Foto: Shutterstock

Willys fortsätter att lyfta Axfood till rekordsiffror: ”Överträffar marknaden”

Willys fortsätter att leda Axfood till rekordsiffror. Kedjan har hittills i år växt med 9,9 procent. ”Högre snittköp och expansion av e-handeln bidrog till den positiva utvecklingen”, säger koncernchefen Klas Balkow.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Axfoods delårsrapport visar att butiksomsättningen steg med 9,2 procent årets inledande nio månader.

Jämförbara ökningen var 7,2 procent.

– Vi summerar ett starkt kvartal med en tillväxt som återigen överträffar
marknaden och levererar en förbättrad lönsamhet, säger Klas Balkow om utfallet.

Willys försäljning har hittills i år ökat med 9,9 procent totalt och med 8,3 procent i jämförbara butiker.

Index var samtidigt upp med 7,6 procent enligt torsdagsmorgonens siffror från Svensk Dagligvaruhandel.

– Det är alltså högre än marknadens tillväxt trots den svaga utvecklingen för Eurocash vars omsättning återigen minskade kraftigt med anledning av Norges begränsningar av resor till Sverige.

Hemköp växte med 7,7 procent (totalt) respektive 4,7 procent (jämförbara) januari-september.

Franchisebutikerna presterade som vanligt betydligt bättre än de egenägda.

– De egenägda butikerna påverkas negativt av en fortsatt utmanande situation för stora butiker i centrala storstadslägen där flödet av människor fortfarande är på en låg nivå, säger Klas Balkow.

Axfoods grossistverksamhet i Snabbgross har en exponering mot kafé- och restaurangmarknaden och därmed har den upplevt en minst sagt tuff inledning på 2020.

Tredje kvartalet var däremot betydligt bättre.

– Snabbgross har återhämtat sig snabbare än väntat.

Koncernens rörelseresultat steg ackumulerat med 11,3 procent till 796 miljoner kronor.

– Resultatökningen förklaras framför allt av butiksomsättningstillväxten och en effektiv logistik som väl kompenserade för de negativa effekterna från Eurocash och vissa Hemköpsbutiker, säger Klas Balkow.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...