”Vi gör en total makeover av Femman”

Gallerian Femman i Nordstan i centrala Göteborg förnyas och totalrenoveras. ”Vi tillför mer mat och livsstilsshopping."
Text: Kalle Östgren
Annons:

Sedan januari förra året pågår en ansiktslyftning av Femman.

Den klassiska citygallerian, mitt i Göteborg och i anslutning till Centralstationen, får en ny butiksmix i en uppfräschad shoppingmiljö.

– Femman är i sluttampen av en omfattande renovering och ska bli en inspirerande mötesplats genom att vi fortsätter fokusera på mode men tillför mer mat och livsstilsshopping, säger Cathrine Söderström, affärsutvecklingschef på Hufvudstaden i Göteborg, till Market.

Varumärken som redan öppnat i Femman eller är på väg in är bland annat H&M Home, Victoria´s Secret, Webhallen, Boomerang, Rituals, Odd Molly, Naked Juice Bar, Granit, Gateau och Paolo Robertos restaurangkoncept Pane Fresco.

– I november öppnar också Kicks ”skönhetstempel”, kedjans första flaggskeppsbutik i Sverige.

I dagsläget är stora delar av Femman klara medan hela omgörningen beräknas avslutas efter sommaren nästa år.

– Det är glädjande att de flesta av våra befintliga hyresgäster har förnyat och uppgraderat sina butikskoncept, säger Cathrine Söderström.

Femmans handelsyta har ökat, från 15 500 kvadratmeter till 16 200 kvadrat, främst som en följd av förändringar av gångstråk och balkonger.

– Femman ska bli ännu mer av en inbjudande mötesplats, där man både kan shoppa och äta eller fika. Med ett större livsstils- och matutbud hoppas vi nå nya målgrupper.

Målet är att bli en ännu starkare shoppingdestination i city.

– Femmans läge, med 11,5 miljoner besök per år, och med placering mitt i Nordstan gör att vi är en plats som man passerar ofta med stor andel spontanköp och hög frekvens. Med vår nya mix ska vi få kunderna att stanna längre och handla mer, säger Cathrine Söderström.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...