Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om Accessoarer
Finansiella rapporter
Daniel Wellington fortsätter att blöda, rapporterar Dagens Industri. På tre år har klockföretaget gjort en förlust på 759 miljoner kronor. ”Vi jobbar hårt på både intäkts- och kostnadssidan för att kontinuerligt vara lönsamma”, kommenterar kommunikationschefen utvecklingen.
Chefsintervju
De senaste tre åren har Rizzos omsättning halverats samtidigt som resultaten varit blodröda. Två rekonstruktioner och två år av pandemi har slagit hårt mot bolaget. ”Nu måste vi snart få någon stolpe in”, säger vd Lars Fins. I en stor intervju berättar han om:
✓ Att kliva in som vd i ett krisbolag – samtidigt som pandemin slog till.
✓ Synen på e-handeln: ”Det har blivit ett mantra – bygger du inte ut din e-handel klassas du som Jurassic Park.”
✓ Dråpslaget efter nyemissionen: ”Pengarna rann ut och det var omöjligt att parera.”
✓ Ljusningen för försäljningen under inledningen av 2022.
✓ Nya fokuserade verksamheten: ”Vi har sänkt våra omkostnader våldsamt”.
✓ Avgörande faktorn för att vända utvecklingen: ”Då finns det goda förutsättningar”.
Chefsintervju
Efter att ha tagit sig genom en pandemi som slog hårt mot urhandeln står Stjärnurmakarna redo för förändring. Nyligen meddelade bolaget att de säljer sin försäkringsverksamhet för att fokusera fullt ut på retail. Här berättar vd Peter Simonsson om:
✓ Försäljningsraset för urhandeln under pandemin...
✓ ...och så klarade sig Stjärnurmakarna genom den.
✓ Kedjans femårsplan – och de nya koncepten: ”Räknar med att det ska fortsätta växa”.
✓ Hur B2B-satsningen drog upp koncernens siffror.
✓ Starka starten på 2022.
✓ Försäljningen av försäkringsverksamheten – nu satsar Stjärnurmakarna fullt ut på retail.
Etablering
Bianca Ingrosso och Lovisa Worge lanserar ett nytt smyckesvarumärke. Försäljningen kommer ske i egen e-handel. ”Jag är så lycklig att nu kunna berätta att vi äntligen lanserat ANI”, säger Bianca Ingrosso.
Finansiella rapporter
Rizzos nettoomsättning ökade med tolv procent under andra kvartalet 2021/2022. ”Kvartalet präglades av ett rekonstruktionsarbete och fokus på koncernens överlevnad”, säger vd Lars Fins i en kommentar.
Kartläggning
Pandemiåren har varit blodröda för Rizzo med stora förluster samtidigt som försäljningen har slaktats. Kan de vända utvecklingen? ”Det ser relativt mörkt ut för det här bolaget, i alla fall om man tittar på de senaste sju åren”, säger aktieanalytikern Rolf Karp. Market har kartlagt koncernens utveckling de senaste 25 åren. Här kan du läsa om:
✓ Rizzos skakiga resa de senaste 25 åren – omsättning och rörelseresultat år för år.
✓ Butiksnätets utveckling från 1997 till i dag.
✓ Rizzo har redan hunnit genomföra två riktade nyemissioner under 2022: ”Hur länge till ska de hålla på med det här”, frågar sig analytikern.
✓ Rolf Karp listar tre avgörande nyckelfaktorer för att bolaget ska överleva.
✓ Aktiekursen som kollapsat: ”Vad gör de på börsen egentligen?”
✓ Analytikerns dom: ”I slutändan kan det bli konkurs.”
Chefsintervju
Bröderna Mikael, Andreas och Johan Christensson säljer klockor till kunder i 110 länder – med hög tillväxt och mycket god lönsamhet. Här berättar de om:
✓ Hur allt startade – i föräldrarnas garage.
✓ Resan till att bli en global e-handlare.
✓ De höga målen: ”Vi har en enorm potential att växa vidare och på sikt bygga ett miljardbolag.”
✓ Viktiga vägvalet – att slopa återförsäljare och bara sälja direkt till kund.
✓ Brödernas tips för att bygga ett starkt varumärke online.
Rekonstruktion
Krisdrabbade Rizzo Group kommer i dag att skicka ut ett ackordsförslag till sina oprioriterade fordringsägare. Enligt förslaget erbjuds de betalning av fordringsbelopp upp till 2 000 kronor samt 25 procent av det överskjutande beloppet.
Finansiella rapporter
Krisdrabbade Rizzo Group fortsätter blöda. Det visar siffror för bolagets brutna räkenskapsår som avslutades sista augusti. Trots detta är vd Lars Fins positiv inför framtiden.
Kartläggning
Kunderna strömmar till pantbankerna – förra året steg de största aktörernas omsättning med hela 29 procent. Market har tittat närmare på den mycket lönsamma nischbranschen:
✓ Lista: Omsättning och resultat för branschens 22 största aktörer.
✓ Tv-serien som lockar nya kunder.
✓ Den snabbt växande e-handelsförsäljningen.
✓ Hur pantbankerna utnyttjar intresset för vintage och second hand.
✓ Kundtrycket som fick webshopen att krascha.
Hållbarhet
Black Friday är en köpfest utan like, men också kraftigt ifrågasatt. Floran av alternativa kampanjer växer för varje år. Här berättar fem aktörer varför de vägrar delta i Black Friday och hur de utnyttjar rean för andra syften. ”Det är ett utmärkt tillfälle att skapa engagemang”, säger, Matilda Wiechel, aktivism- och kommunikationsansvarig på The Body Shop.
Kartläggning
Market har kartlagt lyxbutikerna i Stockholms mest exklusiva shoppingområde. Trots pandemin saknades inte konsumtionsvilja hos dem som har råd att sätta guldkant på tillvaron. ”Det finns ett bubblande sug efter den här typen av butiker,” säger Monica Bruvik, analytiker på HUI. Ladda ner listan med omsättning och resultat – bolag för bolag.
Försäljning
Efter en lång tid med pandemi och restriktioner gör sig Sverige redo för att öppna upp samhället. Något som har fått konsumenterna att börja kika efter festkläder och vigselringar igen. ”När marknaderna i Norden har lättat upp under sommaren och tidig höst har vi sålt slut på en stor andel av våra festklänningar”, säger Ville Kangasmuukko Nordström, vd för Bubbleroom.
Försäljning
Optik, leksaker och mode är delar av handeln där försäljningen fick ett rejält uppsving under juni i år. Siffrorna tyder på en tydlig återhämtning för de kategorier som tappade mest under 2020, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research.
Försäljning
Krisande Rizzo Group har tecknat ett investerings- och aktieteckningsavtal med New York-baserade Global Corporate Finance. I utbyte mot aktier får bolaget kapital. ”Det stärker vår förmåga att förverkliga vår starka affärsplan”, säger vd Lars Fins.
Retail Awards
Förra året vann de pris för Årets butik i Retail Awards. Nu lanserar City Optik e-handel med fokus på egenvård och rådgivning. ” Vi har haft Skincity som förebild, som den rådgivningen du kan få via dem om din hud”, säger delägare Åsa Vikström.
Försäljning
Rizzo Groups jämförbara försäljning sjönk med nästan 43 procent under det senaste kvartalet. ”December-februari blev en ständig kamp för att överhuvudtaget kunna bedriva butiksverksamhet”, säger vd Lars Fins.
Försäljning
När handelns intäkter minskar, drar många ner på gåvor till välgörenhet. I Giva Sveriges senaste rapport uppger hälften av de ideella organisationerna att gåvor från företag minskat jämfört med 2019. Enligt Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna och nybliven styrelseledamot för Missing People har organisationen tappat mer än hälften av företagsgåvorna.
Rekonstruktion
Anrika kedjan Väskan offrar ännu en butik och börjar ana ljuset i tunneln. Besparingarna ger effekt och efterfrågan på resväskor ökar när restriktionerna lättas på. “Redan nu är de på rätt sida och rätt sida om nollan”, säger rekonstruktören Marcus Wenner.
Försäljning
Under pandemin fick optikkedjan Smarteyes tillfälligt fokusera på annat än tillväxt. Samtidigt bäddar effekterna i form av lägre hyresnivåer och ökad digitalisering för fortsatt expansion framgent, tror kedjans vd Thomas Kusoffsky.
Rekonstruktion
Rizzos vd Lars Fins medger att läget är tufft nu när bolaget bland annat tvingas in i en kontrollbalansräkning. Men han tänker inte ge upp. ”Vi fortsätter kampen mot alla väderkvarnar som slår oss”, säger han till Market.
Rekonstruktion
Rizzo Group ansöker om företagsrekonstruktion – mindre än ett halvår efter att den förra avslutade. Restriktionerna för att minska smittspridningen av covid-19 har slagit hårt mot företagets försäljning.
Etablering
I höstas korades Sandqvist till Årets globala satsning vid Retail Awards. Men stränga coronaregler på flera nyckelmarknader har tillfälligt bromsat kedjans tillväxtplaner. ”Vi har butiker i London, Berlin och Paris som vi har behövt stänga helt i flera månader”, säger vd Caroline Lind.
Debatt
Mig veterligen har inte en försäljningskanal någonsin fått statligt betald marknadsföring där landets samtliga konsumenter har uppmanats att handla digitalt. Det skriver Rizzos vd Lars Fins i en replik till e-handelsexperten Moon-Suck Song.
Kundmöte
Synoptik får högst betyg av alla för kundmötet i Better Business undersökning. Vd Roland Olsson hyllar medarbetarna ute i butikerna. ”Ingen vet i förväg att man ska bli bedömd och det går därför inte att putsa till något”, säger han.
Försäljning
Kraftigare restriktioner tvingar Rizzo Group att bromsa. Bolaget inför nu inköpsstopp av varor och tjänster för att prioritera andra kostnader. Det klarar heller inte av sina finansiella åtaganden gentemot sin bank och för därför diskussioner om en waiver.
Försäljning
Glitter har sett ett stort besökstapp under pandemin. Samtidigt ökar snittköpet och konverteringen samt försäljningen av vissa produktkategorier. ”Vi har upptäckt helt andra kategorier där det finns mycket pengar för oss att hämta”, säger vd Susanne Börjesson.
Konkurs
Klockmaster i centrala Linköping har tvingats till konkurs. Tuffare restriktioner under hösten blev droppen. ”Det går inte att driva en affärsrörelse under sådana förutsättningar”, säger butiksägaren Urban Engdahl.
Framtidens teknik
När kunderna inte kom till butiken - ja då kör butiken ut till kunderna. Pandemin i våras fick butiken Blomstrande Ting i Huddinge att slå sig samman med en delibutik och de kör nu två gånger i veckan i bostadsområden i södra delarna av Stockholm.
Etablering
Accent-butikerna i Sverige byter skylt till Rizzo. I Eskilstuna väljer kedjan att göra omstart på nytt ställe och stänger i city. ”Vi flyttar till Tuna Park”, säger vd Rizzo Groups vd Lars Fins.
Konkurs
Fyra franchisetagare inom kedjan Direkt Optik klarade sig inte genom pandemin. Butikerna i Jönköping, Lidköping, Kalmar och Luleå har försatts i konkurs. Nyetableringen i Kalmar hann knappt ha öppet i ett halvår.
Köpcentrum
Granit kämpade med lönsamheten, även om bolaget halverade förlusten. Glitter åkte på en rejäl smäll när coronapandemin slog till. ”Eko är vår solskenshistoria”, säger Bergendahls vd Lars Ljungälv. Det var skilda världar för koncernens bolag under det senaste räkenskapsåret.
Etablering
Rizzo öppnade i förra veckan en fjärde pilotbutik i sitt nya koncept – denna gång i Fältöversten i Stockholm. ”Vi vill nå fler med ett bredare sortiment”, säger Helena Morland, marknadschef på Rizzo Group.
Affärsutveckling
Krisdrabbade Venue Retail Group byter namn till Rizzo Group. Det beslutades på en extra bolagsstämma i går torsdag. ”Venue Retail Group är ett namn som vi inte har någon som helst kommersiell nytta med att använda, säger vd Lars Fins.
Försäljning
Venue Retail Group fortsätter att tappa försäljning. Under det sista kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår sjönk den jämförbara försäljningen med 33,5 procent. ”Det har varit ett extremt tufft kvartal där vi har fått slita hårt för att klara vår likviditet.”, säger vd Lars Fins.
Etablering
Synsam group flyttar hem tillverkningen av glasögon från Asien och bygger en ny hållbar fabrik i Ockelbo. ”Det här är den enskilt största investeringen i Synsams historia”, säger Synsam Groups koncernchef Håkan Lundstedt.
Retail Awards
Cityoptik hade skrivit ett inlägg och gratulerat en av sina konkurrenter till segern i Årets Butik. Förvåningen när de själva lästes upp som vinnare var därför stor. ”Vi blev helt chockade. Men ett stort glädjerus”, säger delägaren Åsa Wikström.
Säkerhet
Sedan en vecka tillbaka har Synsam stora problem med driftstörningar i sitt datasystem. Hemsidan ligger nere och butikernas verksamhet har drabbats. ”Då vi har en pågående utredning vill vi inte spekulera i vad störningarna beror på”, säger kommunikationschef Jenny Fridh.
Etablering
Efter krisåret har Venue Retail Group tagit sig ur rekonstruktionen. Men faran är inte över och nu fortsätter kampen för att få lönsamhet i bolaget. ”Det är en enkel matematik, vi vill få fler att handla hos oss”, säger vd Lars Fins.
Etablering
Synsam Group har öppnat tre fysiska Ai Eywear-butiker samt e-handel. Nu väljer koncernen att rulla ut konceptet i alla sina butiker. ”Tillför ett utmärkt värde för Synsams kunder”, säger vd Håkan Lundstedt.
Försäljning
Vanbruun ökade omsättningen med 49 procent 2019. Men våren 2020 såg desto mörkare ut för e-handlaren, som bland annat specialiserat sig på förlovnings- och bröllopsringar. ”Fram till mitten av mars hade vi en enormt stark tillväxt sedan stendog det”, säger vd Victor Halvarsson.
Försäljning
Venue Retail Group ska genomföra en nyemission för att fylla på kassan, en del i den rekonstruktion som bolaget hoppas ta sig ur under hösten. Nu vill styrelsen att anställda ska få vara med och köpa aktier.
Etablering
Ett breddat sortiment är en del i den affärsplan som ska ta Venue Retail ur krisen. I juli öppnade två pilotbutiker. ”Det innebär i vårt fall att vi tar ut svängarna och testar lite olika saker och produkter”, säger vd Lars Fins till Market.
Rekonstruktion
Venue Retail Group är redo att göra upp med fordringsägarna – och gå vidare. Ett ackordsförslag har presenterats. En ny affärsplan utarbetas som bland annat innebär fler kostnadsbesparingar där personal sägs upp.
Försäljning
Försäljningen har rasat i optikhandeln under coronakrisen. ”Kunden slutade komma från en dag till nästa”, säger Roland Olsson, vd för Synoptik, och spår ett 2020 med negativ tillväxt, utslagning av fristående aktörer och ökad konsolidering. Samtidigt kommer optikbranschens e-handel att ta fart menar Marita Bertilson, vd på Specsavers.
Försäljning
Lars Fins får ingen smekmånad som vd för Venue Retail Group. Försäljningen fortsätter att rasa och förlusten växer. Men han ser möjligheter för krisbolaget. ”Vi har omgående inlett arbetet med en kraftigt förstärkt förändringsplan och med en ny affärsplan”, säger han.
Arbetsliv
Håkan Lundstedt värvar från sin tidigare arbetsgivare. När Synsam ska effektivisera processer och öka produktiviteten i butikerna går uppdraget till Mekonomens norska landschef Torhild Barlaup.
Arbetsliv
Lars Fins har klivit in som vd i Venue Retail Group. Han ska vända krisbolaget till succé, kör med full gas från start och styr in på en väg som kommer innebära förändring. ”Det går inte att vänta”, säger han.
Försäljning
Venue Retail Groups ägare kommer att kalla till en kontrollstämma för att pröva om balansräkningen går att räta upp eller om likvidation krävs. ”Vi har ju en mängd åtgärder igång som vi tror är medicinen”, lugnar Anders Arverud, CFO.
Rekonstruktion
Venue Retail Group vill ha längre tid på sig att jobba med den pågående rekonstruktionen av företaget. Det framgår efter en ansökan om förlängd rekonstruktionstid hos Stockholms tingsrätt.
Konkurs
Antalet varsel och konkurser ger ett nattsvart läge för stora delar av handeln. Halland är ett av de hårdast drabbade länen: ”Det finns ingen möjlighet när försäljningen nästan helt uteblir”, säger Peter Oscarsson som beslutat stänga en av sina butiker för att ha en chans att överleva.
Försäljning
Coronakrisen hindrade Synsams framfart. Trots en bra start på året pekade tillväxtkurvan nedåt för det första kvartalet. ” Nu fokuserar vi fullt ut på att anpassa verksamheten efter marknadsläget”, säger vd och koncernchef Håkan Lundstedt.
Etablering
I förra veckan öppnade Synsam en flaggskeppsbutik i Göteborg. ”Kunderna får en supermodern upplevelse i två plan”, säger Marina Kereklidou, kreativ chef för Synsam Group, som utlovar något utöver det vanliga.
Försäljning
Urhandeln hör, liksom kläder, skor och väskor, till de kategorier som drabbats allra hårdast av coronapandemin. Under mars nådde affärerna nya bottennivåer, men inför studentavslutningarna tänds en strimma hopp om att försäljningen kan ticka igång.
Försäljning
Venue Retail Group ökade den jämförbara försäljningen under senaste kvartalet, innan coronakrisen slog till på allvar. ”Försäljningen under slutet av januari och under hela februari är vår starkaste så här långt under verksamhetsåret”, säger vd Jonas Ottosson. Resultatet däremot fortsatte att peka åt fel håll och vid slutet av kvartalet fanns inget eget kapital kvar.
Digitala handelsplatser
Optikkedjan Specsavers har gått online. Det situation som uppstått, i och med coronapandemin, skyndade på lanseringen. ”Vi vill vara tillgängliga för alla”, säger landschefen Marita Bertilson.
Säkerhet
Att dörren in i Wilhelm Pettersson guldsmedsaffär saknade dörrsluss blev räddningen för tre personer under terrordådet på Drottninggatan i Stockholm. ”Jag såg lastbilen åka förbi när jag stod i butiken. Jag kan fortfarande nästan inte ta in allt”, säger Mats Pettersson om dagen för tre år sedan.