Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Daymaker
Konkurs
Mystery Shopping-företaget Better Business växer genom att köpa delar av konkursboet efter konkurrenten Daymaker. ”Vi såg en möjlighet att brygga över en period av osäkerhet och samtidigt stärka vår marknadsposition”, säger vd Lina Schölin.
Podcast
Daymaker har tagit tempen på kundmötet i svenska butiker i elva år. Hittills har framstegen varit små och nu är det dags att kedjorna tar kundmötet på allvar, menar vd Lotta Eriksson. ”När det kommer färre kunder till butikerna är det avgörande att öka konverteringen”, säger hon i Markets podcast.
Kundmöte
Kundmötet har aldrig fått så högt betyg som i årets Daymakerindex. Och den nya ettan på listan når ett unikt högt resultat. ”De har i princip prickat rätt i varenda del av kundmötet”, säger Lotta Eriksson, vd på Daymaker.
Kundmöte
Endast hälften av svenska modekedjor försöker få in kunden i provrummet. Det visar undersökningen Daymakerindex Provrum. ”Det finns sjukt mycket pengar att tjäna i provrummen”, säger Lotta Eriksson, vice vd för Daymaker.
Kundmöte
Relationen startar när besökaren kommer in. Så här kan du se till att alla får ett bra intryck inom den kritiska gränsen 30 sekunder. ”Att skapa en bra kundupplevelse är en fråga som måste utgå från ledningen”, säger Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker.
Kundmöte
Oj, gav du ett dåligt första intryck när kunden kom in? Eller inget intryck alls? Tufft läge, även om det går att fixa. ”Det krävs väldigt mycket av säljaren för att kompensera ett dåligt intryck”, säger Tobias Otterbring, doktor i psykologi vid Karlstad universitet.
Kundmöte
Många retailers ser sig själva som omniaktörer. Men endast två av tio säljare hjälper kunden att lägga en nätorder i butiken. Det visar Daymakerindex Omni. ”Säljarna har öppet mål men skjuter inte”, säger Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker.
Analys
E-handeln är ett många gånger större hot mot de fysiska butikerna i dag än det var för tio år sedan. Ändå står butikernas främsta vapen, kundmötet, kvar och samlar damm i vapenskåpet. Och det är nästan att man blir rädd att de inte förstått allvaret – på riktigt.
Kundmöte
Handelslandskapet har genomgått en omfattande transformation de senaste tio åren. Men hur mycket har kundmötet i butik förbättrats? ”Tyvärr har det inte hänt särskilt mycket på tio år. Det är en stor varningsklocka för branschen”, säger Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker.
Kundmöte
Fjolårsettan rasar på listan samtidigt som den övergripande kvaliteten på kundmötet är något sämre än i fjol. Det visar nya Daymakerindex. ”Hela detaljhandeln fokuserar på förändringsprocesser som gör att man tappar fokus på kundmötet”, säger Lotta Eriksson, vice vd för Daymaker.
Försäljning
Två av 16 modekedjor sticker ut med höga betyg för upplevelsen i och runt provrummen. Det visar en undersökning från Daymaker. ”Det är inte förvånande att kedjor jobbar helt olika med provrumsförsäljning”, säger Lotta Eriksson, vice vd på Daymaker.
Försäljning
Senaste Daymakerindex visar att butikerna blivit något bättre på att erbjuda merförsäljning, men att det fortfarande är långt kvar att gå. ”Man slarvar bort kunden trots att det kan vara öppet mål”, säger Robert Eriksson, grundare och ägare av Daymaker.
Kundmöte
Det finns stora brister i butikerna när det gäller att interagera med kunderna, enligt Daymakers senaste index. ”Resultatet är helt obegripligt. Om man inte ens hälsar på kunderna är det svårt att få kontakt och börja sälja”, säger Robert Eriksson, grundare av Daymaker.
Kundmöte
Säljarna i handeln blir trevligare och kunnigare men fegare när det gäller att prata för produkter och ge förslag. ”Man inser att kunskap och bemötande är viktigt men man är onödigt rädd för att vara pushig”, säger Robert Eriksson, grundare av Daymaker.