Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Adlibris
Analys
Konsensus i branschen är att 2023 blir ett utmanande år. Samtidigt tycks ingen vilja erkänna sig vara utsatt, i stället tror man att just sitt företag står starkt i krisen. Det skriver Markets Loke Westberg.
Försäljning
Efter rekordstarka 2021 blev 2022 det näst bästa året någonsin för bokförsäljningen. Det visar rapporten Bokförsäljningsstatistiken 2022. ”Det är många olyckskorpar som dödförklarat boken, men vi ser ju att den står sig väldigt bra”, säger Bokhandlareföreningens ordförande Maria Hamrefors. Här är kanalernas utveckling – och nyckelfaktorerna för bokhandelns fortsatta framgång.
Försäljning
Bokrean har varit utdömd många gånger. Trots det återkommer den som en kär tradition år efter år. I dag gick startskottet för årets upplaga. ”Vi har sålt 100 000 böcker under förhandsbokningen”, säger Sakari Luovio på Adlibris samtidigt som Akademibokhandeln vittnar om köer utanför butikerna redan vid 07 i morse.
Kartläggning
De flesta företag vill ha hög synlighet med mycket sökningar på Google. Men hur smickrande är det att ligga högt på listan över sökningar med ordet ”retur” kopplat till sitt varumärke? Vi har kollat hur retur-googlandet ser ut bland landets tio största e-handlare. Tre aktörer sticker ut rejält. ”Det här är nyckeltal som man som e-handlare måste ha koll på”, säger Kristofer Dalin, analytiker på My Telescope.
Digitala handelsplatser
I oktober blev det klart att Adlibris förvärvade Pocket Shop av Bonnier Books i en intern affär. Nu flyttar Pocket Shop in i Adlibris huvudkontor på Sveavägen – och i affärsmodellen.
Analys
De senaste åren har det varit ett stort fokus på marknadsplatser och direct to consumer-varumärken i e-handelskretsar. Lite orättvist har onlinevaruhusen, som representerar många av våra mest framgångsrika e-handlare, hamnat i skymundan.
Kartläggning
Under hösten har retailexperter pratat om Black Friday som den sista sucken innan lågkonjunkturen slår till. Men vad säger handlarna – blir det vild reafest, eller inställda kampanjer? Market har pejlat läget med elva stora kedjor och e-handlare. Här berättar de hur, när och var de satsar på årets rea, omvärldsturbulensens påverkan och hur lagernivåerna ser ut.
Förvärv
Det står nu klart att Adlibris förvärvar Pocket Shop av Bonnier Books. Förvärvet förväntas vara helt klart i början av januari nästa år. ”Finns många spännande möjligheter kring hur vi drar nytta av varandras styrkor.”
Förvärv
Adlibris har ingått en avsiktsförklaring med Bonnier Books om att köpa Pocketshop, det bekräftar Adlibris vd Jonas Karlén för Market. ”Det är ett bra och välfungerande företag.”
Försäljning
Klockan 13 i dag avslöjas vinnaren av Nobelpriset i litteratur. ”Vi är astaggade och förberedda”, säger Sakari Luovi försäljningschef för Adlibris. Även hos Bokusgruppen är man redo att agera.
Affärsutveckling
I ett nytt poddavsnitt kritiserar e-handelskungen Pär Svärdson unga företag som saknar lönsam affärsmodell. Att ta in miljoner i form av riskkapital är ett misslyckande när man som företag snarare borde ge sina ägare utdelning, resonerar han.
Framtidens teknik
Med appen Team Together kan kunderna välja butiker som stöttar sociala insatser i stället för att locka med rabatter. Nyligen belönades grundaren och Handelsstudenten Erik Enger Karlson med Anders Wall-stipendiet för sin innovation.
Försäljning
I morgon startar årets bokrea och bokhandlarna har förberett sig för ett högt tryck i både digitala och fysiska kanaler efter att restriktionerna försvunnit. ”Vi har ett bra flow nu och jag är nästan orolig att vi har köpt in för lite”, säger Anders Billing som är vd på Ugglan Bokhandel.
Chefsintervju
De skapade stora rubriker som toppchefer i handeln – sen försvann de från branschen. Market har letat upp några tunga namn från förr och kollat vad de gör i dag. Johan Kleberg kände sig klar med storbolagsvärlden när han tvingades lämna Adlibris. Nu bygger han upp en ny företagsgrupp tillsammans med hustrun Ebba Kleberg von Sydow. Här berättar han om varför det skar sig med chefen på Adlibris, lärdomarna från åren inom tv-världen och planen för den nya verksamheten. ”Stora företag kan vara otroligt långsamma och ängsliga, de lägger tid på fel saker.”
Försäljning
Bokrean ser ut att genomföras med restriktioner – igen. Men med ett starkt år i ryggen hyser bokbranschen ingen oro för tappad trafik. ”Vi gör troligtvis vårt absolut bästa år någonsin”, säger Ugglans vd Anders Billing.
Köpupplevelse
Från havererad logistik till sista minuten-leveranser på julafton. Adlibris har gjort en tydlig comeback sedan katastrofjulen 2018. Här pekar vd Jonas Karlén ut vad som har varit avgörande – bland annat inrättandet av ett eget ”swat-team” – och ger sina bästa tips för lyckade leveransupplevelser.
Logistik
Adlibris har utsetts av konsumenterna till årets luftsnålaste e-handlare. Framgången bygger på långvarit arbete tillsammans med leverantörer för att hitta smarta lösningar. ”Vi har kommit en bra bit på vägen men vi är inte färdiga” säger Nicklas Törnqvist som är Head of Delivery Experience på Adlibris.
Försäljning
Trots att Black Week smög i gång redan förra helgen är det fullt ös i dag. Det uppger de e-handlare och kedjor som Market varit i kontakt med. ”Black Friday har börjat otroligt starkt för oss”, säger exempelvis Cerveras e-handelschef Nic Staeger.
Guide
Pär Svärdson startade sitt första bolag redan som 16-åring. ”Det var någon form av investmentbolag utan pengar”, säger han. Trots att det första bolaget inte blev någon större succé gav det honom övning. De två nästa bolagen han startade, Adlibris och Apotea, skördade desto större framgångar. Även Kristina Lindhe hade startat två bolag innan genombrottet kom. Med Lexington var hon övertygad om att det skulle bli en fullträff redan från starten. Här berättar de två entreprenörerna om sin resa – och tipsen för ett framgångsrikt entreprenörsskap i handeln.
Kartläggning
Årets främsta shoppingdag står för dörren, i år helt utan restriktioner. Market har undersökt hur tio av branschens största aktörer satsar på Black Friday – och optimismen är stor. Det utlovas storsatsningar, skarpa kampanjer och oslagbara erbjudanden. Den fysiska handeln spås bli intensivare än i fjol, men många handlare förbereder sig för fortsatt högtryck online.
Digitala handelsplatser
Adlibris ställer nya krav på bokförlagen. Det kan påverka chanserna att behålla uppdraget som huvudleverantör till bibliotek runt om i landet. ”Det oroar mig,” säger Daniel Forsman, stadsbibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek, till SVT.
Digitala handelsplatser
Adlibris har fått full utväxling på den stora omställning som bolaget gjort det senaste året – och mår bättre än någonsin. Här berättar vd Jonas Karlén om resan från svidande förluster till ett rekordstarkt första kvartal 2021. ”Det var avgörande att vi klarade anstormningen i fjol”, säger han.
Försäljning
Det har varit ett rekordintresse för bokrean i år – online. ”Vi har ökat omsättningen med över 50 procent mot förra året, i vissa genrer har vi fördubblat försäljning”, säger Adlibris försäljningschef Sakari Luovio.
Försäljning
2020 blev ett rekordår för Adlibris-ägda Mediafy, som ökade rörelseresultatet med 1 300 procent. Deras e-handel för tidningsprenumerationer gick starkt under pandemin, men framför allt stack det nya affärsbenet Morot & Co ut. ”Början av 2021 har främst handlat om att säkerställa leveranser på det vi sålde 2020”, säger vd Cecilie Moxheim.
Försäljning
En bok i sekunden på den svenska marknaden. Adlibris nådde nya höjder under under Black Friday. ”Vi höll en bra prestanda på sajten trots det höga trycket”, säger försäljningschefen Sakari Luovio.
Försäljning
Ett ökat intresse för läsande har gynnat Adlibris. Förväntningarna inför Black Week och julhandeln är skyhöga. ”Vi tror på starka tvåsiffriga försäljningsökningar”, säger försäljningschefen Sakari Luovio.
Försäljning
De senaste veckorna har Adlibris kunnat se rejäla försäljningsökningar online. ”Vi tagit in extrapersonal till vårt lager i Morgongåva, där vi även arbetar övertid”, säger PR-ansvarig Elias Vieglins.
Arbetsliv
Branschen är i förändring. Adlibris är med på tåget. Men nya vd:n Jonas Karlén nöjer sig inte med det, han vill att e-handlaren ska vara loket. ”Det viktigaste är att ha ett riktigt bra team som tycker om att arbeta i en sådan miljö”, säger han.
Digitala handelsplatser
Adlibris nya vd toppar laget ytterligare – och sätter större fokus på kundupplevelsen. Adlibris får en customer experience manager. Till rollen har Veronica Fras värvats från Viaplay.
Försäljning
Dubbla nobelpris i litteratur får Adlibris att jubla. ”Det ger en extra skjuts med två pristagare, men inte dubbelt så bra”, säger Sakari Luovio, försäljningschef. Tydligt är att Olga Tukarczuk säljer bättre än Peter Handke.
Marknadsföring
Sagan om Lisbeth Salander når sitt slut. I morgon släpps den sjätte boken i Millenniumserien. Bokhandlarna hoppas på hög försäljning. ”Årets starkaste boksläpp i sin genre”, säger Anna Austin på Akademibokhandeln.
Arbetsliv
I början av mars tvingades Adlibris vd Johan Kleberg sluta efter oenighet med styrelsen. Nu pågår jakten på hans efterträdare. ”Räknar med att kunna presentera en ny innan sommaren”, säger styrelseordföranden.
Digitala handelsplatser
Två butiker återstår efter att Adlibris har stängt på Regeringsgatan i Stockholm. E-handlaren utesluter inte nyöppningar framöver. ”Det är givetvis oerhört intressant”, säger Evelina Mikaelson, ansvarig för de fysiska butikerna.
Försäljning
Bokrean har hamnat lite i skymundan de senaste åren. Men än är den inte uträknad. ”Det är årets största bokfest och en av våra viktigaste försäljningsperioder”, säger Patrik Överby på Akademibokhandeln.
Digitala handelsplatser
Adlibris ökade omsättningen med tolv procent förra året. Samtidig redovisar e-handlaren en förlust på 125 miljoner kronor. ”Vi kommer se en kraftig resultatförbättring under 2019”, säger vd Johan Kleberg.
Digitala handelsplatser
Här är Adlibrisgruppens nya satsning. Tillsammans med Bonnier Magazines & Brands lanseras en inredningsbutik på nätet där kunderna kan få inspiration från magasin som Sköna hem och Allt i hemmet.
Försäljning
Adlibris omsatte två miljarder kronor 2017. Men logistikproblem under den viktiga julhandeln kostade 150 miljoner kronor i förlorade intäkter. ”Det svider”, säger vd Johan Kleberg i det kommande avsnittet av Markets podcast.
Etablering
I går, onsdag, öppnade Adlibris en ny butik i centrala Stockholm. Då väljer e-handlaren att förändra konceptet i den andra. ”Vi gör mer plats för vårt övriga sortiment”, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig.
Trender
Årets bokrea som startar i morgon, tisdag, hissas och dissas i branschen. Akademibokhandeln förväntar sig en bokfest. ”Prispressen på nätet har gjort att den har tappat lite av sin effekt”, kontrar Sakari Luovio, försäljningschef hos Adlibris.
Etablering
Nätbokhandeln Adlibris börjar sälja köksartiklar och öppnar också en tredje fysisk butik, på Kungsgatan i Stockholm. ”Det handlar om att vara relevantare oftare för våra kunder”, säger Adlibris vd, Johan Kleberg, tlll Market.
Digitala handelsplatser
Adlibris drar nytta av sina snabba leveranser och lägger till fler produkter i de platta paketen. Snart går Nordens största bokhandel igång med försäljning av – läkemedel.
Digitala handelsplatser
Nya appen Adlibris Express visar bara varor som finns i lager – med leverans samma dag till kunder i Storstockholm och dagen efter till övriga landet. ”Ger fysiska butikens snabbhet”, säger affärsområdeschefen Cajsa Malm till Market.
Digitala handelsplatser
Nätbokhandlarna agerade snabbt när Svenska Akademien avslöjade att Kazuo Ishiguro blir nobelpristagare i litteratur. ”Vi kan förbereda det mesta utom namnet och titlarna”, säger Patrik Överby på Akademibokhandeln.
Etablering
Adlibris är i särklass Sveriges starkaste varumärke inom media och underhållning. Det visar Markets undersökning Handelns hetaste kedjor och butiker. Samtidigt har streaming-tjänsterna flyttat fram positionerna.
Digitala handelsplatser
Adlibris nöjer sig inte med Sverige. E-handelsjätten tänker öppna fysiska butiker också i Norge och Finland. "Vi letar lokaler i Oslo och Helsingfors", berättar vd Johan Kleberg.
Digitala handelsplatser
Ska Adlibris kunna etablera fler fysiska butiker måste ombudstjänsterna bli mycket bättre. ”Vi har misslyckats kapitalt med att skapa ett e-handelsvänligt utlämningsställe”, säger Johan Kleberg, vd för Adlibris.