Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Apohem
Chefsintervju
Apoteken är fortsatt heta online och det beror i hög grad på uppstickaren Apohem.
Läs om:
✓ Heta säljsiffran 2021 – och årets tydliga triumf.
✓ Potentialen för e-handeln: ”Svårt se övre gräns.”
✓ Jättesatsningen på ett ännu större sortiment.
✓ Kundernas höga betyg: ”Driver trafik till oss.”
✓ Då ska Apohems siffror bli svarta – för första gången.
Affärsutveckling
Apohem blir först ut av nätapoteken med att lansera videorådgivning. Samtidigt har en ny sajt lanserats och öppettiderna förlängts. ”Förenklar och tydliggör produkters innehåll på ett transparent sätt.”
Kartläggning
Coronapandemin gjorde att apotekshandeln hade ett svagt 2021 men nya siffror avslöjar att branschen mår bättre igen.
Läs om:
✓ Så går det ekonomiskt – aktör för aktör.
✓ Stenhårda toppstriden: ”Det är verkligen jämnt.”
✓ Starka kanalförskjutningen.
✓ Apoteas miljonseger över Hjärtat.
✓ Kraftigt sjunkande marginalen: ”Konkurrensen är hård.”
✓ Blodbadet hos de nya e-handlarna.
✓ Historiska minskningen av apotek: ”Bland den lägsta i Europa.”
Försäljning
Försäljningsökningen på den konsumentinriktade apoteksmarknaden var i fjol den lägsta sedan 2015. Det visar en rapport från Tandvårds- och Läkemedelsverket, TLV, som befarar att kedjorna nu kan börja se över sina butiksnät.
Säkerhet
Efter avslöjandet om att flera apoteksbolag delat uppgifter om kunder och deras köp med Facebook inleder Integritetsskyddsmyndigheten en granskning. Om det visar sig att bolagen gjort fel riskerar de böter i mångmiljonsklassen.
Kartläggning
E-handeln växte med 40 procent 2020 – men många av branschens största aktörer hade betydligt starkare tillväxt än så. Här berättar vi allt om e-handelns supersnabbväxare:
✓ Lista: De 20 e-handlarna som växte snabbast.
✓ Jätteökningen: Tre gånger fler nådde tresiffrig tillväxt.
✓ Desenio-förvärvet: Hetast av alla.
✓ Uppstickaren: Sortimentsbytet gav tredubbel tillväxt.
✓ Apoteksutmanaren: ”Vi ska bli ett miljardbolag”.
Trender
Vad händer efter nätapotekens rekordår? Det var temat för ett panelsamtal med tre digitala aktörer på samma scen under D-congress i Göteborg. ”Marknaden är enorm och det finns plats för fler aktörer”, säger Björn Thorngren, grundare och vd på uppstickaren Med.se.
Chefsintervju
Hygienfaktorer som sortiment, pris och snabba leveranser kommer inte att räcka för att konkurrera på apoteksmarknaden i framtiden. Det menar Gustav Hasselgren, vd för Apohem: ”För att ta en tydlig position måste man vara lite annorlunda.”
I en intervju med Market berättar han om:
✓ Erbjudandet som ska göra Apohem unikt i den hårda konkurrensen.
✓ Extrema försäljningstillväxten.
✓ Värvningen som ska lyfta varumärket till nästa nivå.
✓ Hur samarbetet med Axfood ger större muskler.
Logistik
Mat.se och Apohem utökar samarbetet inom Axfood-familjen. I dag startar landets första samleverans med mat och receptbelagd medicin. ”Vi vill göra kundernas vardag lite enklare”, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef för Mat.se.
Digitala handelsplatser
Corona har gett Apohem en rejäl skjuts, på bara några månader ökade omsättningen med 400 procent. Men Apohems vd Gustav Hasselgren hade gärna klarat sig utan draghjälp från pandemin. ”Jag hade hellre sålt mindre handsprit.”
Logistik
Axfood testar att låta utvalda kunder som handlar hos Mat.se få ett erbjudande om att komplettera sin beställning med apoteksvaror från Apohem. ”Viktigt att vi hittar synergier och nya samarbeten inom koncernen”, säger e-handelschef Frida Ridderstolpe.
Digitala handelsplatser
Med sin nya varumärkesplattform tar Apohem ett helhetsgrepp på hälsa. Och med nya ambitioner kommer en ny kostym. ”Vi får en tydligare position på marknaden”, säger vd Gustav Hasselgren.
Chefsintervju
”Våra marknadsandelar växer varje månad och vi växer snabbare än marknaden”, säger Gustav Hasselgren, sedan sex månader vd för nätapoteket Apohem. Under 2020 ska varumärkeskännedomen öka rejält och viljan är att bli Sveriges ledande nätapotek genom ett helhetsgrepp om hälsa.
Arbetsliv
Henrik Patzer lämnar rollen som vd det nya nätapoteket Apohem. ”Han och styrelsen har haft olika syn på hur framtiden ska se ut, så då har han valt att hoppa av”, säger Johan Bergenheim som nu tar över.
Digitala handelsplatser
Det blev en flygande start när Axfoods nätapotek Apohem lanserades i tisdags. I alla fall om man får tro vd Henrik Patzer. ”Det har gått riktigt bra, vi har fått in bra med order och det har inte varit något strul med tekniken”, säger han.