Weekday kliver in på nya marknader: ”En spännande expansionstid”

H&M bromsar etableringstakten, men Weekday håller fortfarande högt tempo. ”Vi har en spännande expansionstid framöver”, säger marknadschefen Liselott Olovzon.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

H&M-ägda Weekday hade 33 butiker på nio marknader sommaren 2018.

Sedan dess har den lilla kedjans butiksnät växt med 40 procent – det vill säga 13 butiker har tillkommit och antalet marknader har utökats till tolv. Dessutom bedrivs e-handel på 19 marknader.

Hittills i år har Weekday öppnat i Reykjavik, Luxemburg, Köpenhamn, Paris, Leuven, Leipzig och Bergen. Och etableringarna fortsätter även under hösten och vintern 2019.

– Vi kommer bland annat att öppna ytterligare tre nya butiker i Storbritannien, två i London samt en i Sheffield. Vi har även en planerad butiksöppning i Krakow, Polen. Polen är en ny marknad som känns jättespännande, säger Liselott Olovzon.

Sent 2019 öppnar Weekday även två butiker i Zürich, Schweiz.

Och Weekday flaggar för fortsatt expansion på både befintliga och nya marknader.

Här i Sverige öppnar Weekday i Lund i höst, men kedjan vill inte avslöja om de har fler lägen på gång i hemlandet.

– I dagsläget fokuserar vi på Lund men vi är alltid öppna för goda möjligheter och bra lokaler, så vi får se vad framtiden ger.

– Lund är en universitetsstad och en kreativ plats som ligger Weekday nära hjärtat. Många i vårt team har studerat där innan de började sin resa på Weekday. Vi ser Lund som en perfekt plats för vår nästa butik i Sverige. Det är en plats med väldigt bra energi och fin historia. En fantastisk lokal, säger Liselott Olovzon.

H&M-koncernen som helhet har bromsat sina etableringsplaner. Totalt planeras ett nettotillskott på 130 butiker 2019, 45 färre än vad som kommunicerats tidigare.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...