Foto: Annika Af Klercker

XXL:s Sverigechef: Inga konkreta planer på att stänga varuhus

I dag finns inga konkreta planer på att stänga några varuhus. Det slår XXL:s Sverigechef fast. ”I framtiden ska vi så klar titta på e-handelns utveckling i förhållande till att etablera nya”, säger Janicke Blomsnes.
Text: Daniel Norman
Annons:

XXL hade det tufft på den svenska marknaden, kunde Market berätta i förra veckan.

Omsättningen sjönk med 1,4 procent jämfört med samma period i fjol, den jämförbara försäljningen sjönk med 7,2 procent mätt i lokala valutor.

– Det har varit en mycket krävande sommarsäsong där vi bestämde oss för att skala ned lite på marknadsföringen. Möjligen höll vi i den strategin lite för länge men vi är eniga om att det var bra i början av kvartalet, säger Janicke Blomsnes till Market.

Har ni vidtagit några åtgärder för att få fart på försäljningen?
– Det har vi. Nu lanserar vi bra höstkampanjer med starka priser. Vi har de bästa medarbetarna på marknaden och är taggade inför det sista kvartalet.

Janicke Blomsnes berättar att kedjan satsar på ett omnikanalserbjudande och att man där göra stora framsteg.

 – Inom XXL har man tagit fram starka strategier som vi tror på.

Koncernen såg en stark tillväxt online under tredje kvartalet med en försäljningsökning på 40 procent.

– Vi har också en kraftig tillväxt, vad gäller e-handeln, i Sverige, säger Janicke Blomsnes.

Resultatet för den svenska verksamheten försämrades, från 97 miljoner norska kronor tredje kvartalet i fjol till 76 miljoner norska kronor i år.

– Det beror enbart på den dåliga försäljningen under sommarmånaderna. Vi har en bra kostnadskontroll och har samma kostnadsprocent som förra året.

I förra veckan kom beskedet att XXL:s koncernchef Fredrik Steenbuch slutar och ersätts av den operativa chefen Ulf Bjerknes.

Janicke Blomsnes tror inte att det kommer att påverka den svenska verksamheten.

– Fredrik Steenbuch lämar inte XXL. Han ska fortsatta jobba med strategiska planer, speciellt vad gäller vår omnisatsning. Känner jag honom rätt, kommer han att följa utvecklingen i Sverige noggrant.

I en intervju med norska Nettavisen gick den nya koncernchefen Ulf Bjerknes ut och sa att kedjan kan komma att stänga varuhus kommande år.

– Det är viktigt att få fram i dag och det inte finns några konkreta planer på att stänga några varuhus. I framtiden ska vi så klart titta på e-handelns utveckling i förhållande till att etablera nya, säger Janicke Blomsnes.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...