Foto: Daniel Norman

XXL gick starkt hemma i Norge – mer blygsam utveckling i Sverige

XXL ökade försäljningen under det tredje kvartalet, främst drivet av en stark utveckling i Norge. På den svenska marknaden var tillväxten mer blygsam.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

XXL omsatte 2 823 miljoner norska kronor under det tredje kvartalet, en tillväxt på 14 procent.

Den jämförbara försäljningen steg med tio procent, främst drivet av en stark utveckling i Norge.

Där växte XXL med 21,1 procent under kvartalet, den jämförbara försäljningen steg med 16,1 procent.

Den svenska verksamheten omsatte 827 miljoner norska kronor, 12,4 procent bättre än tredje kvartalet i fjol

Mätt i lokala valutor var tillväxten emellertid mer blygsamma 2,6 procent. Det var framför allt nya butiker som gav kedjan ett lyft. Den jämförbara försäljningen steg med 0,2 procent.

De tre outletbutikerna vid den norska gränsen bromsar utvecklingen i Sverige. På grund av den stängda norska gränsen har deras försäljningstapp varit över 70 procent under perioden.

Räknas de bort växte kedjan med 7,2 procent mätt i lokala valutor på den svenska marknaden och den jämförbara försäljningen steg med 4,1 procent.

XXL förbättrade rörelseresultatet till 214 miljoner norska kronor under kvartalet, vilket ska jämföras med ett resultat på 94 miljoner norska kronor samma period i fjol.

Den fina försäljningsutvecklingen kombinerat med högre bruttomarginaler ligger bakom lyftet. De förbättrade marginalerna påverkas av mer träffsäkra kampanjer.

XXL planerar att fortsätta växa, både genom existerande och nya butiker samt online. Under 2020 kommer fyra nya butiker  att ha öppnats. Framöver räknar kedjan med att öppna tre till fem årligen, där man ser möjligheter för expansion främst i Österrike men även i Sverige. Samtidigt kommer XXL att minska ytan i flera av sina befintliga enheter.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...