Foto: Foto: Daniel Norman

Willys superkvartal lyfter Axfood – omsättningen växte med tolv procent

Lågpriskedjan Willys redovisar starka siffror för tredje kvartalet. Rörelseresultatet ökade med drygt 16 procent och omsättningen fortsatte uppåt. Kedjan kompenserade därmed för Hemköps svaga resultat.
Text: Lars Welin
Annons:

Willys-kedjan ökade omsättningen med 12,2 procent under årets tredje kvartal. En stor del av ökningen förklaras med tillskottet av gränshandelskedjan Eurocash.

Men även i jämförbara enheter steg omsättningen med 4,9 procent. Högre snittköp, fler kunder och ökad e-handel ligger bakom förbättringen. Kedjans rörelseresultat ökade med 16,6 procent till 323 miljoner kronor, vilket gav en rekordhög rörelsemarginal på 5,0 procent.

Hemköpsbutikerna totalt ökade omsättningen med 4,4 procent, men ökningen drevs av franchisebutikerna och de egenägda butikernas omsättning stod stilla.

I jämförbara enheter ökade Hemköp totalt med 3,6 procent. Ökade snittköp och fler kunder påverkade kedjans butiker positivt, men butiken i Stockholm City påverkade negativt. Ombyggnaden –  och en ökad e-handel – gjorde också att resultatet belastades med högre kostnader. Rörelseresultatet uppgick till 42 miljoner kronor, vilket var 26 miljoner lägre jämfört med föregående år.

Axfood som helhet redovisar ett rörelseresultat för tredje kvartalet på 604 miljoner kronor, vilket var något högre jämfört med motsvarande period föregående år. Koncernens nettoomsättning ökade med 7,7 procent till 11,6 miljarder kronor.  

– Rörelseresultatet för kvartalet var det bästa någonsin med en stabil underliggande lönsamhet. Marginalen var enligt plan något lägre och en konsekvens av våra satsningar, främst på digital tillväxt, säger vd Klas Balkow i en kommentar.

Under hösten kommer Willys och Hemköp att erbjuda e-handel i ytterligare sju orter, vilket gör att Willys kommer att ha e-handel i 19 städer och Hemköp i nio städer när året är slut.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...