Foto: Foto: Birgitta Linder

Wesc fortsätter att tappa försäljning då verksamheten ställs om mot mer wholesale

Wescs omsättning sjönk under andra kvartalet. Bakom tappet ligger en förändring av distributörsverksamheten. ”Vi ska vara en mer wholesaledriven organisation”, säger vd Joseph Janus.
Text: Daniel Norman
Annons:

Andra kvartalet

Nettoomsättning: 18,7 (23,1)
Rörelseresultat: -10,9 (-10,4)

Första halvåret

Nettoomsättning: 53,3 (61,8)
Rörelseresultat: -21,9 (-19,3)

Wesc omsatte 18,7 miljoner kronor under andra kvartalet. Motsvarande period förra året var omsättning 23,1 miljoner kronor. 

– Vi förbereder organisationen på att gå från en mindre distributörsdriven organisation till att vara en mer wholesalesdriven organisation, säger Joseph Janus i en kommentar. 

Bolaget har minskat antalet distributörer  för att satsa på de som är mest lönsamma. 2017 bedöms distributörsverksamheten omfatta mindre än 20 procent av omsättningen mot 80 procent för tre år sedan. 

Än har de nya försäljningskanalerna inte kompenserat för förändringen, konstaterar Wesc i sin delårsrapport. 

Rörelseresultatet försämrades också under kvartalet, -10,9 miljoner kronor mot -10,6 miljoner kronor samma period i fjol. 

– Det är ett omfattande förändringsarbete som pågår för att sätta den nya organisationen. Vi lägger grunden för en effektivare organisation som ska stå sig väl rustad för att möta företagets tillväxtplaner. Vi arbetar med att stärka vårt varumärke och anpassa detta till vår tid syn på streatwear, säger Joseph Janus. 

Bland annat har bolaget initierat en nysatsning på e-handel och försäljningen av dotterbolaget The Shirt Factory är avslutad.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...