Viss avmattning präglade Black Friday – men försäljningen ökade ändå

Det blev försäljningsrekord under Black Friday – igen. Men ökningen var mindre än föregående år. ”Det intressanta är ambivalensen kring konsumtionen,” säger Patrik Muller, e-handelsexpert på Dibs.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Under fredagen ökade antalet transaktioner 7 procent, visar siffror från betalföretaget Dibs som är ledande inom betalningar på nätet.

Ökningen blev därmed betydligt mindre än året före då försäljningen steg med 10 procent.

– Naturligtvis är det så att kunderna har handlat väldigt mycket under Black Week vilket spelar in, men vi kan se att det fortfarande är under fredagen som de flesta köpen sker, säger Patrik Müller som har följt utvecklingen noga sedan Black Friday kom till Sverige.

Före årets Black Friday gjorde Dibs en undersökning som visade att såväl kundernas som handlarnas inställning till Black Friday blivit mer ambivalent. Ett större antal kunder sade sig vara negativa till  Black Friday och fler handlare uppgav att de skulle bojkotta fenomenet. 

Den klart största anledningen bland svenskarna som är negativt inställda mot Black Friday (31 %) var miljön, följt av att man känner sig lurad av handlarna.

Enligt Patrik Müller går dagens siffror i linje med resultatet i undersökningen.

– Jag kan se att konsumentattityden ser lite annorlunda ut och jag tycker att det avspeglar sig i hur butikerna väljer att hantera Black Friday. 

 

Patrik Müller nämner flera exempel på butiker som försöker skruva sina erbjudanden för att rimma med den ökande miljömedvetenheten, samtidigt som man gasar på med försäljningen. Ett exempel är företag som skänker en del av vinsten till välgörenhet.

I Danmark och Norge var ökningen större än i Sverige, sannolikt på grund av en lägre miljömedvetenhet.

Samtidigt visar separat statistik från konkurrenten Klarna att onlineförsäljningen på Black Friday ökade med 14 procent i försäljningsvolym. Men det var framförallt dagarna innan och efter Black Friday stack ut. Under resten av Black Week ökade försäljningen 38 procent vilket gav en total ökning på 30 procent för hela veckan.

- När veckan summeras kan vi konstatera att Black Friday fortsätter växa och fortfarande är ohotad som årets i särklass största shoppingdag.  Många handlare väljer att ha erbjudanden under flera dagar, och det blir därför också naturligt att konsumenter sprider sina köp mer över hela veckan, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

I  veckan kommer moderbolaget Nets med siffror för hur handeln på Black Friday i fysiska butiker gick.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...