Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Åhléns Outlet
Etablering
Åhléns Outlet har hållit stängt i över 100 dagar efter branden på Erikslund i Västerås i juli. I dag är det nypremiär för varuhuset. ”Vi har passat på att ändra om en hel del”, säger vd Stina Klaesson.
Trender
När konjunkturen dippar kommer lågpris att vara viktigare än någonsin. Och vi kommer att få se många nya aktörer på lågprismarknaden. ”När kunderna nu får mindre i plånboken ritas kartan om”, säger Stina Klaesson, vd Åhléns Outlet.
Säkerhet
Åhléns Outlet klarade sig med en hårsmån i branden som totalförstörde Jula och Willys. Vd Stina Klaesson planerar nu för en nyöppning i höst, av butiken som var kedjans allra första.
Förvärv
Ayad Al-Saffar blir majoritetsägare i Åhléns – och kliver dessutom in som vd. ”Jag vill vara med och driva bolaget. Min energi och entusiasm ska avspeglas i den dagliga driften”, säger han till Market och öppnar samtidigt för fler varuhus.
Chefsintervju
Hon var med och byggde upp Stadium Outlet. När Åhléns ville göra samma resa handplockades Stina Klaesson för att leda satsningen. På fyra år har det blivit över tio varuhus. Trots en kraftig expansion är bolaget i dag lönsamt.
Här berättar Åhléns Outlets vd mer om:
✓ Den framgångsrika resan – efter röriga starten: ”Det var kaos.”
✓ Utmaningen som fick henne att hoppa på tåget.
✓ Expansionsplanerna – och faktorn som avgör om det blir 30 eller 80 varuhus.
✓ Planerna på att starta e-handel.
✓ Förhållandet till storastyster Åhléns.
✓ Stora utmaningarna i en orolig omvärld: ”Jag gillar när det är svårt och det är det just nu.”
Finansiella rapporter
Åhléns Outlet ökade omsättningen till 275 miljoner kronor under 2021 och vände röda till svarta siffror. ”Vi är naturligtvis mycket stolta över att vi levererade ett så starkt resultat”, säger vd Stina Klaesson. Nu laddar kedjan för fler etableringar under hösten.
Etablering
Förra veckan var det premiär för Åhléns Outlet på Bernstorp i Arlöv utanför Malmö. Ytterligare två öppningar väntar innan påsk. ”Det märks att vi har börjat få rutin”, säger vd Stina Klaesson som flaggar för fortsatt expansion i höst.
Digitala handelsplatser
Åhléns Outlet fortsätter att växa med fler varuhus. Samtidigt satsar moderkedjan online. Frågan är om outletkedjan ska gå samma väg? Här är beskedet från vd Stina Klaesson.
Finansiella rapporter
Åhléns Outlet ökar försäljningen - och förbättrar resultatet kraftigt. ”Vårt mål är att gå med lönsamhet redan i år”, säger vd Stina Klaesson som även hintar om ytterligare ett varuhus.
Köpcentrum
Åhléns Outlet låter kunder handla via Instagram för att sedan kunna hämta beställningen utanför något av varuhusen. ”Det har varit ett otroligt stort intresse”, säger vd Stina Klaesson som inte utesluter en fullskalig e-handelssatsning framöver.
Köpcentrum
I dag öppnar Åhléns Outlet sitt nionde varuhus – och det första större i Stockholmsområdet. ”Vi har länge önskat ett fullstort varuhus i närheten av Stockholm”, säger vd Stina Klaesson inför premiären i Länna.
Köpcentrum
Åhléns Outlet har gått starkt under pandemin. ”Efter de nya restriktionerna nu har vi i vissa butiker sett en något mindre ökning än innan”, konstaterar vd Stina Klaesson. Samtidigt växer verksamheten fysiskt.
Köpcentrum
Åhléns Outlet tar en paus från sociala medier. ”Vi vill undvika att stimulera handeln ytterligare”, skriver kedjan i sociala medier. Bakgrunden är givetvis Folkhälsomyndighetens tuffare rekommendationer.
Etablering
Pop up, showroom, shop-in-shop – och sen då? ”För e-handlare finns det många fördelar med att tränga ut i den fysiska miljön och få ett verkligt möte med kunden”, säger retailtrendspanaren Magnus Ohlsson på We Hunt for Heads, och lanserar nästa lösning: fysisk butik.
Köpcentrum
I går öppnade Åhléns Outlet på Marieberg i Örebro. För en månad sedan var det premiär på Birsta i Sundsvall. ”Nu ska vi stanna upp och utvärdera sortiment och erbjudande”, säger vd Stina Klaesson.