Foto: Foto: Vendela Kjerner

XXL växer på den svenska marknaden – en tillväxt på 18 procent i tredje kvartalet

XXL ökade omsättningen med 16 procent under tredje kvartalet. Svenska marknaden växte ännu mer med en tillväxt i både fysiska butiker och online.
Text: Daniel Norman
Annons:

Bakom tillväxten på 16 procent ligger nya butiker men också en ökad försäljning i jämförbara butiker med sex procent. 

Det var på den svenska och den finska marknaden som tillväxten var högst jämfört med samma period förra året.

I Sverige växte kedjan med 18 procent mätt i lokala valutor. Den jämförbara försäljningen ökade med  7,6 procent. XXL ser tillväxt både i fysiska butiker och online.  

I Finland var tillväxten 26 procent, däremot sjönk försäljningen i jämförbara enheter med -0,8 procent.  

Även försäljningen online växer rejält totalt sett. Under tredje kvartalet var den 28 procent högre än motsvarande period 2016. 

Rörelseresultatet för hela gruppen landade på 252 miljoner norska kronor, ett förbättring från förra årets 214 miljoner norska kronor. I Sverige förbättrades rörelseresultatet från 72 miljoner norska kronor tredje kvartalet i fjol till 97 miljoner norska kronor i år.  

Hittills i år har XXL öppnat sex nya butiker. Planen är att det ska bli totalt elva nya i år. Under tredje kvartalet klev kedjan in i Österrike där man redan hunnit öppna två butiker och har en tredje på gång. 

XXL har redan tecknat kontrakt på fem nya butiker inför nästa år och siktar på sju till tio totalt. Samtidigt gör en växande e-handel att kedjan hela tiden får utvärdera värdet i att öppna ytterligare fysiska butiker. 

Fortsatt tillväxt ska ske både i fysiska butiker och online på befintliga marknader likväl som på nya. I Danmark finns XXL ån så länge bara närvarande med e-handel. Där undersöks möjligheten att öppna fysiska butiker. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...