Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Apotek
Chefsintervju
Apoteket tappade kunder och marknadsandelar många år efter omregleringen. 2022 blev historiskt när det statliga bolaget lyckades att slå index igen. Nu berättar nya vd:n Rasmus Nerman i en stor intervju om:
✓ Tunga vändningen – så blev vd:n vinnare redan första året.
✓ Gigantiska avståndet till Icas apotekskedja: ”Ohotad etta.”
✓ Nya receptet för att få fler att klicka med Apoteket i stället för Apotea.
✓ Därför dissas tvättmedel, cykelhjälmar och pasta: ”Trovärdighet.”
✓ Förändringen av största nätverket – här ska Apoteket öppna.
✓ Självkritiken om uppskattade tjänsten: ”Borde ge mer kärlek.”
Lojalitet
Apotek Hjärtat ökar avståndet till marknadstvåan Apoteket och ska nu ge online ett ”nytt ansikte” samtidigt som man kapar kostnader. ”Resultatet och omvärldsläget gör att vi behöver samlas och kroka arm ännu lite tydligare i det arbetet”, säger Monika Magnusson, vd.
Finansiella rapporter
Med en tillväxt på 7,4 procent i fjärde kvartalet växer Ica Gruppens Apotek Hjärtat mer än konkurrenterna. Online har Apotek Hjärtat en 11-procentig tillväxt, medan marknaden växte med 12,6 procent.
Chefsintervju
Under Nina Jönssons ledning ska Ica Gruppen komma med starkare vardagsnära erbjudanden till kunderna. Samtidigt är det bråttom att vända den negativa utvecklingen i koncernens största bolag. I sin första längre intervju med Market berättar den nytillträdda vd:n om:
✓ Kluriga tajmingen för jobberbjudandet: ”Man hade inte hela bilden.”
✓ Tappet till konkurrenterna: ”Det är klart vi frågar oss: Är det här rätt.”
✓ Haltande e-handelssatsningen: ”Finns ju kunder där ute.”
Digitala handelsplatser
Apoteket har tappat sin marknadsledande roll men växlar nu upp med en aggressiv satsning på den heta e-handeln. Läs mer om planerna i en stor intervju med e-handelschefen Mikael Meijer.
Chefsintervju
Apoteken är fortsatt heta online och det beror i hög grad på uppstickaren Apohem.
Läs om:
✓ Heta säljsiffran 2021 – och årets tydliga triumf.
✓ Potentialen för e-handeln: ”Svårt se övre gräns.”
✓ Jättesatsningen på ett ännu större sortiment.
✓ Kundernas höga betyg: ”Driver trafik till oss.”
✓ Då ska Apohems siffror bli svarta – för första gången.
Affärsutveckling
Apohem blir först ut av nätapoteken med att lansera videorådgivning. Samtidigt har en ny sajt lanserats och öppettiderna förlängts. ”Förenklar och tydliggör produkters innehåll på ett transparent sätt.”
Chefsintervju
Apotek Hjärtat har blivit ny etta hos hushållen. I dag ger kedjans nya vd Monika Magnusson sin syn på tronskiftet.
Läs om:
✓ Historiska förstaplatsen i branschen: ”Väldigt glada”.
✓ Etableringen av fler apotek – ihop med Icas jättar.
✓ Nya greppen för att lyfta online: ”Avsevärt högre kapacitet”.
✓ E-handelshoten från Apotea, Meds och Apohem.
Podcast
I veckans avsnitt av Market Headlines: Är Rizzos åtgärder bara konstgjord andning? Fira Black Friday ordentligt – sen är festen över. Svenska Hem och EM Home blir en ny jätte – men följer alla handlare med? Apoteas avgörande roll för apotekens utveckling.
Kartläggning
Coronapandemin gjorde att apotekshandeln hade ett svagt 2021 men nya siffror avslöjar att branschen mår bättre igen.
Läs om:
✓ Så går det ekonomiskt – aktör för aktör.
✓ Stenhårda toppstriden: ”Det är verkligen jämnt.”
✓ Starka kanalförskjutningen.
✓ Apoteas miljonseger över Hjärtat.
✓ Kraftigt sjunkande marginalen: ”Konkurrensen är hård.”
✓ Blodbadet hos de nya e-handlarna.
✓ Historiska minskningen av apotek: ”Bland den lägsta i Europa.”
Försäljning
Försäljningsökningen på den konsumentinriktade apoteksmarknaden var i fjol den lägsta sedan 2015. Det visar en rapport från Tandvårds- och Läkemedelsverket, TLV, som befarar att kedjorna nu kan börja se över sina butiksnät.
På nytt jobb
Nätapoteket Apoteas styrelse får förstärkning. Detta i form av Per Schlingmann, som tidigare varit statssekreterare och chefsstrateg. ”Övertygad om att det fortsatt finns stor potential.”
Kundmöte
En stark kultur, kontinuerlig träning och lagkänsla. Det är några av de faktorer som lyfter kundmötet inne på Apotek Hjärtat i Trelleborg. ”När vi mår bra så syns det ut mot kund”, säger apotekschefen Sanja Dizdarevic. I den fjärde delen av Markets artikelserie om supersäljarnas hemligheter berättar hon om kundengagemanget – och varför butiken blev Årets Apotek 2021.
Hållbarhet
Nej till plastkasse – då premierar Apoteket sina trogna kunder. ”Som en medlemsförmån får kunden klubbpoäng när de tar med sig egen påse”, säger Roy Forsberg, ansvarig för Apotekets kundklubb.
Chefsintervju
Hans första år präglades av pandemin med hög puls på nätet och lågt tryck i butikerna. Nu har läget stabiliserats och Eric Lundberg har hittat formen som vd för Apotek Hjärtat.
I en stor intervju berättar han om:
✓ Sin första turbulenta tid som vd för apoteksjätten.
✓ Varför han älskar att ha Ica som ägare.
✓ Storsatsningarna: Nytt lager, dubblat sortiment, supersnabba leveranser och nya hälsotjänster.
✓ Hur personalens stora kompetens ska utnyttjas på nya sätt.
✓ Framtidsvisionen: Ska nå hela Sverige inom två timmar.
Försäljning
Antalet apoteksbutiker minskade för första gången sedan omregleringen av marknaden samtidigt som e-handeln stod för tillväxten för andra året i rad. Det visar Apoteksförenings branschrapport för 2021.
Hållbarhet
Ikea är åter Sveriges mest hållbara varumärke. ”Det är inte bara ett företag som svenskar älskar i allmänhet utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden”, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index. Förra årets etta Coop petas till andraplatsen.
Affärsutveckling
Kronans Apotek inleder samarbete med en ny partner för sin kundtjänst. Det innebär att verksamheten från Ljusdal till Kalmar. Ett 40-tal anställda berörs. ”Vi känner att vi kan växa med den här samarbetspartnern”, säger vd Anders Torell.
Digitala handelsplatser
Pandemin fick e-handeln att snabbspolas tre år framåt. I många branscher har onlineförsäljningen rusat – men det är inte e-handelsjättarna som har dragit störst nytta av den digitala förflyttningen. Det visar en ännu opublicerad rapport från Handelns ekonomiska råd som Market har tagit del av.
Digitala handelsplatser
Apoteksgruppen satsar digitalt. Under sista kvartalet 2021 lanseras den nya e-handel. ”Vi kommer inte att bli störst initialt i alla fall, men vårt mål är att vi komma ikapp och kanske även förbi på sikt.” säger Anna Bergstedt, marknads- och kommunikationsdirektör samt ansvarig för e-handeln.
Försäljning
Efter fjolårets kraftiga tillväxt fortsätter nätapoteket Meds att investera för att nå miljardomsättning.”Det är extremt höga inträdesbarriärer för att bli en av de stora spelarna, men vi är på god väg att nå dit,” säger vd Björn Thorngren.
Försäljning
Apotea fortsatte att öka försäljningen under det första kvartalet samtidigt som resten av branschen visat upp sviktande siffror. ”Vi ser under Q1 en fortsatt förflyttning till nätet när det gäller handel med apoteksvaror”, säger vd Pär Svärdson.
Logistik
Mat.se och Apohem utökar samarbetet inom Axfood-familjen. I dag startar landets första samleverans med mat och receptbelagd medicin. ”Vi vill göra kundernas vardag lite enklare”, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef för Mat.se.
Marknadsföring
Apotea värvar ny marknadschef från flygbranschen. Patrik Furuhagen kommer närmast från Norweigan men har erfarenhet från flera olika branschen. ”Jag ser fram emot att arbeta för ett av Sveriges mest lysande framgångssagor”, säger han.
Förvärv
Sverige blir nästa steg när den europeiska apoteksjätten CEPD N.V. siktar mot att utveckla ett modernt läkemedelsnätverk i Europa. ”Vi ser en enorm potential på denna marknad”, säger Mariola Belina-Prazmowska som är en del av CEPD N.V.s koncernledning.
Förvärv
Lloyds apotek får ny ägare. Den europeiska jätten CEPD N.V. köper kedjan från nuvarande ägaren McKesson Europe. ”Investeringen i Sverige är nästa steg i vår utlagda strategi”, säger Mariola Belina-Prażmowska som är en del av CEPD N.V.s koncernledning.
Köpupplevelse
Kundempatiindex visar att upplevelsen av att mötas av medkänsla blir allt viktigare – här är kundernas omdömen. ”Siffrorna visar tydligt att kedjorna har fått bättre betyg”, säger strategikonsulten Michael Dahl.
Kundmöte
Kedjor inom skönhet, hälsa och apotek är bäst på att möta kunder i pandemin. Det visar undersökningen Kundmötesbarometern. En bransch får dock oväntat lågt betyg. ”Kläder, skor och accessoarer borde ligga i topp”, säger Lotta Eriksson, vd för Custitude.
Säkerhet
Integritetsskyddsmyndigheten granskar uppgifter om kameraövervakning hos Apotea och H&M. ”Det är de uppgifter som syntes i media i höstas. Det är skadligt om det finns ett rykte”, kommenterar Apoteas vd Pär Svärdson.
Säkerhet
Integritetskyddsmyndigheten ska granska om H&M och Apotea använder kamerabevakning på sina lager för att övervaka personalen. ”Det får inte användas för arbetsledning”, säger Gustav Linder, jurist på myndigheten.
Försäljning
Apotek Hjärtats e-handel växte mer än marknaden 2020. Men kedjans kanalandel ligger ändå bara på åtta procent. ”Vi måste upp i fair share och det tar några år”, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg.
Försäljning
Apoteket förbättrade resultatet med 32 miljoner kronor under 2020. ”Det trots en tidigare meddelad tvåsiffrig omsättningsminskning på vårdmarknaden och en minskad försäljning i butik”, säger vd Ann Carlsson.
Försäljning
2020 blev ett rekordår för Meds. ”Våra medarbetare har jobbat dag och natt alla veckans dagar”, säger vd Björn Thorngren. Nu rivstartar nätapoteket 2021 genom att investera i verksamheten för att kunna växa ännu mer.
Digitala handelsplatser
I en intervju förra veckan sa Stefan Löfven att han aldrig e-handlat. I inlägg i sociala medier erbjuder flera företag nu statsministern hjälp att komma igång, Coop är ett av dem. ”Vi såg det som ett bra tillfälle att påpeka att det inte alls är särskilt krångligt”, säger presschef Helena Esscher.
Marknadsföring
Apoteket skickade ut ett erbjudande som bara gäller i fysisk butik till sina klubbmedlemmar under gårdagen. Nu kritiseras kedjan av den skånska sjukvårdspolitikern Gilbert Tribo (L) som tycker att det är direkt olämpligt av ett statligt bolag.
Digitala handelsplatser
Kronans Apotek och Mathem tecknar ett strategiskt samarbetsavtal och blir därmed först ut att kunna leverera hem mat och läkemedel samtidigt. ”Helt rätt tajming”, säger Anders Torell, vd för Kronans Apotek.
Försäljning
Från januari till november har Apotekets försäljning online tredubblats. ”Vi har utvecklat sajten efter de behov vi ser att kunderna har och förbättrat många funktioner som gör det enklare”, säger affärschefen Wictoria Glans.
Försäljning
Apotea har växt rekordsnabbt under 2020. Under årets tre första kvartal steg försäljningen med 47 procent till en omsättning på närmare tre miljarder kronor. ”Vi har fått slita hårt”, säger vd Pär Svärdson.
Arbetsliv
E-handelschefen Hannes Hasselroth och hans team har bidragit till att Kronans Apotek vuxit med nästan 100 procent online. Nu tar han plats i kedjans ledningsgrupp och får dessutom titeln digital försäljningsdirektör.
Digitala handelsplatser
Tillväxten på apoteksmarknaden drivs av e-handeln. Under 2020 har e-handeln fortsatt haft en kraftig tillväxt, med en topp på över 90 procent ökning i mars. ”Vi ser tydligt att coronapandemin bidragit till att e-handeln fått nya kunder”, säger Gunilla Rönnholm, biträdande enhetschef på TVL.
Framtidens teknik
Apoteket fortsätter att ställa om verksamheten. Samtidigt som 400 apotek ska synkas med den digitala utvecklingen fortsätter investeringarna i e-handeln. ”Vi vill vara lika bra på webben som i butik”, säger vd Ann Carlsson.
Köpcentrum
Trots att corona har slagit hårt mot fysiska butiker finns det aktörer som växer. Den framgångsrika lågprishandeln fortsätter att öppna butiker. Även apoteken, branschen med snabbast växande e-handel, etablerar fler fysiska butiker.
Framtidens teknik
Den snabba tillväxten har gjort det trångt på lagret för Meds Apotek. Nu flyttar de till nya lokaler och öppnar Sveriges första drive-in apotek. ”Det har varit vår dröm länge” säger vd Björn Thorngren.
Försäljning
Apoteas försäljning slog alla förväntningar under första halvåret. Omsättningen ökade med 50 procent. ”Det finns inget som tyder på att kunderna ska sluta handla”, säger vd Pär Svärdson.
Kundmöte
Apoteken är i topp när det kommer till kundempati visar nya siffror från Kundempatiindex. Byggbranschen får däremot bottenbetyg. ”Mindre personal och mer amatörer i butikerna har påverkat empatin”, säger Michael Dahl, strategikonsult.
Marknadsföring
Apotea ansluter till de som tar ställning mot hat, hot och rasism. Nätapoteket stoppar all sin marknadsföring på Facebook och Instagram. ”Vi tycker inte att Facebook gjort tillräckligt för att minska spridning av rasistiskt innehåll på sina plattformar”, säger vd Pär Svärdson.
Digitala handelsplatser
Apoteket utökar möjligheten att beställa online och få leverans samma dag genom att erbjuda tjänsten i fler städer. De lokala apoteken får en nyckelroll. ”Ett bra exempel på hur vi kan hitta nya lösningar”, säger Wictoria Glans, ansvarig för e-handeln.
Logistik
Axfood testar att låta utvalda kunder som handlar hos Mat.se få ett erbjudande om att komplettera sin beställning med apoteksvaror från Apohem. ”Viktigt att vi hittar synergier och nya samarbeten inom koncernen”, säger e-handelschef Frida Ridderstolpe.
Försäljning
Meds-vd:ns prognos att corona skulle leda till nätapotekens stora genombrott tycks ha slagit in. Nu närmar sig branschen inflection point, det vill säga den kritiska punkt när all tillväxt sker på nätet.
Försäljning
Det är högt tryck hos Apotea. I mars ökade försäljningen med 60 procent. Och nätapoteket attraherar dubbelt så många nya kunder varje vecka mot vad det gjorde tidigare. ”Det handlar mestadels om seniorer”, säger vd Pär Svärdson som menar att krisen skyndar på skiftet i detaljhandeln.
Digitala handelsplatser
Apotekens e-handel ökade med 36 procent under förra året. ”Apoteksbranschen var den i särklass snabbast växande branschen inom svensk e-handel”, konstaterar Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening.
Försäljning
Virusutbrottet har lett till en tresiffrig försäljningsökning på coronarelaterade produkter hos nätapoteket Meds. Enligt vd:n Björn Thorngren kan corona bli en brytpunkt för näthandeln: ”Det kan leda till att äldre som inte handlat på nätet förut inser fördelarna”, säger vd:n som själv satts i karantän efter en skidresa till Italien.
Digitala handelsplatser
Kraftigt ökad nätförsäljning och trafik blev resultatet när Kronans Apotek vässade sin sökordsoptimering. Nu vill Kronan göra det ännu lättare för kunden att hitta vad den söker.
Hållbarhet
Änglamark hamnar på första plats när svenska folket rankar Sveriges grönaste varumärke. Överlag spelar varumärkenas miljö- och hållbarhetsarbete allt större roll och fyra av tio svenskar är beredda att välja bort aktörer som inte är tillräckligt gröna.
Arbetsliv
Tio år har passerat sedan omregleringen. Men hur mår egentligen apoteksbranschen? Ökad tillgänglighet och nöjdare konsumenter har kostat i form av ökad konkurrens och minskad lönsamhet.
Digitala handelsplatser
Apotek Hjärtat är dubbelt så stort som vid starten i början av 2010. Nu sänker den största privata apotekskedjan etableringstakten. ”Många transaktioner flyttas till nätet”, säger vd Anders Nyberg till Market.
Försäljning
Apotek Hjärtat ökade omsättningen med 668 miljoner kronor under förra året. ”De påverkades även under slutet av året till viss del av störningar i Norrköpingslagret”, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg.