Walmart satsar på high tech-labb – mitt i butiken: ”Valt att inte gömma”

AI möter fysisk handel när Walmart nyligen invigde ett high tech-labb mitt i en av sina områdesbutiker utanför New York. Interaktiva skärmar och en massiv databank ingår i konceptet.
Annons:
Text: Susan Berzelius
Annons:

Detaljhandelsjätten Walmart kallar labbet för IRL (Intelligent Retail Lab).

Det ligger i en 4 500 kvadratmeter stor Neighborhood Market-butik på Long Island utanför New York och omfattar allt från datoriserad kundtjänst till skärmar där kunderna kan söka varukunskap.

Allt placerat inne i en separat, inglasad butik-i-butiken.

Butiken är en fullskalig supermarket med 30 000 artiklar.

– Vi har valt att inte gömma tekniken så till och med servrarna är synliga för våra kunder, säger Mike Hanrahan, vd för IRL.

I servercentret finns en interaktiv skärm som uppmuntrar kunderna att röra på sig och förstå hur tekniken reagerar på kroppsförflyttningar.

Den insamlade datamaterialet används i realtid för att butiksmedarbetarna ska kunna effektivisera sitt arbete och exempelvis fylla på de varor som efterfrågas mest.

Praktiskt kan det dessutom handla om att se till att utgångskassorna bemannas i takt med att butiken fylls av kunder och att det hela tiden finns kundvagnar tillgängliga.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...