Foto: Foto: Pontus Edman

Venue Retail Group fortsatte att förbättra resultatet tredje kvartalet

Försäljningen låg kvar på samma nivå som förra året för Venue Retail Group under tredje kvartalet för det brutna räkenskapsåret. Rörelseresultatet förbättrades med nästan åtta miljoner kronor.
Text: Daniel Norman
Annons:

Förbättrade rörelseresultatet

Nettoomsättning: 165,9 (167,1)
Rörelseresultat: -12,9 (-19,8)

Anges i miljoner kronor. Förra årets resultat inom parantes. 

– Vi fortsätter att öka konverteringen både i våra fysiska butiker och online vilket är en effekt av de åtgärder vi har gjort i sortiment och hur vi nu har en konsekvent linje i vår kommunikation mot konsument, säger vd Jonas Ottosson i en kommentar. 

Försäljningen inom affärsområde skor, där kedjan Rizzo samt verksamhet vid NK-varuhusen ingår, minskade emellertid med fem procent. Kedjorna Accent och Morris, som utgör affärsområdet accessoarer, ökade dock försäljningen med tre procent. 

Nettoomsättningen för perioden, mars-maj, uppgick till 165,9 miljoner kronor. Det är en minskning med 1,2 miljoner från samma period förra året. Samtidigt har antalet butiker minskat med åtta och tre butiker är ombyggnad. 

Koncernens rörelseresultat landade på -12 miljoner kronor, det är ändå en förbättring med åtta miljoner kronor. 

– Efter att ha implementerat den nya affärsplanen och genomfört vår åtgärdsplan har vi under en relativ kort tid hittat en bra plattform och modell för vår verksamhet, säger Jonas Ottosson. 

Hittills i år har har Venue Retail Group omsatt 628,6 miljoner konor, en ökning med 21,3 miljoner. Försäljningen i jämförbara butiker har växt med fyra procent och rörelseresultatet har förbättrats med 42,9 miljoner kronor. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...