Foto: Andreas Heneborn

Vinstmaskinen satsar på digitalisering och personal: ”Vi har en god utveckling”

2012 vann Naturkompaniet kategorin Årets butikskedja vid Retail Awards. Vd Henrik Hoffman berättar att man sedan dess fortsatt att skruva på konceptet - och är en av sporthandelns lönsammaste kedjor.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

– Vi var tidigt ute med vår digitalisering, 2014 sjösatte vi vårt omnikanalkoncept med click and collect, läsplattor i butiken och tillgång till hela sortimentet i samtliga butiker, säger han.

Samma år antog man också en strategisk plan att satsa på medarbetarna.

– Det innebär bland annat introduktionsutbildningar, ledarskapsutbildning för samtliga butikschefer och säljutbildning för alla butiksmedarbetare.

– Dessutom vill vi att våra butiks­säljare ska lära sig mer om outdoor-livsstilen så vi skickar ut ett gäng varje år på äventyr, berättar Henrik Hoffman.

Ett antal nya butiker har öppnats under de senaste åren och i Sverige har Naturkompaniet nu 33 butiker.

– Vi har också sjösatt två nya butikskoncept och fortsätter rulla ut dem i ­butikerna.

Lojalitetsprogrammet fortsätter också att växa och nyligen prisades kundklubbens magasin 365, som nu har 165 tusen läsare, som Årets kundklubbstidning.

– Vi avsätter också en procent av allt som våra klubbmedlemmar handlar för till välgörande ändamål som de själva får vara med och besluta om.

De senaste åren har vi donerat drygt åtta miljoner kronor till välgörande ändamål, berättar Henrik Hoffman.

Han är också stolt över den fortsatta ekonomiska utvecklingen i företaget.

– Vi har en god utveckling av både ­omsättning och resultat, trots alla utmaningar som retail nu står inför.

 

Naturkompaniet vann Årets butikskedja i Retail Awards 2012. Nu kan du nominera ditt företag till Årets butikskedja eller någon annan kategori i Retail Awards 2019, läs mer och anmäl här. Senast 6 februari måste ditt bidrag vara inne.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...