Foto: Pontus Edman

Venue Retail Group växte för åttonde kvartalet i rad: ”Vår plan fungerar”

Venue Retail Group förbättrar resultatet för det åttonde kvartalet i rad. ”Att vi presterar så bra i en marknad i stor förändring visar att vår plan fungerar”, säger vd och koncernchef Jonas Ottosson.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Venue Retail Group, med de helägda kedjorna Accent, Morris och Rizzo, går på tvären mot marknaden och förbättrar såväl försäljning som bruttomarginal och resultat.

Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 254,3 Mkr, vilket betyder en ökning med 4,5 Mkr från föregående år.
  • Försäljningen i jämförbara butiker ökade med två procent under kvartalet.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 51 procent (49).

Sett till det första halvåret ökade försäljningen i jämförbara butiker med tre procent.

Vd Jonas Ottosson förklarar de positiva siffrorna med att merparten av de mindre och olönsamma butikerna har avvecklats och att bolagets satsning på omnikanalsförsäljning har tagits emot väl av kunderna.

Även arbetet med att hitta nya kundklubbsmedlemmar har drivit försäljning både på nätet och i de fysiska butikerna, menar Jonas Ottosson.

De färska siffrorna visar att Venue Retail Group har åtta kvartal med ett förbättrat resultat bakom sig.

I dagsläget finns  126 butiker, tre mindre än ifjol, i drift.

En Accentbutik i Strömstad stängde i januari, en Morrisbutik stängde i norska Rolvsøy i slutet av februari och Rizzobutiken på Biblioteksgatan i Stockholm har hållit stängt sedan den stora branden i november ifjol.

Venue Retail Group har, förutom de nämnda butikskedjorna, även avdelningar på NK, med både egna och externa varumärken.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...