Zalando flyttar in mötet på sajten – lanserar personal shoppers i Sverige

Tyska e-handelsjätten lanserar digitala tjänsten Zalon by Zalando i Sverige. Kunderna får hjälp att välja anpassade outfits av en personlig stylist. ”Nu ska vi knäcka koden i Sverige”, säger vd Ivo Scherkamp till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Inför julhandeln lanserar Zalando en svensk version av Zalon by Zalando, en digital stylingtjänst som erbjuder individuellt anpassade stilråd kostnadsfritt från lokala modeexperter.

Tjänsten finns sedan tidigare i Tyskland, Österrike, Holland, Schweiz och Belgien.

– Zalon bygger på att en kund som vill förnya sin garderob, till exempel inför en fest eller ett bröllop, fyller i ett formulär där man berättar om sin smak och sina önskemål och sedan sammanförs med rätt stylist. Stylisten väljer en outfit ur Zalandos utbud och levererar samlat i en kartong, säger Ivo Scherkamp till Market.

I leveransen finns ett personligt brev från stylistyen och ett ”style card” som förklarar bakgrunden till valen och råd om hur plaggen kan bäras.

Kunden provar kläderna och kan returnera de som inte passar. Det går sedan att frivilligt vända sig igen till stylisten för att få kompletterande plagg hemskickade.

Frakt och returer är kostnadsfria, kunden betalar enbart för de plagg som behålls.

– Med hjälp av tekniken och algoritmer baserade på kundernas frågeformulär kan vi matcha dem med rätt stylist och stötta processen. Men det är det personliga mötet mellan kund och stylist som avgör det slutgiltiga resultatet. Zalon ska vara en digital lösning som ger den personliga service som kunden annars bara möter i fysiska butiker, säger Ivo Scherkamp.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...