Vimpelns grepp har genererat en halv miljon kronor till butikerna

Handla för 1 000 kronor hos Ica Maxi – och få värdecheck på 100 kronor att använda i någon av Vimpelns andra butiker. Efter tre omgångar har kampanjen genererat en halv miljon till butikerna.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

I början av april kunde Market berätta om Vimpeln, i Allingsås, nya grepp för att stimulera handeln i köpcentrumet och dämpa effekterna av coronapandemin.

De kunder som handlade för över 1 000 kronor fick en värdecheck på 100 kronor att använda i någon av de andra butikerna.

– Grundtanken med kampanjen var att hålla igång handeln, och då tog vi draghjälp av Maxi som inte har tappat speciellt mycket fart under corona, säger centrumledaren Henrik Melin till Alingsås Tidning.

Kampanjen kördes i ytterligare två omgångar under våren.

– Hittills har 100-kronan inneburit en halv miljon kronor till butikerna. Det handlar om ungefär 5000 kunder som använt möjligheten, säger Henrik Melin.

Besökstappet i Vimpeln har också varit lägre än hos köpcentrum i genomsnitt under mars–maj, visar siffror från Viametrics.

Antalet besökare har minskat med 12,9 procent medan det i genomsnitt i svenska köpcentrum minskat med 29,3 procent.

– Vi har tappat en del besökare men vi är glada att vi klarat oss så bra som vi har gjort, säger Henrik Melin som inte är främmande för att köra kampanjen igen.

– Man ska aldrig säga aldrig. Utfallet var så bra att jag inte stänger den dörren.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...