Foto: Jamin Pirnia

Webhallen utvecklar sitt butiksnät – testar att sälja på mer traditionellt sätt

Webhallen lägger just nu stort fokus på sitt butiksnätverk. ”Dels var de ligger, hur de presterar men också hur de ska utformas”, säger marknadschefen Anton Nilsson.
Text: Daniel Norman
Annons:

Webhallen har stäng sin butik i Solna Businesspark.

– Den var tidigare en av våra bäst presterande butiker. Men efter att den frikopplades från huvudlagret, som tidigare låg i Sundbyberg, kombinerat med att vi öppnade ett antal närliggande butiker så fanns det anledning att inte förlänga hyreskontraktet när det löpte ut, säger Anton Nilsson till Market.

Han berättar att personalen fått andra jobb inom bolaget och att Webhallen räknar med att hämta hem den förlorade omsättningen genom ökad försäljning i andra butiker och online.

Just nu lägger kedjan ett stort fokus på sina fysiska butiker. Det handlar inte bara om placering och hur bra de presterar utan även om hur de utformas.

– Till exempel testar vi att ha varor ute i butik på ett mer traditionellt sätt i våra butiker i Täby och i Nordstan i Göteborg. Hittills ser det väldigt lovande ut och det är något vi troligen kommer att arbeta vidare med samtidigt som vi vill se över konceptet visuellt och funktionellt också, säger Anton Nilsson.

Kan du säga något om hur det har gått för Webhallen hittills i år?
– Vi har gjort enorma förbättringar internt i vårt arbetssätt och har byggt upp en grund som vi verkligen tror på. Många satsningar från våren har redan börjat bära frukt. Med det sagt så kommer vi att ha en del omstruktureringskostnader under detta räkenskapsår. Den stora utväxlingen på förändringsarbetet kommer framför allt att synas nästa år. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...