Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Butik
Kartläggning
Better Business CX Index har för tredje året undersökt kundmötet hos 100 av de största svenska kedjorna. Market kan presentera hela listan. ”Vi ser en röd tråd hos några av vinnarna”, säger Better Business vd Lina Schölin.
Läs om:
✓ Hela listan: 100 kedjor med kundernas betyg på de 50 bästa.
✓ Stora möjligheten många missar: ”Sker bara hälften av gångerna på initiativ av medarbetaren.”
✓ Hemligheterna bakom toppkedjornas framgång.
✓ Frågan 80 procent av butikerna glömmer bort att ställa.
Analys
Att förlora sig i en bokhandel är inte att gå vilse – det är att hitta hem. Varumärkesstrategen Håkan Olofsson skriver om mekanismerna bakom Barnes & Nobles fall och återuppståndelse, och vad som höjer pulsen hos en riktig bokälskare.
Hållbarhet
Ikea har hittat ett vinnande koncept. Förra året gick den renodlade second hand-butiken i Eskilstuna med vinst. Nu förlängs verksamheten samtidigt som lärdomarna från testet förs vidare i organisationen.
Chefsintervju
Ikea är på offensiven och planerar att öppna fler nya format. Men det betyder inte att de traditionella varuhusen har sett sina bästa dagar. ”Antalet besökare efter pandemin slår alla våra förväntningar”, säger Tolga Öncu, global retail operations manager på Ingka Group. Market fick ett exklusivt möte under ett blixtbesök i Stockholm.
Chefsintervju
Få bolag, om ens något, hyllas så starkt av konsumenterna som Inet. I en stor intervju berättar vd Erik Wickman om att slå ur underläge, sin besatthet av kundnöjdhet och hur man säljer utan säljare.
Affärsutveckling
ÖoB är redo att trycka på gasen och etablera fler varuhus. ”Jag har identifierat 10-15 platser runt om i Sverige där vi skulle kunna öppna”, säger etableringschefen André Fredriksson.
Kundmöte
Allt fler konsumenter som lämnar butiken utan att handla gör inte heller något köp längre fram eller någon annanstans. Det visar siffror från Kundmötesbarometern. Här är de främsta orsakerna till utebliven konvertering – och enkla metoden för att ta reda på varför kunderna lämnar din butik tomhänta. ”Man måste vara nyfiken på den gråa massan”, säger Lotta Eriksson, vd på Custitude som ligger bakom undersökningen.
Köpupplevelse
”Det ska vara lite lekstuga”, säger Isak Lindström, butikschef i den nya The Body Shop-butiken. Här berättar han och retailchefen Eva Lemark om filosofin bakom konceptet, varför det får kunderna att stanna längre – och köpa mer.
Affärsutveckling
Trots en vikande konsumentmarknad var 2022 ett väldigt bra år för Elon. Det menar vd Stefan Lebrot. ”Tack vare rätt tajming av sammanslagningen med Electra fick vi en hävstångseffekt på en marknad som föll väldigt hårt”, säger han och lyfter här fram vad som blir viktigast för fortsatt tillväxt.
Affärsutveckling
Skistar har öppnat 17 obemannade butiker i Sälen och Åre i vinter. ”Vi ser att vi vill fortsätta utveckla konceptet”, säger Anders Aspgård, chef för Skistar Shop, efter vad han upplever som en lyckad start på satsningen.
Affärsutveckling
I dag är samtliga av Kjell & Companys butiker lönsamma. Nu agerar kedjan för att det ska fortsätta vara så genom att optimera butiksnätet. ”Vi har förhållandevis korta hyresavtal”, säger vd och koncernchef Andreas Rylander.
Etablering
Kicks satsar i centrala Sundsvall. Kedjan flyttar till större lokaler och får egen entré. ”Det kommer att bli skönt att kunna vara mer självständiga”, säger butikschefen Alexandra Sjölund Stenqvist.
Arbetsliv
I går kom uppgifter om att H&M skulle ytterligare neddragningar av butiksanställdas arbetstid, så kallad hyvling, något modejätten nu dementerar. ”Det blir absolut inte en andra våg”, säger hr-chef Karin Stenström till Dagens industri.
Chefsintervju
Eko Stormarknad har växt snabbt de senaste åren. Och vd Ted Berggren är redo att drämma till med storsläggan: Antalet butiker och omsättningen ska dubblas – i en första fas. Market fick ett snack med Ted Berggren om handelns kanske största doldiskedja. Läs om:
✓ Vad Eko egentligen står för.
✓ Den främsta utmaningen med att fortsätta växa.
✓ Varför Ted Berggren väljer bort e-handel.
✓ Saknaden av konkurrenter (jo, faktiskt).
✓ Det maffiga slutmålet.
✓ Oväntade januari-knallen: ”Vi blev lite tagna på sängen.”
Analys
Trots pandemi, krig och lågkonjunktur så fanns stark framtidstro. Det skriver Alex Baker, grundare och vd på Retail Tech X, i en krönika från NRF i New York – där han också listar några av sina favoritbutiker.
Konkurs
Varner-ägda Bik Bok stänger två av sina butiker i Sverige. Den norska modekoncernen utesluter inte fler nedläggningar. ”Vi utvärderar alltid våra avtal”, säger presskontakt Julie Bragli Eckhardt.
Nyheter
16 butiksbesök – på en vecka. Tillsammans med vd Lars Palmgren genomförde retailchefen Mikael Öhrn en turné bland SGN Sports medlemsbutiker i norra Sverige. ”Bland de vi besökte fick vi ändå känslan av en försiktig optimism”, säger han till Market.
Etablering
Den lokala modeaktören Byus for you öppnar ytterligare en butik i Lidingö centrum utanför Stockholm. ”Det är en stor satsning för oss som familjedriven lokal aktör”, säger grundaren Mia Brundin.
Köpupplevelse
Den senaste generationen retailers öppnar fysiska butiker – men med en annan filosofi. ”De ser retail på ett helt annat sätt”, säger trendspanaren Jack Stratten på Insider Trends. Här lyfter han fram en handfull exempel på hur både nya och gamla aktörer skapar attraktion och nerv på sina fysiska platser.
Köpupplevelse
Den fysiska butiken var i fokus på NRF Big Show i New York. När kunderna nu återvänder till butiken handlar det om att fylla den med upplevelser, snabba betallösningar och medarbetare på tå.
Lagar och regler
Brottsutsattheten i butikerna ligger kvar på en hög nivå, visar Svensk Handels säkerhetsindex. ”Under senare tid har vi kunnat ta del av hur stölder av populära varor, till exempel kött, blivit ännu vanligare”, säger tillförordnade säkerhetschef Nina Jelver.
Köpupplevelse
7-Eleven testar ett nytt koncept i centrala Stockholm. Bland resultaten märks en ökad bageriomsättning. ”Maten är mer närvarande i den här butiken”, säger Linn Ahlén, konceptansvarig för Reitan Convenience i Sverige.
Affärsutveckling
Heminredningskedjan låter inte en lågkonjunktur komma i vägen för planerna utan har en full agenda för året – och längre fram än så. ”Planen är att hålla samma tempo även nästa år”, säger kommunikationschefen Sandra Martinsson.
Köpupplevelse
På Kicks i Norrköping har kedjans nya koncept Treat blivit en succé, och lockat en något oväntad målgrupp. Nancy Asmar, som nyligen prisats som årets butikssäljare, såg potentialen redan för 20 år sedan. För Market berättar hon hur Tiktok revolutionerat efterfrågan, och vad hon själv förändrat i sitt bemötande för att få kunden att välja fysisk butik framför online.
Konkurs
Indiska kommer att ha kvar 40 butiker efter omstarten, tre butiker avvecklas varav två i Malmö. ”Där är planen framåt att leta nya butikslägen för att säkerställa den fysiska närvaron”, säger tillförordnade vd:n Eva Kaijser.
Konkurs
Clas Ohlson stänger sin Lab Store på Sveavägen i Stockholm. Sedan tidigare har testbutikerna i Finland avvecklats. ”När vi blickar framåt kommer vi i stället att testa nya produkter och koncept i några utvalda butiker”, säger kommunikationschef Niklas Carlsson
Försäljning
Krispaketen har avlöst varandra i detalhandeln. Men här är en kedja som går så bra just nu att till och med vd är förvånad. ”Vi har en jäkla fart”, säger Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna.
Digitala handelsplatser
Ett företag som bara vinner och vinner när konsumenterna får avgöra vilka butiker som är bäst. ”Vi är extremt glada för priset”, säger vd:n. Här är alla segrarna i Prisjakts tävling Årets butik.
Analys
John Lewis julreklam har blivit ett fenomen i Storbritannien. Filmerna trollbinder konsumenterna – och har fått varuhuskedjans försäljning att rusa. Vad är det då som John Lewis gör så bra? Här är de tio viktigaste ingredienserna i kedjans framgångsrecept, serverade av reklamanalytikern Carin Fredlund.
Etablering
I morgon torsdag öppnar Nordiska Galleriet Group sin första butik utanför Sverige. ”För möbler är möjligheten att få prova, känna och förstå produkten nyckeln”, säger bolagets CCO Nic Staeger.
Affärsutveckling
2017 öppnade Fiskars en flaggskeppsbutik för Rörstrand och Iittala på Stureplan i Stockholm. Nu, fem år senare, slår den igen. ”Vi ser hela tiden över våra butikslägen”, säger John Malmqvist, retailchef på Fiskars i Sverige, som planerar för ett offensivt 2023.
Cityhandel
Outdoormärket Patagonia öppnar sin första butik i Sverige och Skandinavien. Adressen är Kungsgatan 1 i Stockholm. ”Jag tror det är många som kommer att uppskatta att de väljer att öppna en fysisk butik”, säger Sofie Borg Landqvist, chef handel på Vasakronan.
Köpupplevelse
Mitt i centrala Stockholm flyttar Svenssons i Lammhult från 250 kvadratmeter till 1 500. Intill Sergelstorg har de förvandlat en ruffig och mörk källarlokal till ett möbelparadis med hemkänsla.
Här visar vd Bank Bergström upp det nya butikskonceptet som ska ta den klassiska möbelhandlarens kundupplevelse in i den digitala eran – och berättar varför missnöjda kunder är de bästa kunderna: ”De som verkligen tycker om oss, det är de som haft problem.”