Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Apotea
Säkerhet
Apotea har sedan 2021 utretts av Integritetsmydigheten angående deras användning av kameror på lagret i Morgongåva. ”Glädjande visar utredningen att vi har lagen på vår sida”, säger vd Pär Svärdson.
Digitala handelsplatser
Det var i mitten av januari som Läkemedelsverket öppnade för att skräpa kraven vid läkemedelsköp online. Nu rasar Apoteas kunder, som i vissa fall är beroende av tjänsten, mot förslaget.
Digitala handelsplatser
På listan över Sveriges 200 största e-handlare finns ett antal branscher som dominerar. Bland annat tar Hälsa och egenvård inte helt oväntat plats i topp tre, med 25 aktörer på listan. ”I den kategorin finns även en av Sveriges bästa e-handlare”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Kartläggning
Landets 200 största e-handelsföretag tappar fart jämfört med superåret 2020. Men den gemensamma omsättningen närmar sig ändå 100 miljarder kronor. Det visar Markets nya kartläggning. Här kan du läsa hur bolagen utvecklades under 2021.
✓ Ladda hem filen: Hela 200-listan med Sveriges största e-handlare.
✓ Skiftet i toppen – här är nya ettan.
✓ Så ser miljardklubben ut.
✓ Jättelyften – för bland annat Boozt, Media Markt, Hello Fresh och Nordic Nest.
✓ Tungviktarna som tappar mest.
Försäljning
Årets upplaga av Black Week passerar nu halvtidsmarkeringen. Market har tagit tempen på nätapoteken under årets försäljningshögtid, som konstaterar stora framgångar. ”Med tanke på hur bra det börjat så tror vi att det kommer bli en jättebra fredag”, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.
Kartläggning
Coronapandemin gjorde att apotekshandeln hade ett svagt 2021 men nya siffror avslöjar att branschen mår bättre igen.
Läs om:
✓ Så går det ekonomiskt – aktör för aktör.
✓ Stenhårda toppstriden: ”Det är verkligen jämnt.”
✓ Starka kanalförskjutningen.
✓ Apoteas miljonseger över Hjärtat.
✓ Kraftigt sjunkande marginalen: ”Konkurrensen är hård.”
✓ Blodbadet hos de nya e-handlarna.
✓ Historiska minskningen av apotek: ”Bland den lägsta i Europa.”
Trender
Är det bara ”lägst pris vinner” som gäller under inflationsåren 2022-2023? Knappast, säger Johan Ekelin och Christian Ihre, som sedan 1999 har analyserat konsumenternas drivkrafter i företaget Lynxeye. I en stor intervju delar de med sig av:
✓ Resultaten av en färsk studie: De 15 svenska retailföretag som får högst betyg i Lynxeye Purpose Index.
✓ Hur energikrisen och inflationen förändrar konsumenternas beteende.
✓ Vad detaljhandelsföretagen behöver tänka på när de konkurrerar på en marknad i recession.
✓ Sex trender som ökar relevansen för företag – och trenderna som svalnat rejält.
✓ Hur aktörerna i mellan- och högprissegmenten kan anpassa sig till den tilltagande ”lågprishetsen”.
✓ Varför det blir viktigare att analysera vilka köp som du tappar – och inte bara de köp du vinner.
Försäljning
Försäljningsökningen på den konsumentinriktade apoteksmarknaden var i fjol den lägsta sedan 2015. Det visar en rapport från Tandvårds- och Läkemedelsverket, TLV, som befarar att kedjorna nu kan börja se över sina butiksnät.
Market Awards
Apotea, Lyko och Rituals. De är finalister i kategorin Hälsa & Skönhet inför Market Awards. ”Vi har vuxit enormt mycket som bolag under det senaste året”, säger en av dem om segerchanserna. Här berättar toppcheferna mer om vad som gör dem till en vinnare, utvecklingen det senaste året och framtida utmaningar.
På nytt jobb
Nätapoteket Apoteas styrelse får förstärkning. Detta i form av Per Schlingmann, som tidigare varit statssekreterare och chefsstrateg. ”Övertygad om att det fortsatt finns stor potential.”
Arbetsliv
Det är hård konkurrens om e-handelstalangerna – och ofta vänder sig personer med attraktiv kompetens till andra sektorer. Det visar unik data som 4 Potentials har tagit fram på uppdrag av Market. ”Oftast vill e-handeln ha de främsta talangerna, men de har just nu inte de vassaste rekryteringsprocesserna”, konstaterar Fredrik Andersson, vd på 4 Potentials. Här är listan över e-handelstalangernas favoritföretag.
Finansiella rapporter
Det osäkra marknadsklimatet får investerare att hålla hårdare i plånboken – vilket förebådar om en brutal utslagning av olönsamma e-handlare. Det spår Pär Svärdson, vd för Apotea. För egen del har han dock inget skäl till oro.
Framtidens teknik
Automatisering och ökad effektivitet är nödvändigt för att Apotea ska kunna möta växande ordervolymer och krav på snabbare leveranser. Nu investerar nätjätten 100 miljoner kronor i roboten Rightpick 3.
Säkerhet
Efter avslöjandet om att flera apoteksbolag delat uppgifter om kunder och deras köp med Facebook inleder Integritetsskyddsmyndigheten en granskning. Om det visar sig att bolagen gjort fel riskerar de böter i mångmiljonsklassen.
Affärsutveckling
I ett nytt poddavsnitt kritiserar e-handelskungen Pär Svärdson unga företag som saknar lönsam affärsmodell. Att ta in miljoner i form av riskkapital är ett misslyckande när man som företag snarare borde ge sina ägare utdelning, resonerar han.
Trender
Caroline Berg är näringslivets mäktigaste kvinna. Det slår Dagens Industri fast. Axel Johnson, där hon är styrelseordförande, är storägare i Axfood och har bolag som Åhléns Kicks i sin ägo. Även H&M:s vd Helena Helmersson rankas högt.
Utrikes
Handeln sluter upp med stöd till offren för kriget i Ukraina. Mio skänker en miljon kronor och Apotea skickade i går i väg 37 pallar med hygien- och sjukvårdsmaterial, för att nämna några exempel.
Politik
Kriget i Ukraina får svenska retailbolag att öppna sina hjärtan för de behövande. Runt om i landet samlas allt ifrån pengar till förnödenheter in. ”Alla har något de kan bidra med” säger Pär Svärdson, vd för Apotea som är en av de aktörer som startat en insamling.
Hållbarhet
Nätapoteksjätten Apotea tar första steget till helt fossilfria transporter genom att själva ta över transporterna av paket från lagret till paketterminalerna i Stockholm. Transporterna ska ske med el-lastbil.
Kartläggning
Uppköp, vd-byten och rekordsnabb digitalisering. Det är stormigt i apoteksbranschen – och det är inte konstigt, säger Emma Hernell, vd på HUI Research. ”Det innebär att det är en bransch i rörelse som inte riktigt satt sig ännu.” Här kan du läsa allt om:
✓ Turbulenta året: Alla viktiga händelser hos de största apotekskedjorna.
✓ Vd-byten, ägarbyten och investeringar.
✓ Omsättning, resultat och försäljningsutveckling för alla stora aktörer.
✓ Emma Hernells analys: Därför händer så mycket i branschen just nu.
Försäljning
Nätapoteket Apotea kan summera en tvåsiffrig tillväxt för 2021. Detta trots att bolaget mötte enorma jämförelsetal från 2020. Även 2022 har startat i raketfart – men osäkerheten är stor, menar vd Pär Svärdson. ”Det är väldigt svårt att veta vad som kommer att ske”, säger han.
Försäljning
När smittan ökar i samhället ökar efterfrågan på snabbtester. Hos flera av landet apoteksaktörer har de tagit slut. ”Häromdagen hade vi slutsålt i 24 timmar, men dagen därpå kom det leveranser”, säger Björn Thorngren på Meds.
Kartläggning
Tillväxten bland landets 200 största e-handelsbolag har exploderat. Det visar Markets nya kartläggning. Här kan du läsa allt om försäljningsutvecklingen pandemiåret 2020:
✓ Ladda ner tabellen med hela 200-listan.
✓ Bolagen som sprängde miljardvallen.
✓ Raketlyften för Bianca Ingrosso, Mathem – och Media Markt.
✓ Nätbutikerna som gick mot strömmen – och tappade omsättning.
✓ Hajpade uppstickarna som närmar sig toppen.
Guide
Pär Svärdson startade sitt första bolag redan som 16-åring. ”Det var någon form av investmentbolag utan pengar”, säger han. Trots att det första bolaget inte blev någon större succé gav det honom övning. De två nästa bolagen han startade, Adlibris och Apotea, skördade desto större framgångar. Även Kristina Lindhe hade startat två bolag innan genombrottet kom. Med Lexington var hon övertygad om att det skulle bli en fullträff redan från starten. Här berättar de två entreprenörerna om sin resa – och tipsen för ett framgångsrikt entreprenörsskap i handeln.
Trender
Vad händer efter nätapotekens rekordår? Det var temat för ett panelsamtal med tre digitala aktörer på samma scen under D-congress i Göteborg. ”Marknaden är enorm och det finns plats för fler aktörer”, säger Björn Thorngren, grundare och vd på uppstickaren Med.se.
På nytt jobb
Apotea siktar på att bli Sveriges bästa arbetsplats. Som ett led i det värvar de Stefan Eriksson, med lång erfarenhet av organisations-, ledarskaps- och medarbetarutveckling, som vice vd för bolaget.
Försäljning
Trots starka jämförelsetal från 2020 fortsätter Apotea att växa även i år. Nu berättar Apoteas vd Pär Svärdson om bolagets försäljning under första halvåret 2021, engagemanget för hållbarhet och sin medverkan i en tv-serie. ”Det är egentligen först nu som vi är redo att släppa bromspedalen och trycka på gasen”, säger han.
Digitala handelsplatser
Pandemin fick e-handeln att snabbspolas tre år framåt. I många branscher har onlineförsäljningen rusat – men det är inte e-handelsjättarna som har dragit störst nytta av den digitala förflyttningen. Det visar en ännu opublicerad rapport från Handelns ekonomiska råd som Market har tagit del av.
Digitala handelsplatser
Den vilt växande e-handeln är en större hållbarhetsbov är vad som ofta kommer fram. Det menar professor Ulf Johansson vid Lunds Universitet. ”Vi sitter på en tickande bomb”, säger han till Market.
Försäljning
Apotea fortsatte att öka försäljningen under det första kvartalet samtidigt som resten av branschen visat upp sviktande siffror. ”Vi ser under Q1 en fortsatt förflyttning till nätet när det gäller handel med apoteksvaror”, säger vd Pär Svärdson.
Marknadsföring
Apotea värvar ny marknadschef från flygbranschen. Patrik Furuhagen kommer närmast från Norweigan men har erfarenhet från flera olika branschen. ”Jag ser fram emot att arbeta för ett av Sveriges mest lysande framgångssagor”, säger han.
Digitala handelsplatser
Fyra av de tio största e-handelsbolagen är modeaktörer – med tillväxtraketen Boozt som en gigant. Det visar Markets 200 i topp-lista. Den genomsnittliga tillväxten bland bolagen är stark men rörelsemarginalen darrar precis ovanför nollstrecket.
Säkerhet
Integritetsskyddsmyndigheten granskar uppgifter om kameraövervakning hos Apotea och H&M. ”Det är de uppgifter som syntes i media i höstas. Det är skadligt om det finns ett rykte”, kommenterar Apoteas vd Pär Svärdson.
Säkerhet
Integritetskyddsmyndigheten ska granska om H&M och Apotea använder kamerabevakning på sina lager för att övervaka personalen. ”Det får inte användas för arbetsledning”, säger Gustav Linder, jurist på myndigheten.
Försäljning
Apotea har växt rekordsnabbt under 2020. Under årets tre första kvartal steg försäljningen med 47 procent till en omsättning på närmare tre miljarder kronor. ”Vi har fått slita hårt”, säger vd Pär Svärdson.
Försäljning
Apoteas försäljning slog alla förväntningar under första halvåret. Omsättningen ökade med 50 procent. ”Det finns inget som tyder på att kunderna ska sluta handla”, säger vd Pär Svärdson.
Marknadsföring
Apotea ansluter till de som tar ställning mot hat, hot och rasism. Nätapoteket stoppar all sin marknadsföring på Facebook och Instagram. ”Vi tycker inte att Facebook gjort tillräckligt för att minska spridning av rasistiskt innehåll på sina plattformar”, säger vd Pär Svärdson.
Digitala handelsplatser
Live video shopping har exploderat under våren. Intersport kallar det ”the new black” och med dubblad konvertering, ökat snittordervärde och ökat engagemang ser Gina Tricot fenomenet som ett vinnande koncept som är här för att stanna. Experten spår att det kan bli räddningen för fysisk butik.
Försäljning
Det är högt tryck hos Apotea. I mars ökade försäljningen med 60 procent. Och nätapoteket attraherar dubbelt så många nya kunder varje vecka mot vad det gjorde tidigare. ”Det handlar mestadels om seniorer”, säger vd Pär Svärdson som menar att krisen skyndar på skiftet i detaljhandeln.
Försäljning
Apotea har stora problem i samband med coronaviruset – med att hinna med sina kunder. ”Vi har precis dragit igång de första nattskiften. De ökade volymerna gör att vi behöver köra dygnet runt för att fixa det här”, säger vd Pär Svärdson till Market.
Arbetsliv
Tio år har passerat sedan omregleringen. Men hur mår egentligen apoteksbranschen? Ökad tillgänglighet och nöjdare konsumenter har kostat i form av ökad konkurrens och minskad lönsamhet.
Etablering
Nätapotekat Apotea överträffade förväntningarna under fjolåret och ökade omsättningen med 35 procent till drygt 2,7 miljarder kronor. Nu skruvar bolaget upp målet för 2020 och siktar på nya rekordsiffror.
Digitala handelsplatser
Unik granskning av Market och Ehandel: Nyckeltal för samtliga av de 100 största aktörerna inom fysisk respektive digital handel. Missa inte Markets analyser av nyckeltalen som publicerats i en rad artiklar.
Affärsutveckling
Här är nätapoteket Apoteas nya vapen för att spräcka tremiljardersvallen: Hygienartiklar. ”Smuts och sjukdomar går hand i hand. Till årsskiftet ska vi ha ett heltäckande sortiment, vilket betyder ett par tusen nya produkter, säger grundaren Pär Svärdson till Market.
Digitala handelsplatser
Apotea sätter press på konkurrenterna. Den nya medicinen för att hålla uppstickarna borta från kunderna: Ett helt nytt sortiment, bestående av tusentals hygien- och städartiklar. ”Vi har duttat en del tidigare. Nu ska vi bli heltäckande och konkurrera med dagligvaruhandeln”, säger vd och grundare Pär Svärdson.
Digitala handelsplatser
Apotea sitter säkert på tronen. För femte året i rad har e-handlaren röstats fram till Årets nätbutik. ”Trots den tuffa konkurrensen lyckas Apotea näst intill abonnera på utmärkelsen”, säger Prisjakts Nordenchef.
Digitala handelsplatser
Den e-handlare som levererar ett paket mellan klockan 9 och 17 en vardag har inte förstått någonting. Det menar Apotea-grundaren Pär Svärdson i Postnords podcast som publiceras senare i veckan.
Logistik
Det 38 000 kvadratmeter stora superlagret levererar – då förbereder sig Apotea för miljardbolagets nästa fas. Market kan i dag avslöja att nätapoteket planerar att investera flera hundra miljoner kronor i en automationslösning i Morgongåva.
Försäljning
Pär Svärdson har inga planer på att börsnotera Apotea, i alla fall inte de närmaste åren. ”Jag tror inte att det skulle vara särskilt roligt att vara börs-vd”, säger han i en intervju med Dagens Industri.
Digitala handelsplatser
Apotea närmar sig 1,5 miljarder kronor i omsättning. Nästa år lägger e-handelskungen Pär Svärdson i nästa växel. Här pratar serieentreprenören från Västervik om det nya superlagret i Morgongåva, slarviga e-handelskollegor och varför Apotea säger nej till fysiska butiker i bra citylägen.
Digitala handelsplatser
Trots löften om att slippa betala hyra i Stockholms city har Apotea inga planer på omnikanalsförsäljning. Det säger nätapotekets vd, Pär Svärdson, i en intervju med Market.