var fortsatt väsentligt lägre medan e-handeln generellt ökade”, säger koncern-vd Kristian Lustin.