Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om 7-Eleven
Hållbarhet
Efter ett år med PBX, Reitan Convenience testlabb för hållbara produkter, har ambitionen skruvats upp ytterligare. Redan 2030 ska alla produkter i Pressbyrån och 7-Elevens sortiment vara hållbara. ”Vårt arbete med att förändra branschen har bara börjat.”
På nytt jobb
Reitan Convenience Sverige tappar sin inköps- och marknadsdirektör. I maj blir AnnaMaria Carnemark vd för servicehandelsjättens norska verksamhet. ”Jag ser fram emot utmaningen”, säger hon.
Affärsutveckling
Det var världspremiär i Oslo i veckan när 7-Eleven Market slog upp dörrarna till den första butiken i konceptet. Butiken lovar ett brett urval av dagligvaror - till priser som matchar Rema 1000.
Chefsintervju
Hon går i gång på förändring och bekvämlighet. Reitan Conveniences nya vd Anna Wallenberg lockades av att leda ett företag som fyller en viktig funktion i många människors liv. ”Man ska känna att det är där man kan lösa sina vardagsproblem”. Här berättar hon även om:
✓ Det svåra coronaåret
✓ Återhämtningen och försäljningsutvecklingen i år
✓ Planen för e-handeln
✓ Målet att bli bäst i Sverige på hållbarhet
✓ Hur Pressbyrån och 7-Eleven-butikerna ska förändras framöver
Försäljning
Efter ett år med stora försäljningstapp börjar Reitan Convenience Sverige se att kunderna kommer tillbaka. Samtidigt förbereder sig vd Mariette Kristenson för att kliva över som vd för hela organisationen. ”Jag känner de flesta av våra marknader som jag kommer ansvara för väl”, säger hon.
Etablering
Pressbyråns obemannade pilotbutik har varit igång i strax över tre månader i centrala Stockholm och nu är Reitan Convenience redo för nästa steg. ”Målbilden var att se hur en sådan här enheten skulle funka och det har funkat jättebra”, säger affärsutvecklingschef Maria Isaksson.
Etablering
7-eleven på Folkungagatan i Stockholm har ansökt om tillstånd att få servera öl och vin. ”Ansökan om tillstånd för att servera alkohol är en del i ett utvecklingsarbete där vi tittar på nya framtida eventuella möjligheter”, säger Reitan Conveniences kommunikationschef Lennart Schultz i ett mejl till Market.
Försäljning
Coronakrisen tvingar 7-Eleven och Pressbyrån att stänga butiker. ”På ett fåtal platser har kundunderlaget inte räckt till”, säger Lennart Schultz, kommunikationschef hos ägaren Reitain Convenience Sweden.
Utrikes
Tyska dagligvarukedjor är på väg att erövra världen. Sedan Lidl redan för sex år gick upp i topp över Europas största kedjor har företagets fokus skiftat från ren lågprisaktör till en global supermarketjätte. Ett arbete som Aldi nu sägs stå inför.
Etablering
7-Eleven ökar farten med ett nytt koncept som lockar med restaurangdel, vinavdelning, kosmetika och hemelektronik. Följ med in i den första testbutiken: ”Lab store” i Dallas. ”Här kan vi utvärdera hur nya idéer tas emot”, säger konceptutvecklaren Molly Long till Market.
Etablering
Här utmanar 7-Eleven restaurangbranschen. Kedjan testar ett nytt koncept i Kristianstad där kunden kan sitta ner, äta enklare mat och ta ett glas vin. ”Det är en pilotbutik så får vi se hur det fungerar”, säger vd Magnus Carlsson vd för Reitan Convenience AB.
Affärsutveckling
Pressbyrån och 7-Eleven lanserar ett nytt samarbete med Greenfood, som levererar färsk snabbmat med hälsoprofil. ”Ett ultrasnabbt flöde”, säger Fredrik Klein, inköpsdirektör för Reitan Convenience Sweden, till Market.
Betallösningar
Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Försäljning
Dagligvaruhandeln har klampat in på servicehandelns territorium. Nu slår 7-eleven tillbaka och utökar sitt sortiment av basvaror. "Det har blivit en tuffare kamp om kunden i farten. Den har vi för avsikt att vinna", säger Magnus Carlsson, vd Reitans Servicehandel Sverige som äger 7-Eleven.