Foto: Shutterstock/Vendela Kjerner

XXL låter robot sköta paketulämningen: ”Viktiga steg på vägen”

Att hämta varor som beställts online i butik är populärt. I sitt varuhus på Hamngatan låter XXL en robot sköta paketutlämningen.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Att låta näthandeln och butikerna samspela är en enorm fördel både för XXL och för våra kunder, som snabbt får tag i precis de varor de vill ha, säger Johan Ljung, interim-vd för kedjan i Sverige.

I XXL:s varuhus på Hamngatan hämtas hundratals paket varje vecka. Nu har kedjan installerat en robot som ska sköta utlämningen.

Roboten läser en streckkod som skickats till kunden och paketet levereras sedan via en lucka.
Kunden kan sedan, om den vill, prova produkten på plats i butiken och byta om det till exempel skulle vara fel storlek.

På så sätt minimeras antalet returer.

En pick-up robot är inte den enda nya tekniska lösningen som XXL testar i varuhuset på Hamngatan.

Självskanningskassor är en annan. Genom det kan personalen lägga mindre tid bakom kassadisken och mer ute på golvet bland kunderna.

– Handeln förändras oerhört snabbt och det är viktigt att vi möter våra kunders förväntningar och önskemål. Vi jobbar nu stenhårt för att skapa en kundupplevelse som är helt sömlös, med fokus på bästa möjliga service, oavsett om du handlar i något av våra varuhus eller online. XXL:s pick up-robot och självskanningskassor är viktiga steg på vägen, säger Johan Ljung.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...