Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Big data
Framtidens teknik
I takt med ökande transparens och växande betydelse av kundomdömen blir prissättningen allt viktigare. Dynamiska priser som harmoniseras mot e-handeln kommer att bli norm även i fysisk butik, spår Martin Granberg, chief strategist officer på Priceindx.
Debatt
Att få lojala kunder kan vara en utmaning på en marknad där en enkel knapptryckning kan betyda vinna eller försvinna. Att ha konkurrenskraftiga produkter och priser är viktigt. Men den viktigaste ingrediensen är att erbjuda den bästa kundupplevelsen. Det skriver Thomas Karlsson, SAS Institute.
Trender
Detaljhandeln samlar in stora mängder personlig information om sina kunder. Men kunderna är inte nöjda med vad de får tillbaka – och många litar inte på att företagen har koll på all data. Det visar en färsk forskningsrapport från Lunds universitet.
Digitala handelsplatser
Digitaliseringen leder till att världen förändras allt snabbare. Men genom AI och maskininlärning kan digitaliseringen även hjälpa företag att förutspå hur deras kunder kommer att agera. ”Agera personligt och agera i realtid, det är oerhört viktigt”, säger Stefan Borensjö, retailexpert på SAS.
Debatt
På nätet har vi vant oss vid att få värdefull hjälp och vägledning när vi handlar utifrån köphistorik och personliga preferenser. Nu växer intresset för hur datan kan användas även i den fysiska butiken, vilket skapar nya möjligheter att utveckla relationen med kunderna, skriver Anders Risberg och Christian Bennich på Avanade.
Debatt
I en kris som den vi går igenom har förutsättningarna för marknadsplanering kastats över ända. Det effektivaste sättet att få ett grepp om snabbt förändrade spelregler är att analysera data bättre, skriver Andrew Fowkes, chef för dataanalys inom detaljhandel, SAS Institute.
Digitala handelsplatser
Netonnet vill skapa en unik kundupplevelse online. Sortimentet som kunden ser online ska vara personligt anpassat efter den. ” Personalisering är inget nytt, men vi kommer att göra det riktigt spetsigt”, säger e-handelschefen Martin Richardsson.
Digitala handelsplatser
Tillförlitlig kunddata är livsviktig för handelns kundklubbar. Men bara en tredjedel har koll på vad kunderna faktiskt tycker. Det visar undersökningen Lojalitetsprogramsindex. ”Företagen har förstått behovet av data – men är dåligt rustade”, säger Lars Lindqvist, kommunikationsstrateg på Relation & Brand.
Digitala handelsplatser
Han kallas ”The Godfather of data analytics”. Market träffar amerikanske tech-giganten Jim Goodnight och frågar om hur dataanalys kan hjälpa handeln. ”Bättre analyser är en förutsättning för att klara konkurrensen”, säger han.