Foto: Daniel Norman

Venue Retails försäljning fortsätter att rasa – höga rabatter slår mot resultatet

Venue Retail Group fortsätter att tappa försäljning. Under det sista kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår sjönk den jämförbara försäljningen med 33,5 procent. ”Det har varit ett extremt tufft kvartal där vi har fått slita hårt för att klara vår likviditet.”, säger vd Lars Fins.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Venue Retail Group omsatte 140,2 miljoner under det fjärde kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår, juni–augusti.

Motsvarande period i fjol var omsättningen 236,2 miljoner. Mätt på jämförbara enheter var tappet 33,5 procent.

31 augusti var antalet butiker 101, mot 115 vid samma tidpunkt i fjol.

– Vi ser att försäljningen, som vi förlorat på grund av coronapandemin, successivt återgår till förra årets nivåer. Dock påverkas försäljningen negativt av utvecklingen i vårt resesortiment som är tätt kopplat till resandet. Vår onlineförsäljning går fortsatt bättre än försäljningen i butikerna, säger Lars Finns i en kommentar.

Han konstaterar emellertid att ett fortsatt högt kampanjtryck påverkar marginalen och därmed också resultatet negativt.

Venue Retail redovisar en rörelseförlust på 39,4 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på två miljoner kronor i fjol.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...