Foto: Pontus Edman

Visset kvartal för Plantagen – kall mars slog mot försäljningen

Ratos redovisar en rörelseförlust på 18 miljoner kronor för första kvartalet, en rejäl försämring från i fjol. Den svaga utvecklingen för Plantagen är en bidragande orsak.
Text: Daniel Norman
Annons:

Nettoomsättningen för Ratos bolagsportfölj landade på 4,5 miljarder kronor första kvartalet, förra året var den 4,6 miljarder kronor. 

Rörelseresultatet försämrades från 102 miljoner kronor till en förlust på 18 miljoner kronor. 

– Det svaga resultatet beror till stor del på utvecklingen i Plantasjen och Diab. Plantasjen, som normalt gör förlust i första kvartalet, försämrar sitt resultat med 60 miljoner kronor, påverkat av en ovanligt kall mars, skriver Jonas Wiström, vd för Ratos i en kommentar.

Ratos äger 99 procent av Plantasjen som driver 120 butiker i Norge, Sverige och Finland, i Sverige under namnet Plantagen. 

Kedjans omsatte 557 miljoner norska kronor, drygt 631 miljoner svenska kronor, under första kvartalet. Det är en ökning med elva procent från i fjol. Lyftet härrörs till förvärvet av Saba. 

”Försäljningsutvecklingen i jämförbara enheter var negativ och påverkades av en kall mars med svag försäljning av utomhusplantor”, skriver Ratos i sin delårsrapport. 

Rörelseförlusten växte från 144 miljoner norska kronor första kvartalet förra året, cirka 163 miljoner svenska kronor, till 205 miljoner norska kronor, drygt 232 miljoner svenska kronor, motsvarande period i år.

Lägre försäljning kombinerat med priskampanjer för att driva trafik till butik påverkar resultatet.

– Plantasjens resultat har belastats av kostnader om 23 miljoner kronor avseende ett 
omstruktureringsprogram i syfte att sänka kostnadsbasen och effektivisera verksamheten, skriver Jonas Wiström. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...