Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Biltema
Market Awards
Domen har fallit – Rusta är årets retailföretag inom kategorin Diveresehandel. Prispositioneringen lyfts av juryn fram som en avgörande nyckel. ”Vi har ett relevant erbjudande som passar alla tider”, säger marknadschefen Linda Estenthal.
Market Awards
Stora och starka aktörer – som pressas av ökade inköpspriser och höjda kostnader. Då är det bara en sak som gäller: att fortsätta gasa. Rusta, Gekås och Biltema är våra finalister inom diversehandeln.
Etablering
Biltema har byggt ut sitt varuhus på handelsområdet Erikslund i Västerås. Varuhuset är mer än dubbelt så stort som innan. ”Förhoppningsvis drar vi folk till hela området”, säger varuhuschefen Andreas Walger till Vestmanlands Läns Tidning.
Etablering
I onsdags togs det första spadtaget på platsen där Biltemas varuhus i Ronneby ska byggas – efter flera års väntan. ”Det har varit en för lång process”, säger Martin Norrman, vd för Biltema Real Estate.
Etablering
Biltema fortsätter att växa i Sverige. Snart öppnar kedjan sitt fjärde varuhus i Dalarna genom att etablera sig i Ludvika. ”Det var en vit fläck för oss”, säger marknadschef Johan Gerdevåg. Fler nya varuhus är på gång samtidigt som några av de befintliga uppdateras.
Försäljning
Hos Biltema flyger beredskapsprodukterna ut från varuhusen – och hela kedjan har fullt upp med att hantera situationen och fylla på lagren. ”Vi sålde en årsförbrukning av nödradio på 24 timmar” säger marknadschefen Johan Gerdevåg.
Trender
Handelns varumärken upplevs mer empatiska nu än ifjol. Det visar resultatet från Empati Grand Prix. ”Vissa aktörer var sena ur startblocken när pandemin kom. Nu har de hunnit anpassa sig bättre”, menar Michael Dahl.
Säkerhet
Nyligen nyöppnade Biltema i Kristianstad efter om- och utbyggnad. Natten mot söndag blåste ett stort glasparti från den nya kafédelen av. ”Vi kom hit i går morse och såg att det var glas över allt”, säger varuhuschefen Sara Sandin.
Etablering
Biltemas varuhus i Kristianstad har blivit dubbelt så stor. Ytan har utökats, från 5 000 kvadratmeter till 10 000 kvadratmeter. ”Det blir vårt största varuhus inom hela kedjan, säger marknadschefen Johan Gerdevåg.
Etablering
Med ett brett sortiment av produkter från lågpris till premium utmanar finska Motonet aktörer inom motorfordon, outdoor och hemmafix. Initialt siktar kedjan på tio varuhus i Sverige – men det är bara början. Här berättar vd Toni Stigzelius mer om satsningen.
Affärsutveckling
Plexiglas, extra öppettider för riskgrupper, 3D-butiker och liveshopping. I krisen frodas kreativitet, det visade handeln tydligt under pandemin. Market har botaniserat bland de innovativa idéerna – vilka har passerat bäst före datum och vilka känns fortfarande fräscha?
Etablering
I dag öppnar Biltema ett av sina största varuhus i Norden. Partille är en plats dit kedjan velat ända sedan start. ”Det ligger bra till geografiskt och kommer att täcka mycket trafik till och från Göteborg”, säger marknadschef Johan Gerdevåg till Market.
Hållbarhet
Fler och fler modeaktörer använder sig av olika hållbarhetsmärkningar i syfte att ”hjälpa kunden att göra bättre val”. Men åsikterna kring märkningarna går isär. ”Det finns en övertro på att konsumenter gör aktiva val,” säger Cecilia Solér, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Köpcentrum
Biltema har tagit fram en strategi för hållbarhet. Bland annat vill kedjan hjälpa kunden i dess val av produkter. Dessutom ställs högre krav på leverantörerna. ”Med vår storlek kan vi göra skillnad”‚ säger vice vd Adelina Voci.
Logistik
Efterfrågan på cyklar är fortsatt hög i Sverige. Samtidigt är det brist på vissa cykeldelar och containrar för transport. ”Än så länge finns det cyklar ute i handeln, men på sikt kan det bli brist”, säger Joakim Stenberg, vd för Cykelbranschen.
Köpcentrum
Biltema har stängt sitt varuhus i norska Sofiemyr på grund av den lockdown som införts i Osloregionen. Däremot erbjuder kedjan fortsatt kunder att beställa varor online för att sedan hämta dem vid varuhuset.
Köpcentrum
Biltema har fått ja till att bygga ett 5 000 kvadratmeter stort varuhus på Viggenområdet i Ronnbeby. Däremot får de nej när det gäller att sätta upp en stor reklamskylt strax utanför området – detta då det finns en risk att den stör stridsflyg.
Köpcentrum
Biltema femdubblar ytan när varuhuset i Haninge byggs om. ”Det är ett av de första vi öppnade i Sverige”, säger marknadschefen Johan Gerdevåg som också avslöjar att kedjan laddar för fem nyöppningar nästa år.
Köpcentrum
2009 köpte Biltema mark i Kungsbacka för att etablera sig där. Tio år senare har det fortfarande inte blivit något varuhus. ”Andra kommuner välkomnar oss med öppna armar”, säger Martin Norrman, vd för kedjans fastighetsbolag.
Försäljning
Cykelbranschen vittnar om en stark försäljningsutveckling under covid-19-pandemin. Efterfrågan på cyklar är så hög inom alla kategorier och prisklasser att producenterna inte hinner med. ”Vi har inte sett den fulla potentialen av vad vi egentligen kan sälja”, säger Johan Gerdevåg, marknadschef för Biltema.
Köpcentrum
I september öppnar Biltema nytt varuhus i norska Oppdal – utan den klassiska pylonskylten. ”Vi gillar våra pyloner. De syns på långt håll”, säger Johan Gerdevåg, marknadschef för Biltema i Sverige, som i dag var med och tog första spadtaget till ett nytt varuhus i Göteborg.
Köpcentrum
Många har det tufft i branschen. Biltema ser ett fortsatt kundflöde. ”Vi tillhör den del av branschen som mår väldigt bra av att folk stannar hemma mer”, säger marknadschefen Johan Gerdevåg.
Köpcentrum
Coronapandemin slår skoningslöst mot handeln. Samtidigt växer kreativiteten och allt fler lanserar nya lösningar för att minska virusets konsekvenser. Här är sju exempel att inspireras av. ”Det gäller att fånga de möjligheter som finns”, säger Eric Lundberg, vd på Kjell & Company, som i dag lanserar en helt ny leveranstjänst.
Etablering
Död och elände hemsöker handeln. Men även i det kompaktaste mörker finns det hopp. Market har följt upp kedjorna som i fjol presenterade storslagna expansionsplaner. Och många av dem har lyckats eller är på god väg.
Köpcentrum
”Snart öppnar Biltema”. Så har snacket gått i Eskilstuna sedan det stod klart att företaget köpt mark i Skiftinge 2005. Men andra halvan av 2020 är planen att varuhuset verkligen slår upp portarna. ”Nu står Eskilstuna högst upp på vår lista. Vi behöver komplettera våra varuhus i Mälardalen”, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg.
Köpcentrum
I dag släpper Biltema ännu en fysisk katalog. Samtidigt utvecklas den digital upplevelsen. Flera projekt ligger i pipen. ”Inom ett par veckor kommer vi att kunna berätta mer”, säger marknadschef Johan Gerdevåg.
Köpcentrum
I 15 år har Biltema försökt att etablera det första varuhuset i Östersund. Ett nytt beslut från Mark- och miljödomstolen innebär ett fortsatt nej. – Vi ger oss inte. Det är inte miljömässigt försvarbart att skicka jämtarna till Sundsvall för att handla hos oss, säger Johan Gerdevåg, marknadschef.
Marknadsföring
Den som ska parkera utanför Biltemas butik i Katrineholm kan konstatera att en av rutorna är målad som en fotbollsplan med en blågul fotboll i mitten. ”Många av kunderna går fram och kollar, tar kort eller en selfie”, säger Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg.