Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Betalfrågor
Försäljning
Ett problem hos Coops serverleverantör gjorde att kunder inte kunde betala med kort i många av dagligvaruaktörens butiker. På torsdagsmorgonen fungerar betalsättet igen, i de butiker Market varit i kontakt med.
Betallösningar
E-handeln ökade starkt i december medan det var trögare för fysiska försäljningsställen. Det visar Nets statistik för kortköp. ”Det finns fortfarande en pandemifaktor i statistiken”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Framtidens teknik
Självskanning växer snabbt – utanför livsmedelshandeln. De sällanköpsaktörer som testar olika lösningar just nu vittnar om stora fördelar, men också utmaningar. Här delar tre tunga kedjor med sig av sina erfarenheter:
✓ Ikeas högt uppsatta mål – och tydliga effekter: ”Knappt några klagomål längre.”
✓ Decathlons boxlösning frigör personal: ”Bara att droppa varorna i boxen.”
✓ AI-foto har snabbat upp flödet hos Circle K: ”Kundströmmarna har ökat.”
✓ Arbetet med utmaningarna: ”Jag kan inte säga att det är 100 procent stöldfritt.”
Betallösningar
Fler än hälften av svenskarna räknar med att spendera mer pengar i fysiska butiker än online det kommande året. Det visar en undersökning från Klarna som nu gör det möjligt att betala i fysiska butiker via Klarna-appen. ”Vi stärker Klarnas roll som tillväxtmotor för återförsäljare lagom till shoppinghögtiderna”, säger Björn Goss, head of in-store på Klarna.
Betallösningar
Svenskarnas användning av kontanter i den fysiska handeln är lägre än någonsin. Detta enligt siffror från Nets årliga rapport. Samtidigt fortsätter handlarna att i stor utsträckning ta emot kontanter. ”En komplex fråga”, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert inom betalfrågor på Svensk Handel.
Betallösningar
De svarta rubrikerna om Klarna har duggat tätt den senaste tiden. Market kunde i går berätta om hur e-handlarna ser på situationen – med både kritik och hyllningar av betaljätten.
Här ger Sverigechefen Jesper Eriksson sin bild av läget i Klarna, miljardförlusterna, utvecklingen på den svenska marknaden och relationen med handlarna: ”Jag har inte pratat med någon kund som har belyst detta som en oro.”
Granskning
Det stormar rejält kring Klarna. Betaljätten har redovisat förluster i miljardklassen de senaste kvartalen och rubrikerna i affärspressen har varit svarta.
Men hur påverkas deras kunder – e-handlarna – av turbulensen och hur kommunicerar Klarna med dem?
Market har kontaktat ett 60-tal retailers och e-handlare. Svaren antyder att frågan är känslig – och att handlarna är mycket splittrade i bilden av Klarna. ”Vi har inte hört något från dem och har hela tiden haft svårt att nå dem vid försök till kommunikation”, säger en toppchef som vill vara anonym.
Här är handlarnas bild av det krisstämplade Klarna.
Betallösningar
Kapitalet forsar ut från Klarna, och om lönsamheten inte förbättras är det senaste tillskottet av pengar slut i april. Nu har Finansinspektionen, FI, skärpt kontrollen av Klarna och begär tätare rapportering av bland annat resultat- och balansposter. Det uppger Dagens Industri.
Affärsutveckling
Krisande Klarna är ute efter nytt riskkapital. Enligt Dagens Industri, som citerar brittiska Sky News, kommer ett besked nu i veckan. ”Vi kommenterar inte spekulation”, skriver Filippa Bolz, nordisk presschef för Klarna, i ett mail till Market.
Betallösningar
Nio av tio handlare fortsätter att låta kunderna betala med kontakter. Det visar en ny undersökning från Svensk Handel. ”Kontantbetalningar kommer att fortsätta accepteras i butiker under många år framöver”, säger experten Bengt Nilervall.
Säkerhet
De senaste månaderna har handeln drabbats av en ny form av bedrägerier där kunderna betalar med fejkade Swish-betalningar. Men handlarna kan skydda sig från bedrägerierna, enligt experten Nina Jelver. ”Det finns en tydlig lösning på problemet”, säger hon.
Betallösningar
Efter granskningen av Qliros marknadsföring av konsumentkrediter kommer Konsumentombudsmannen, KO, i morgon att lämna in en stämningsansökan mot kreditbolaget till Patent- och marknadsdomstolen.
Framtidens teknik
Sex av tio svenskar föredrar fortfarande att handla i fysiska butiker. Men erfarenheterna av smidig e-handel ställer nya krav på handeln att använda ny teknik för att erbjuda en bättre kundupplevelse, konstaterar fintechbolaget Adyen i sin årliga retailbarometer.
Betallösningar
Nu vidtar Klarna ytterligare åtgärder för att få unga i åldrarna 18-25 år att inte dra på sig onödiga krediter. ”De har ofta en mindre förståelse för konsekvenserna att inte betala i tid”, säger landschef Jesper Eriksson.
Betallösningar
Utländska resenärers konsumtion i Sverige börjar återhämta sig. Det visar siffror från Nets. ”Handlare i Sverige med en betydande andel internationella kunder kan andas ut något”, säger säger Louise Richardson på Nets Merchant Services.
Kartläggning
Har Qliro någon chans? Hur går det för Paypal i Sverige? Vilka aktörer väljer bort Klarna? Market har genomfört en omfattande kartläggning av 250 stora e-handelssajter. I dag kan vi presentera ett unikt material:
✓ Hela kartläggningen i en nedladdningsbar fil.
✓ Vilka betalleverantörer anlitar e-handlarna? Lista butik för butik.
✓ Vilka betallösningar erbjuder de? Lista butik för butik.
✓ All grafik från kartläggningen samlad i en pdf.
Betallösningar
Market har kartlagt vilka betalsätt de största svenska e-handlarna erbjuder sina kunder. ”Det är viktigt att erbjuda alla vanliga betalsätt”, säger Nets e-handelsexpert Patrik Müller. Här kan du läsa om:
✓ Betalsätten som de 250 största e-handlarna i Sverige använder.
✓ Vilka betalsätt som kunderna använder mest.
✓ E-handelsexperten om riskerna med att inte följa konsumenternas krav.
✓ Betalternativen som är populärast hos kunderna.
✓ Vilka betallösningar som har tagit andelar under pandemin.
Betallösningar
Klarna hyllas för sin enkelhet – men bland e-handlarna finns också ett pyrande missnöje. Det visar Markets stora kartläggning av 250 svenska nätbutiker. Läs om:
✓ E-handlarna om varför de lämnade Klarna:
• Högre kostnader.
• Kritiken mot dominanta ställningen.
• Tar över kundrelationen.
✓ Data ur undersökningen: Hit vänder sig de som ratar Klarna.
✓ Jämförelse: Så går försäljningen – med och utan Klarna.
Kartläggning
Market har genomfört en stor kartläggning av 250 e-handelssajter. Här kan vi presentera unika siffror som visar hur dominerande Klarna är betalleverantör. Här kan du läsa allt om:
✓ Kartläggningen: Så många e-handlare använder Klarna.
✓ Konkurrenternas andelar: Qliro, Resurs Bank, Walley med flera.
✓ Skillnaderna mellan traditionella aktörer och pure players.
✓ E-handlare och experter om Klarnas styrkor – och faktorn som oroar.
✓ Klarna om kritiken.
Lagar och regler
Efter ett år med fakturor som regelmässigt betalats för sent tröttnade Celina Saffar, vd för Stuckies. Nu tar hon hem sitt lager från Babyshop. ”Det är mest principen att ett så stort bolag kan komma undan” säger hon.
Betallösningar
Andelen kontaktlösa betalningar ökade kraftigt under 2021. Det visar årssiffror från Nets. ”Pandemin har vidare varit en drivkraft för ökat blippande”, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.
Försäljning
Försäljningen i handeln växte i december – både online och i fysisk butik. Det visar nya siffror från betalföretaget Nets. ”En stark tillväxt trots att en del av julhandeln på nätet numera sker redan i november”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Trender
En stor andel e-handel, faktura vid onlineköp och allt färre kontanter. Det är tre starka trender inom betalningar som är utmärkande för Sverige jämfört med andra länder. Det visar en global studie från Worldpay. ”Kontanterna ryker”, säger Fredrik Neumann, Nordenchef för Worldpay.
Betallösningar
Lykos nya kassalösning ska frigöra tid för butikspersonalen och ge kunden en smidigare upplevelse. ”Det sätter oss även i förarsätet när vi bestämmer vart vi vill driva utvecklingen framöver” säger it-chefen Peter Gunnarsson.
Trender
Hur beter sig konsumenterna? Henrik Sjödin, strateg och doktor från Handelshögskolan, ger dig varje vecka ett snabbt svep över läget. Den här veckan: Laddbara bilar, kontorsjobb, kortets ställning, piller och bärs.
Betallösningar
Ur & Penn satsar på scan and pay i sina butiker. ”Vi har många kunder som bara vill gå in snabbt och köpa något”, säger operativa chefen Emir Saffar, som avslöjar att ett köp med nya lösningen kan gå så snabbt som tolv sekunder.
Betallösningar
Nu kan kunderna skanna sina varor med telefonen på Ikea. Självskanningen har introducerats på två varuhus i Sverige och rullas nu ut successivt i resten av varuhusen. ”Man upplever att man sparar tid och att kötiden förkortas”, säger Susanne Jensert, kundansvarig på Ikea i Sverige.
Betallösningar
Svenskarnas köpfest av varor på nätet fortsätter. Det visar Nets rapport för första halvåret 2021. I ruschen har mixen av betalsätt förändrats där en tydlig vinnare sticker ut. ”Utgå från att konsumenterna är lata i checkouten”, säger Nets e-handelsexpert Patrik Müller.
Betallösningar
Kreditlagen från i fjol skulle bidra till att minska hushållens skuldsättning. Hos Klarna är dock faktura fortfarande populärast. ”Konsumenterna vill få hem varan innan betalning”, säger Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson.
Betallösningar
Kreditlagen från i fjol skulle bidra till att kyla av hushållens konsumtion på kredit. Men drygt ett år senare konstaterar ledande e-handlare att lagen är feltänkt. ”Onödig. Vi svenskar vill handla mot faktura och gör det oavsett”, säger Johan Sävenstrand, CTO på Ginza. Här är tio röster om hur kreditlagen har påverkat betalningarna.
Betallösningar
87 procent av handlarna tar fortsatt emot kontanter. En betryggande majoritet planerar att fortsätta göra det, visar en undersökning från Svensk Handel. ”Det är uppenbart att kontanter kommer att fortsätta spela en viktig roll i samhället”, säger Bengt Nilervall, expert på betalfrågor.
Betallösningar
Betalmarknaden har de senaste åren överösts med alternativ. Men trots en lång närvaro av bland annat mobilbetalningar går utvecklingen sakta. ”Innovation är kostsamt för de traditionella bankerna”, säger Andreas Norberg, innovationschef för fintechbolaget Rocker. Här berättar han var betaltrenderna är på väg.
Betallösningar
I förra veckan kunde kunderna handla med Coops egen app i ett hundratal butiker – i dag finns möjligheten på över 300 platser. Under helgen har utrullningen av tekniken skett i rekordfart samtidigt som butikspersonalen utbildats digitalt i appens funktioner.
Säkerhet
Det kan bli kostsamt för Coop som tvingas hålla sina butiker stängda efter en IT-attack. Utöver hundratals miljoner i uteblivna intäkter finns det flera aspekter att ta hänsyn till. ”Att det här är en dryg kostnad för Coop är det ingen tvekan om, det är oerhört sårbart”, säger Rolf Karp, fristående finanskonsult.
Betallösningar
Hackerattacken som drabbat Coop visar på vikten att inte bara titta på sina egna system, utan att säkra upp i alla led, säger IT-säkerhetsexperten Mikael Westerlund. ”Vi kommer att bli utsatta och då måste vi kunna veta hur vi ska hantera situationen”.
Betallösningar
Efter ett år med den nya lagen om presentation av betalningssätt är följsamheten bland e-handlarna hög. Finansinspektionen är nöjd och bedömer att färre lockas att ta oöverlagda krediter.
Framtidens teknik
Kunder som handlar varje vecka men inte behåller ett enda plagg är ett problem för modeaktörer på nätet. Genom att identifiera dem med hög returbenägenhet och begränsa deras betalalternativ lyckades e-handlaren få bukt med problemet.
Betallösningar
Coop i Sverige har hittills rullat ut Scan and Pay i drygt 30 butiker. Närmaste tiden kommer ytterligare minst 60 att erbjuda tjänsten. ”Vi ser ett enormt skifte i sättet att betala”, säger Carita Weiss på Coop.
Betallösningar
Betaltechbolaget Adyen knyter samman digital och fysisk handel. Nu utökas samarbetet med H&M i Nordamerika. ”Det är imponerande att man vågar satsa och ta det här omtaget i pandemin”, Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden och Baltikum.
Betallösningar
Den 31 december träder det nya direktivet för säkra online-betalningar (SCA) i kraft. För de flesta stora aktörer är detta inget nytt. Men enligt Visa är uppemot 50 procent av berörda svenska företag inte redo. ”Det kan blir väldigt dramatiskt för e-handlare som inte är klara i tid”, säger Eilin Schjetne, produktchef på Visa för Norden och Baltikum.
Betallösningar
Coronapandemin har förändrat betalvanorna radikalt. Hittills i år har fem av sex personer blippat ett köp. ”Kunderna ser över hur de berör och betalar”, säger Carita Weiss på Coop Digital.
Köpcentrum
Amazon saknar många av de betalningsalternativ vi ser hos svenska e-handlare. Men deras betalstrategi är en del i att skapa en enkel helhetsupplevelse för kunden. ”Jag tror att de kommer långt med lösningarna som de erbjuder”, säger Jan Lundequist, betalningsexpert på Nets.
Betallösningar
Med en påfylld kassa är Klarna redo för fortsatt global expansion. Bland annat väntar en utökad satsning i USA, fler marknader och en utveckling av banktjänsterna. ”Men vi ska inte hamna bredvid storbankerna”, säger bolagets produktchef David Fock i en intervju med Market.
Betallösningar
Även om betallösningen Scan and Pay är det mest iögonfallande med Coops nya butik i Hagastaden i Stockholm så är nyheterna många fler. Butiken blir exempelvis självförsörjande på örter och sallat – och måltidslösningarna exponeras på ett nytt sätt.
Betallösningar
För två år sedan var knappt fyra procent av kortbetalningarna kontaktlösa. I dag görs närmare 60 procent av alla köp kontaktlöst. ”Betalmarknaden är komplex och förändringar kan ge stora konsekvenser för handlare och konsumenter”, säger Jan Lundequist, betalningsexpert på Nets.
Betallösningar
Kontaktlösa betalningar har ökat markant sedan början av året. En coronaeffekt, uppdaterade terminaler och höjda beloppsgränser ligger bakom ökningen menar Jan Lundequist, betalningsexpert på Nets. ”En perfekt storm, corona har varit ett incitament för att driva på utvecklingen”, säger han.
Betallösningar
Visa ska tillsammans med Vipps sätta digital betalteknik i Europa. ”Målet är att jag som kund ska kunna betala digitalt oavsett vilket land och situation jag är i”, säger Eilin Schjetne, produktchef på Visa för Norden och Baltikum.
Betallösningar
I morgon träder nya regler för betalningar online i kraft där kredit inte för vara det förvalda alternativet. Sedan lagen klubbades har antalet e-handlare som anslutit sig till Swish ökat med 50 procent.
Betallösningar
Den nya lagen för hur betalalternativ presenteras i e-handeln träder i kraft 1 juli. På ytan en ganska enkel lagändring – men samtidigt ett minfält för den som går snett. ”Det här är en ganska komplex fråga för många”, säger Tobias Lindh, chef för Adyen i Norden och Baltikum. Market tog ett snack för att reda ut frågan.
Betallösningar
Svenskarna lever med mobilen i handen större delen av dygnet – men än har inte mobilen på allvar slagit igenom på betalmarknaden. Eilin Schjetne, product director på Visa, vet att handeln har mycket att vinna på att flytta plånboken till mobilen.
Betallösningar
Kontanter har en stark ställning i handeln trots att de i dag står för en liten del av alla betalningar. Bara en sjättedel funderar på att slopa kontanterna och en tredjedel tror att handeln kommer att bli kontantfri. Det visar Markets enkätundersökning bland drygt 600 personer i detaljhandeln.
Debatt
För handeln är det enklast om alla blippar istället för att betala med kontanter. Om däremot ett helt samhälle är beroende av ett enda system så kan det få katastrofala konsekvenser, skriver Björn Eriksson, talesperson för Kontantupproret som uppmanar handeln att visa ansvar i kontantfrågan.
Betallösningar
En ny lag gör att banker blir skyldiga att hantera kontanter. För Mats Hansson, handlare på Ica Nära Litshallen i jämtländska Lit utanför Östersund är det en välkommen förändring. ”Att kunna använda den närliggande banken igen skulle underlätta för mig”, säger han.
Betallösningar
Allt fler svenska konsumenter väljer att blippa med ett kontaktlöst betalkort när de kommer till kassan. Och swish är den betaltjänst som används absolut mest i Sverige. ”Det är en framgångsraket”, konstaterar Lukas Berg när svenskarnas betalbeteenden nu undersökts för sjunde året i rad.
Debatt
SCA kan verka krångligt och jobbigt att implementera och många småbolag ligger efter. Men lagen har många uppsidor där näthandeln kommer att upplevas som tryggare och säkrare vilket skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt, skriver Visas produktchef Eilin Schjetne.
Betallösningar
För ett par dagar sedan kom nyheten om att H&M satsar på expresskassor och självskanning. Det är ingen självklarhet i sällanköpshandeln. ”Speciellt inte inför Black Friday och julhandeln. Då vill man normalt sett inte störa betalningarna”, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Betallösningar
På måndag inleds förhandlingarna med presentkortsföretaget Cashcom som begärts i konkurs av Eurocommercial. Enligt konkursansökan har Cashcom över en miljon kronor i uteblivna betalningar till fastighetsägaren och dess hyresgäster.
Analys
Flera kanaler, men en och samma köpupplevelse. När framtidens handel blir allt mer sömlös måste betalningslösningarna följa med. Håll det enkelt, ta bort onödig friktion när det är dags att checka ut, men viktigast av allt: Lyssna på dina kunder.
Betallösningar
Det är den sista anhalten på kundresan och kan avgöra allt. Betalningar, med eller utan kort, via swish eller kanske rent av med kontanter, är ett ständigt hett ämne för handeln. Market har lagt örat mot rälsen och fångat upp branschens snack, på Netsdagen i Stockholm tidigare i veckan.
Betallösningar
Bara en av tio svenska detaljhandlare erbjuder Swish-betalning i butik. Var fjärde skandinavisk butik saknar helt mobilbetalning – men andelen väntas att öka snabbt. Det visar en ny undersökning. ”Det kommer att bli en hygienfaktor”, säger Jakob Gottlieb, partner på ID24.
Betallösningar
Flera köpcentrum runt om i landet har upplevt problem med uteblivna betalningar från presentkortföretaget Cashcom. Bolaget skyller på teknikstrul, men förklaringen godtas inte av Eurocommercial som begärt Cashcom i konkurs.
Betallösningar
Kravet på säkrare online-betalningar väntar runt hörnet i form av EU:s nya lag SCA som snart träder i kraft. Den som inte är redo kommer att få problem med transaktionerna i sin nätbutik. ”Det drabbar både handlare och kunder”, säger Bengt Nilervall på Svensk Handel.
Betallösningar
Hur friktionsfri kan framtidens köpupplevelse egentligen bli? Jättesmooth, om du frågar det svenska betalbolaget Klarna. ”Processen kommer mer och mer att skötas av kunden. Utan inblandning från butikspersonal”, säger David Fock, produktchef på Klarna.